چکیده

لازمـه پاسدارى از انقلاب اسلامى ، شناخت دشمن و حربه هاى اوست . از جمله این دشمنان ، کـسـانـى هستند که با انقلاب و حکومت اسلامى ضدّیت داشته ، تحت عناوین گوناگونى در خـارج از کـشـور فـعالیت دارند. جریان هاى عمده اینان عبارت اند از: ملى گرایى ، سلطنت طلبى ، جمهورى خواهى ، التقاطى و کمونیستى . ضـد انـقـلاب خـارج نـشـیـن اغـلب داراى جـهان بینى مادى و معتقد به جدایى دین از زندگى اجتماعى است . غالبا (جز ضد انقلاب مسلح ) با مداخله نظامى آمریکا در ایران مخالف اند و از ایران یک پارچه دفاع مى کنند. شیوه هاى کارى آنان اغلب مبتنى بر ترویج شایعات ، تـحـریـک افراد مساءله دار، ساخت فیلم هاى به ظاهر مستند، نویسندگى ، یارگیرى ، اخذ کمک هاى مالى و فکرى از بیگانگان و امثال آن است . برخى از آنان تاکتیک هاى اختصاصى هـم دارنـد، مـثـل سـازمـان مـجـاهـدیـن خـلق کـه بـه تـرور و آدم ربـایـى هـم مـتـوسل مى شود. حدس زده مى شود ضد انقلاب خارج نشین در آینده ، بیش از گذشته روى مـسـائل فـرهـنـگـى ، هـدایـت شـورش هـاى داخل کشور و دفاع از افراد بازداشت شده در این شورش ها سرمایه گذارى خواهد کرد تا بتواند نظام اسلامى را از راه یک انقلاب مخملى ، براندازد. احـتـمـال مـوفـقـیـت ضد انقلاب خارج نشین بسیار ضعیف است . زیرا اینان گروه هایى اغلب پـراکـنـده هـستند که به هم بى اعتمادند و با هم بر سر ریاست یکدیگر نزاع دارند. امید خـود را از دسـت داده انـد. دهـهـا تـشـکـل نـاکارآمد و چندین شوراى رهبرى ضعیف دارند. جامعه شـنـاسـى مـردم ایـران را نـمـى شـنـاسـنـد و از ضـعـف قـدرت تحلیل رنج مى برند.

متن

انقلاب کسى است که در پى براندازى نظام جمهورى اسلامى ایران باشد. بخشى از ضد انقلاب ، کسانى اند که در خارج از کشور مقیم اند و گه گاه حرکت هایى را بر ضد نظام مـقـدس اسـلامـى ایـران انـجـام مـى دهـنـد. آنـان از نـظـر روش هـاى اعمال دشمنى با انقلاب اسلامى به دو روش اساسى تقسیم مى شود:

1. ضـد انـقـلاب سـیـاسـى : ایـنان از روش هاى ملایمى ، بسانِ استفاده از تلویزیون هاى مـاهـواره اى ، سـایـت هـاى ایـنـتـرنتى ، نشر کتاب ها و مقالات و سخنرانى هاى شبهه افکن ، انجام راهپیمایى ها و تحصن ها، تشویق کارگران ایرانى به اعتصاب و تلاش براى کسب جـاى پـا در بـین مردم تلاش مى کنند. ویژگى غالب اینان سکولاریسم و غیر دینى بودن است ، مانند جبهه ملى ، مشروطه خواهان ، سلطنت طلبان ، سبزها.

2. ضـد انـقـلاب مـسـلح : ایـنـان عـلاوه بـر روش هـاى گـروه قـبـل ، از روش هـاى خـشـن مـانـنـد تـرور، آدم ربـایـى و امثال آن سود مى برند و آشکارا در خدمت دشمنان ایران هستند. مانند منافقین !

این مقاله عملکرد گروه هاى قومى را بررسى نمى کند، زیرا مقاله مستقلى مى طلبد. از این رو، بـررسى گروهک هاى تازه تاءسیسى مانند پژاک و یا گروهک ریگى که ماهیت قومى دارنـد و از عـمـر هـر یـک بـیش از سه سال نمى گذرد، در این نوشتار نخواهد آمد. در مورد سـایـریـن نـیز برآنیم تا شناختى مختصر در اختیار دوستان قرار دهیم . معرفى اجمالى ، مـبـانـى فـکرى ، شیوه هاى عمومى ، تاکتیک هاى اختصاصى ، ارزیابى عملکرد، و برنامه هاى آینده از جمله مباحث این مقاله است .
1. معرفى اجمالى

ضد انقلاب خارج از کشور را مى توان به چند دسته کلى قرار داد:
1 ـ 1. جریان ملى گرایى

سـازمـان اصـلى ایـنـان جـبـهه ملى نام دارد که در آبان 1328 به رهبرى دکتر محمد مصدق تـشـکـیـل شـد. بـا پـیـوسـتـن تدریجى برخى احزاب به این جبهه به صورت مهم ترین سازمان سیاسى ملى گراى ایران در جریان نهضت ملى شدن نفت در آمد. اما پس از کودتاى 28 مـرداد 1332 و دسـتـگیرى رهبران وفادار به دکتر مصدق فعالیت این جبهه متوقف شد. بـار اعـضاى آن دستگیر شدند و فعالیت جبهه ملى ممنوع گردید. بار دیگر، جبهه ملى در دوران اوج گـیـرى مـبـارزات مـردم در سـال 1356 و 1357 فعال شد و کریم سنجابى از رهبران وقت آن به ملاقات امام خمینى (ره ) در پاریس رفت و درخـواسـت کـرد شـاه بـمـانـد امـا سـلطـنت کند نه حکومت !414 در خرداد 1360 پس از اعلام راهـپـیـمایى رسمى علیه لایحه قرآنى قصاص و مخالفت قاطع امام خمینى (ره )، جبهه ملى به ضد انقلاب پیوست . بخشى از فرمایشات امام خمینى (ره ) چنین است :

تـعـبـیـر ایـن بـود کـه لایـحـه غـیـر انـسـانـى ، مـلت مـسـلمـان را دعـوت مـى کـنـنـد کـه در مـقـابل لایحه قصاص ... یعنى در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایى کنند،415 ... جبهه ملى سب 416 اسلام کرده است .417

در حـال حـاضر، سازمان هاى متعددى 418 در خارج از کشور خود به نوعى ادامه دهنده جبهه ملى ایران مى دانند و گاهى تحت نام ((ملیون )) با هم متحد هستند. بعضى از این سازمان ها پایگاه هاى اینترنتى رسمى دارند و تمامى آن ها مخالف جمهورى اسلامى هستند.419
2 ـ 1. جریان سلطنت طلب

این جریان که به نام مشروطه خواه نیز شهرت دارد، در صدد احیاى سلطنت در ایران است . و اعـضـاى آن اغـلب از بـازمـانـدگان رژیم سابق ایران هستند. خود را ملى گرا و طرفدار دمـکـراسـى مـعـرفـى مـى کـنـنـد. رئیـس ایـنـان رضـا پـهـلوى اسـت . او در سـال 1339 در تـهـران بـه دنـیـا آمد. وى ولیعهد سابق ایران و اولین فرزند محمدرضا شاه پهلوى و فرح دیبا است . او در سال 1357 ایران را ترک گفت . پس از مرگ پدرش در مـصـر، راهـى مراکش و سپس آمریکا شد و در رشته علوم سیاسى از دانشگاه کالیفرنیاى جـنـوبـى در آمـریـکـا، لیـسـانـس گـرفـت . رضـا پـهـلوى در کـتـابـى کـه در سـال 2002 بـا نـام نسیم دگرگونى و به زبان انگلیسى منتشر ساخت دیدگاه هاى خود را در زمـیـنـه حمایت از جنبش هاى ((ناآرامى هاى مدنى و قیام هاى بدون خشونت )) مطرح کرد. سـایـر کـتـاب هـاى او، میثاق با مردم و آزادى براى هم میهنانم مى باشد که همه به زبان فارسى نیز برگردانده شده اند.420
3 ـ 1. جریان کمونیستى

اینان از چند گروه تشکیل شده اند، که برخى از مهم ترین آنها را برمى شماریم :

1 ـ 3 ـ 1. حـزب تـوده ایـران : ایـن حـزب در تـاریـخ مـعـاصـر ایـران سـازمـان اصلى چپ کـمـونـیـسـتـى بـوده اسـت . در مـهـر 1320، زمـانـى کـه ایـران در اشغال آمریکا، انگلیس و ملى گراى ایران بودند. حزب عده اى از روشنفکران ، کارگران ، دانـشـجـویان و زنان را سازماندهى کرد. ابتدا با شعار صلح و عدالت فعالیت مى کرد و مرام کمونیستى خود را مخفى مى داشت .

بـا آشـکـار شـدن هـمـسویى حزب با شوروى و دفاع آن از سوسیالیزم ، برخى اعضا از صفوف حزب خارج شدند.

بـا شروع نهضت ملى شدن نفت و نخست وزیرى دکتر مصدق ، حزب توده با مصدق مخالفت کـرد، امـا پـس از 30 تـیـر 1331 و تـظـاهـرات مردمى که منجر به نخست وزیرى دوباره مصدق شد، حزب به پشتیبانى مشروط از مصدق پرداخت . حزب توانست با کمک نفوذى هاى خـود در نـیـروهاى مسلح ، نقشه کودتاى 25 مرداد 1332 را با شکست مواجه سازد. ولى در کودتاى 28 مرداد 1332 نتوانست با کودتا مقابله کند.

پـس از کـودتـا، حـکـومـت اقدام به بازداشت و شکنجه و اعدام عده اى از توده اى ها کرد. یک سال بعد، سازمان مخفى حزب در نیروهاى مسلح کشف شد و بسیارى از اعضاى آن با زندان و شـکـنـجـه و اعـدام روبـرو شـدنـد. در پـى ایـن حـادثـه ، بـیـشـتـر رهـبـران حـزب تـا سـال 1336 به خارج از کشور رفتند و بسیارى از آنان تا اوان پیروزى انقلاب اسلامى نـتـوانـسـتـنـد به ایران بازگردند. در این دوران ، حزب توده ، با انتشار نشریه و اداره رادیـو پـیـک ایـران ضـمـن حـفـظ ارتـبـاط بـا هـواداران داخل کشور، نقش مؤ ثرى در گسترش فرهنگ غیر دینى در ایران داشت .

یـکـى دو مـاه مانده به پیروزى انقلاب اسلامى ، رهبران حزب به ایران بازگشتند. حزب بـا دبـیـر کلى نورالدین کیانورى ، دوباره به صحنه سیاسى ایران بازگشت . سیاست حـزب در ایـن دوره (1358 ـ 1361) حـمـایـت ظاهرى از انقلاب اسلامى و فعالیت به عنوان سخنگوى مارکسیسم ایرانى بود.

در ایـن دوران ، حـزب توده به دلیل آزادى هاى موجود، تشکیلاتى منسجم ایجاد کرد، اما با تـوطئه علیه انقلاب اسلامى ، در سال 1362، رهبران و بسیارى از اعضاى حزب دستگیر شـدند. عده اى از رهبران در تلویزیون اعترافاتى کردند. گروهى از اعضا و هواداران آن اعـدام یـا بـا زنـدان روبـرو شـدنـد و تشکیلات حزب در ایران فرو پاشید. اما بخشى از رهبران و اعضاى حزب در اروپا و آلمان مستقر شدند و فعالیت حزب را پیگیرى کردند. در حـال حـاضـر (1386) حزب توده ایران به فعالیت کمرنگ خود به دبیر کلى 2 ـ 3 ـ 1. سازمان چریکهاى فدایى خلق ایران : این سازمان ، سازمانى سیاسى و نظامى بود که در 1350 بـراى مبارزه با رژیم شاه تشکیل شد. سابقه مبارزاتى آنان در انجام چند انفجار، خـلع سلاح یک پاسگاه ژاندارمرى در سیاهکل و سرقت مسلحانه چند بانک خلاصه مى شود. ایـنـان پـس ‍ از پـیـروزى انقلاب اسلامى به دو دسته عمده تقسیم شدند. اقلیت که خواهان جـنـگ مسلحانه با نظام بود و اکثریت که با پیروزى از مشى حزب توده ، خود را طرفدار نظام جلوه مى داد.

امـروزه (1386) چـنـدیـن و چـنـد سـازمـان خـود را ادامه دهنده راه فداییان خلق مى دانند و با نـامهاى مختلف علیه جمهورى اسلامى ایران فعالیت مى کنند. رهبرى این سازمانها در خارج کـشـور اسـت . بـعـضـى از آنـها از انشعابات سازمان اصلى هستند و بعضى جداگانه به وجود آمده اند. بعضى از این سازمانها از این قرارند: سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت )، سـازمان اتحاد فداییان خلق ایران ، سازمان چریک هاى فدایى خلق ایران (جریان حسین زهـرى )، سـازمـان چـریـک هـاى فـدایـى خلق ایران (جریان مهدى سامع )، سازمان فداییان (اقـلیـت )، چـریـک هاى فدایى خلق ایران (جریان اشرف دهقانى )، سازمان اتحاد فداییان کمونیست .421

3 ـ 3 ـ 1. جریان جمهوریخواه : این جریان در واقع ترکیبى از جریانات دیگر جز سلطنت طـلب هـا و التـقـاطـى هـاست و شامل اغلب گروه هایى مى شود که خود را متعهد مى دانند در ایـران جـمهورى دمکراتیک بر پا کنند. بخش هایى از گروه هاى قومى مانند احزاب کومله و دمـکـرات ، بـخـش هـایـى از کـمـونـیست ها و ملى گرایان نیز در این طیف جا مى گیرند. عمده فعالیت مشترک اینان برگزارى برخى جلسات مشترک و احیانا نشر برخى اعلامیه هاست . احـزاب ایـن جـریـان عـبـارت انـد از: اتـحـاد جـمـهوریخواهان ایران ، جنبش ‍ جمهورى خواهان دموکرات و لائیک ایران ، حزب دموکرات کردستان ایران ، حزب کومه له کردستان ایران ، سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران ، سازمان هاى جبهه ملى ایران در خارج از کشور (بعنوان نـاظـر) سـازمـان فـدائیان خلق ایران (اکثریت )، شوراى موقت سوسیالیستهاى چپ ایران و مجامع اسلامى ایرانیان .422

آنـان طى نشست دو روزه اى در شهر هانور آلمان (31 شهریور و 1 مهرماه 1386) پاره اى از نـقـاط اشـتـراک و اخـتـلاف خـود را بـا یـکدیگر روشن ساختند و به این نتیجه مشترک در سـمـیـنـارهـاى عـمـومـى ادامـه دهـند. آنها یک کمیته هماهنگى از بین خود انتخاب کردند. مجامع اسلامى ایرانیان همکارى خود را به شرکت در گفتگوها و بحث آزاد محدود نمود و در انتخاب کـمـیـتـه هـمـاهـنـگـى شـرکـت نـکـرد423 ایـن خـبـر نـشـان مـى دهـد کـه آنـان در حال حاضر در مرحله ایجاد هماهنگى به سر مى برند.
4 ـ 1. جریان التقاطى

ایـن جـریـان کـه بـا ادغام اسلام در کمونیسم و لیبرالیسم ، معجون خطرناکى پدید آورده اسـت تـوسـط سـازمـان مـجـاهـدیـن خـلق ایـران نـمـایـنـدگـى مـى شـود. ایـن سـازمـان در سـال 1344 تـوسـط عـده اى از فـعـالان جـبـهـه مـلى دوم کـه بـعـد از تشکیل نهضت آزادى به آن پیوسته بودند، تشکیل شد.

در شـهـریـور سـال 1350 بـسـیـارى از رهـبـران ایـن سـازمـان قـبـل از آن کـه بـتـوانـنـد اقـدام نـظـامى مهمى انجام دهند دستگیر، شکنجه و اعدام شدند. در اوایـل دهه 1350 بر اثر تظاهر به اسلام ، از حمایت بعضى از روشنفکران مذهبى مسلمان و روحـانـیـون شـیـعـه برخوردار بود. در این دوره رژیم شاه از سازمان مجاهدین به عنوان ((مارکسیست هاى اسلامى )) نام مى برد.

در سـال 1354 عـده اى از افـراد ایـن سـازمـان اعـلام کردند مارکسیست شده اند. این امر به انـشـعـاب و چـنـد قـتل سیاسى بین دو گروه انشعابى در سازمان منجر شد. بخش مارکسیست سـازمـان بـعـدهـا بـه نـام پـیـکار نامیده شد. پس از سرنگونى شاه ، سازمان مجاهدین با استفاده از فضاى آزادى که پدید آمد به سرعت رشد کرد. سازمان در اواخر خرداد 1360، در مـخـالفـت بـا اعـلام عـدم کـفـایـت سـیاسى بنى صدر براى ریاست جمهورى ، به نظام جمهورى اسلامى ایران اعلام جنگ داد. و در پى آن ، اقدام به بمب گذارى در اماکن عمومى و نیز ترور رهبران سیاسى و مذهبى جمهورى اسلامى ایران نمود. این اقدامات به دستگیرى و اعدام تعدادى از اعضا منجر شد.

انـدکـى بـعـد، رهـبـران سـازمـان و عـده زیـادى از اعضاى آن به فرانسه ، عراق و برخى کشورهاى دیگر رفتند و به فعالیت هاى مخرب خود ادامه داند. در دوران جنگ تحمیلى عراق علیه ایران ، این سازمان ماموریت هاى اطلاعاتى را براى عراقى ها در خاک ایران انجام مى داد.

ایـن سـازمان در این مدت به ترور بالاترین مسئولان جمهورى اسلامى و بمب گذارى آنها کـه بـا پـشتیبانى کامل عراق صورت گرفت ، طى عملیاتى به نام عملیات مرصاد درهم شکسته شد.

ایـن سـازمـان ((شوراى ملى مقاومت )) را تشکیل داده و مریم رجوى ، از رهبران مجاهدین را به عنوان رئیس جمهور آینده ایران انتخاب کرده است .
2. وضعیت کنونى

در حـال حـاضـر ایـن سازمان در کشورهاى مختلف به مبارزه علیه جمهورى اسلامى ادامه مى دهـد و دائمـا در حـال پـرونـده سـازى بـراى ایران در خصوص حقوق بشر و یا جاسوسى بـراى کشورهاى غربى مى باشد. این سازمان از سوى اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا در فهرست گروه هاى تروریستى قرار گرفته است 424 اما همزمان خبر مى رسد اعضاى این سازمان در پادگان اشرف عراق ، توسط نیروهاى آمریکایى و انگلیسى آموزش مى بینند تا از آنها براى اقدامات ضد امنیتى در داخل ایران استفاده شود.425

از سـوى دیـگر، سازمان منافقین تلاش فراوانى به کار بسته است تا یک جنگ تمام عیار بـیـن ایـران و آمـریـکـا صـورت گـیرد. از نظر سازمان ، پراندن یک موشک و یا ایجاد یک درگـیـرى مـحـدود مـنـطـقـه اى نـیـز فـرصـت مـغـتـنـمـى اسـت کـه آتـش جـنـگ کـامـل بـیـن ایـران و آمـریکا را روشن کند. تمام امید سازمان به دوران باقیمانده از ریاست جـمـهـورى بـوش ‍ اسـت و در ایـن راه از هـر کـارى که بتواند کوتاهى نمى کند. از یک سو لابـى هـاى صـهـیـونـیـسـتـى در آمـریکا را تشویق مى کند که آمریکایى ها را به درگیرى نـظـامـى بـا ایـران سـوق دهـنـد و از دیـگـر سـو، بـه آمـریـکـایـى هـا قول داده است که در صورت حمله به ایران ، نقش پیاده نظام را براى آنها بازى کند. کار بـه جـایـى رسـیـده اسـت کـه چند ماه قبل رجوى از اعضایش تعهد دوساله گرفت که این دو سـال را هـم صـبـور بـاشـنـد تـا در سـایه حمله آمریکا به ایران ، رژیم ایران سرنگون گردد.426

گـفـتـنـى اسـت روزنـامـه عـراقـى ((البـیـنـه )) بـا چـاپ نـسـخـه اى از حـکـم پـلیـس بـیـن المـلل براى بازداشت دو نفر از سران منافقین ، نوشت : ((این حکم پس از آن صادر شد که چـنـدى پـیـش ‍ دولت عـراق مـدارک و اسـنـاد دخـالت داشـتن مسئولان این گروهک ، در کشتار و سرکوب مردم عراق در قیام 1991 مردمى شعبانیه را به دادگاه ویژه محاکمه سران رژیم سابق عراق ارائه کرد.))427

گروهک تروریستى منافقین به همراه چهار نفر دیگر از اعضاى اصلى سازمان با هماهنگى آمریکایى ها به اردن منتقل شده و هم اکنون تحت حمایت دولت این کشور قرار دارند.428
3. مبانى فکرى

آیـا مـى تـوان مـبـانى فکرى مشترکى بین همه ضد انقلاب خارج نشین و یا اغلب آنان پیدا کرد؟ آرى ، این مبانى کم هستند، اما هستند:

1 ـ 3. کـفر و شرک : جز عده اندکى از ضد انقلاب خارج نشین ، بسیارى آشکارا نامسلمانى خـود را بـیـان مـى کـنـنـد. از بـیـن بـه ظـاهـر مـسـلمـانـان نیز عده بسیارى مشرک اند، زیرا عـقـل بـشرى را برتر از حکمت الهى مى نشانند و به جدایى دین از سیاست اعتقاد دارند. از دید اینان ، جدایى کامل دین و مذهب از دولت براى جامعه ضرورى و حیاتى است .429 مفهوم ایـن خـواسـته آن است که نباید احکام الهى را در حوزه سیاست ، مدیریت ، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع اجرایى کرد.430

بـراى نـمـونـه ، وبلاگ ((بیخدا)) که از اسمش معلوم است چه مى اندیشد، طى مقاله اى در تـجـلیل سکولاریسم ، از زبان جورج یا کوب هالى اوک 431 مبدع واژه سکولاریسم ، چنین مى نویسد:

عـمـدتا کسانى این عقیده [سکولاریسم ] را اختیار مى کنند که الاهیات را نامعین ، ناکافى یا باور نکردنى مى یابند.432

ضـد انـقلاب سایت دیگرى دارد به نام سکولاریسم براى ایران که در این سایت دیدگاه هاى مختلف عناصر ضد انقلاب در باب بى خدایى با لحن تعریف و تمجید جمع آورى شده است .433

2 ـ 3. دفـاع از یـکـپـارچـگـى کـشـور: هـر چند برخى عناصر قومى در صدد تجزیه و یا فـدرالى کـردن حـکـومـت ایـران هـستند.434 اما اغلب ضد انقلاب طرفدار ایران یک پارچه هـسـتـنـد. رحـیـم شـهبازى ، ضد انقلابى که معاون جامعه آذربایجانى هاى آمریکاى شمالى بـوده ، طـرفـدار فـدرال سـاخـتـن حکومت ایران است ، طى یک سخنرانى در مؤ سسه آمریکن اینترپرایز چنین مى گوید:

جمهورى اسلامى اتخاذ مى کنند.

هـمـچـنـیـن بـیـشـتـر ضـد انـقـلاب مـقـیـم خـارج ، جـز مـنـافـقـیـن ، و عـده اى دیـگـر، مـیـل بـه جـنگ مسلحانه ندارند، نه خود اهل این کارند و نه دوست دارند که آمریکا را تشویق به حمله مسلحانه کنند. بر عکس قرائنى در دست است که عده اى از اینان تلاش دارند مانع از تـهاجم نظامى مستقیم آمریکا به ایران شده ، فشارها را به سمت مواردى نظیر پیگیرى بـحـث حـقـوق بـشـر و امـثـال آن هـدایت کنند. یکى از ایرانیان مقیم خارج ، طى مصاحبه اى در اعـتـراض بـه درخـواسـت یک نماینده مجلس سوئد که خواهان مداخله نظامى آمریکا در ایران شده بود، اعلام کرد:

بـسـیـارى از سـازمـان هـا و چـهره هاى اپوزیسیون در خارج کشور مخالفت خود را با مداخله خـارجـى در امور داخلى ایران ابراز داشته اند... اما به باور من این موضع گیرى ها خیلى جاندار و محکم نبوده است .435
4. اقدامات مشابه

ضد انقلاب خارج از کشور در مبارزه و مخالفت خود با نظام جمهورى اسلامى ، از روش ها و اقدامات مشابهى بهره مى برند که اهم آنها به قرار زیر هستند:

1 ـ 4. تـرویـج شـایـعـات : از جـمـله عـمـلکـردهاى ضد انقلاب این است که چون غالبا به اطـلاعـات دقـیـق دسـتـرسـى نـدارد، بـر مـبـنـاى شـایـعـات عـمـل مـى کـنـد. اطـلاعـات انـدکـى مـى یـابـد، آن را مـطـابـق امـیـال خـود تـحلیل مى کند، براساس آن خبر مى سازد و سعى مى کند به کمک رسانه هاى دشمن آن را در جامعه بپراکند. نمونه برجسته این گونه تلاش ها را در نشر شایعه ضد انـقـلابـى درگـذشـت مـقـام مـعـظـم رهـبـرى در آسـتـانـه عـاشـوراى سـال 1385 شـاهـدیـم کـه چـگـونـه یـک سرماخوردگى ساده را به یک بیمارى بزرگ و وفات تبدیل کردند!

2 ـ 4. فـیـلم سـازى : مـدتى است ضد انقلاب سعى دارد با فیلم هاى به ظاهر مستند، حیثیت نـظـام را زیـر سؤ ال برد. براى مثال ، احمد نیک آذر یک ضد انقلاب خارج نشین ، در اواخر 2004 مـیـلادى ، خـواهـان کـمـک مـالى بـراى تـکـمیل فیلم مستندى مى شود که همکارش خانم پـانـتـه آ بـهـرامـى دربـاره شـکـنـجـه در زنـدان هـاى جـمـهـورى اسـلامـى ایـران در حال ساخت است و هشتاد درصد کار هم تکمیل شده بود:

فـیـلمـى که ... بگفته خودش [فیلم ساز] صحنه هاى بازسازى شده در مقایسه با صحنه هـاى حـقـیـقـى 3 ـ 4. یـارگـیـرى : اکـنـون رقابتى جدى بین گروه هاى اپوزیسیون براى یـارگـیرى پدید آمده است . در این مسیر، تلاش مى شود تا برخى اعتقادات بیان نشود یا شـفـاف گـفته نشود تا هر چه مى شود یاران بیش ترى جذب گردند. داریوش همایون از سلطنت طلبان مقیم خارج که زمانى از وزراى پهلوى بود، مى گوید:

در بـیـرون بـاید هر که را مى شود گردآورد و در درون مى باید در پى متحدینى برآمد، قویترین عناصر، روحانیون هستند که از رژیم روگردانده اند... شعارها باید به حداکثر کلى باشد که کسى را نرنجاند.436

4 ـ 4. تـحـریـک افـراد مـسـاءله دار: ضد انقلاب خارج نشین تلاش دارد تا اگر فردى در داخـل ایـران پـیـدا شد که توان برپایى شورش را داشته باشد، از او حمایت کند. براى مـثـال حـسـیـن کاظمینى بروجردى که با سوء استفاده از اعتقادات مردم خود را مرتبط با امام زمـان مـعـرفـى کـرده بـود، پـس از دسـتـگـیرى در دادگاه اعتراف کرد که از سوى یکى از عـوامـل ضد انقلاب خارج کشور فریب خورده است . او در آخرین جلسه دادگاه خود اعلام کرد عـلیـرضـا نـورى زاده بـارهـا بـا وى تـماس گرفته و وى را تحریک به استقامت کرده و گفته : ((اگر مدت کمى مقاومت کنى ناتو به ایران حمله مى کند و کار آن ها تمام مى شود و تو مى شوى رهبرى دینى )) حتى خانمى از رادیو سوئد زنگ زد و ضمن تبریک گفت هیچ روحانى به اندازه تو روى کره زمین معروف نشده است .437

5 ـ 4. هـجـوم فـرهـنـگـى : از جمله شگردهاى ضد انقلاب ، نگارش کتاب ، مقاله ، وبلاگ و امثال آن است . چنین کارى چند اثر دارد؛ هم از حجم نگرانى هاى آنان مى کاهد، هم مسیر حقایق را بـه دلخـواه آنـان تحریف مى کند و هم در پى گیرى خواسته هاى سیاسى آنان کمک مى کـنـد. نمونه اى از این نوشته ها، کتابى است که اشرف دهقان از سران چریک هاى فدایى خـلق با عنوان ((تواب ، پدیده اى نوظهور در زندان )) نگاشته است . او در قسمتى از این کتاب که بخش هاى مهم آن در اینترنت منتشر شده اند مى نویسد:

بـایـد... بـبـینیم آنهایى که در دهه 60 در زندان تواب بوده اند، امروز پس از گذشت دو دهـه از آن زمـان ، در چه جایگاهى قرار دارند! و وزارت اطلاعات اکنون براى ضربه زدن بـه اپـوزیـسـیـون انـقـلابـى و آزادیـخـواه چـه اسـتـفـاده اى از آنها مى کند و یا مى تواند بکند!438

6 . اخـذ کـمـک مـالى و فـکـرى از بـیـگـانـگـان : طـبـیـعـى اسـت گـردانـدن دهـهـا کـانـال مـاهـواره اى در غـرب بـا کـمک هاى عادى ممکن نیست و دست نه چندان پنهان دولت هاى خـارجـى را در وراى ایـن کـار مـى توان مشاهده کرد. به خبر مناظره ملکى (از نیروهاى ملى ـ مذهبى داخل توجه کنید:

ملکى : اپوزیسیون خارج از کشور یک قصه است ... 99 درصدتان جیره خوار آمریکا هستید. باقرزاده : ما به صورت علنى با آمریکاییم شما در خفا.439

هـمـچـنـیـن بـه گـزارش بـاشـگـاه خـبرنگاران جوان ، امیرعباس فخرآور عضو کنفدراسیون دانـشـجـویـان ایـرانـى و عـضو گروهک هاى ضد انقلاب خارج نشین در وبلاگ خود به این نـکـتـه اشـاره مـى کـنـد کـه فـعـالیـن سـیـاسـى ضـد انـقـلاب در آمـریـکـا بـه دلایـل گـونـاگـون از بـودجـه دولت این کشور و یا دولتهاى اروپایى حقوق دریافت مى کنند. او اسامى عده اى را نیز ذکر کرده است .440

اکـبر عطرى عضو سابق مرکزیت تحکیم وحدت که اکنون همراه على افشارى در آمریکا به ظـاهـر مـشغول تحصیل است ، طى مقاله اى در یک نشریه آمریکایى خواهان استمرار کمک هاى مـالى آمـریـکـا به ضد انقلاب مى شود. او رسما درخواست کرد: ((ایالات متحده کمک خود را نباید محدود به بودجه 75 میلیون دلارى نماید.))441

هـمـچـنـیـن دلایـل زیادى وجود دارد که نشان مى دهد اپوزیسیون خارج از کشور از بیگانگان بـویـژه آمـریـکـا خـط مـى گـیـرد، بـراى نـمـونـه شـاهـدیـم کـه دخـتـر دیک چنى بارها در مـحـافـل ضـد انـقـلاب مـقیم خارج شرکت کرده است . مى دانیم که دیک چنى معاون بوش و از تـنـدروهـاى آمریکایى است که مدام دیگران را به دخالت نظامى در ایران تشویق مى کند. هفته نامه آمریکایى نیویورکر مى نویسد:

دخـتـر دیـک چـنـى نـیـز نـشـسـت هـایـى بـا اپـوزوسـیـون داخل و خارج ایران طى هفته هاى گذشته داشته است ، این نشست ها اکثراً در کرواسى ، هلند و انگلستان انجام شده است .442
5 . تاکتیک هاى اختصاصى

بـرخـى سـازمـان هـاى ضد انقلاب از راهکارهاى اختصاصى هم سود مى برند. بارزترین آنها سازمان مجاهدین خلق مى باشد.

تاکتیک هاى اختصاصى این سازمان به شرح زیر است :

1 ـ 5 . آزار نـاراضـیـان : بـرخى از جدا شدگان منافقین افشا کرده اند این سازمان براى حـفـظ اعـضـاى خـود، افـراد پـشـیـمـان را زنـدانـى مـى کـنـد و شـکـنـجـه مـى دهـد. حـال اگر افرادى موفق به گریز از این مراحل شوند، سعى مى کند با تطمیع و تهدید بـار دیـگـر آنـهـا را به مسیرهاى مورد نظر خود سوق دهد. از جمله روش ها سازمان ربودن افـراد مـخـالف اسـت .443 در ایـن مـزدورى کشاندن برخى افراد و باج دادن به آنها نیز مورد استفاده قرار مى گیرد.444

2 ـ 5 . جـاسـوسـى : نـشریه مجاهد ارگان منافقین خبر مى دهد که منافقین به شدت براى افـزایـش ارتـبـاطـات خـود بـا جـامـعـه عـراق فـعـال شـده انـد.445 سـؤ ال ایـن اسـت کـه هـدف مـنـافـقین از افزایش ارتباطات با جامعه عراق چیست ؟ با توجه به سـوابـق نـفـاق و خیانت این سازمان ، نمى توان هدف دیگرى جز گردآورى اطلاعات براى دشمنان اسلام و ایران تصور کرد. خصوصا وقتى مى شنویم که آمریکایى ها با این که منافقین را یک سازمان تروریستى اعلام کرده اند، به جاى برخورد با آنها، یک تیپ خود را ماءمور کرده اند تا از قرارگاه آنان حفاظت کند.446

3 ـ 5 . مـزدورى در ارتـش آمـریـکـا و انگلیس : گفتنى است نیروهاى اشغالگر آمریکایى و انـگـلیـسـى در عراق با مشارکت مستقیم عوامل منافقین اقدام به تهیه لباس رسمى نیروهاى نـظـامى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران نموده اند. هدف این توطئه ، سوء استفاده از این لبـاسـهـا براى انجام اقدامات غیر انسانى در عراق و نوار مرزى به منظور ایجاد اختلاف بین فرق مختلف و بدنام کردن نیروهاى نظامى و انتظامى ایران مى باشد:

... مـرکـز ایـن تـوطـئه پادگان ((اتراولا)) (مربوط به ) اشغالگران انگلیسى واقع در جـنـوب بـصـره مـى بـاشـد. در حـال حاضر عناصر منافقین در پوشش یونیفرم هاى نظامى آمریکایى در استان بصره به ویژه پادگان مذکور به طور گسترده تردد دارند.447

4 ـ 5 . تـرور: مـنـافـقین عامل ترور هزاران انسان بیگناه اعم از دولتمردان و مردم عادى در ایران اسلامى مى باشند. نحوه حرکت منافقین در این باب ، شستشوى مغزى اعضا و نا آگاه نـگـاه داشـتـن آنـان به منظور انجام اعمال تروریستى است . ((ابراهیم خدابنده )) که بیست سال سابقه عضویت در منافقین دارد و در سال 1382 به ایران آمده ، طى یک سخنرانى در هـمـایش ((بیوتروریسم )) در دانشگاه اصفهان ، با اشاره به استفاده منافقین از تکنیک هاى علمى شست و شوى مغزى گفت :

پـس از شـسـت و شـوى مـغزى ، کلید موفقیت بازسازى فکرى در ناآگاه نگه داشتن سوژه اسـت . ... در ایـن حـال ، فـردى کـه آزارش بـه مـورچـه یـى نـمـى رسـیـد، قـادر بـه اعمال تروریستى در منطقه یى مى شود که چندین نفر را از بین مى برد.448

بـراسـاس رونـد حـوادث و مطابق با برخى سخنان ضد انقلاب ، به نظر مى رسد نقشه هایى که ضد انقلاب براى آینده خود قصد تعقیب آنها را دارد عبارت اند از:

1 ـ 6 . تشدید تهاجم فرهنگى : قرائن فراوانى در دست است که نشان مى دهد ضد انقلاب تلاش خواهد کرد تا با افزایش برنامه هاى فرهنگى خود، بر شیوه اندیشه مردم ما اثر گـذارد و آنـان را از دیـن خـدا خـارج سـازد. در ایـن بـاره ، شجاع الدین شفا مبتکر جشن هاى 2500 ساله شاهنشاهى نوشته است :

اسـتـراتـژى جـدیـد مـا مـبـارزه فـرهـنـگى است ما باید منش و فرهنگ مردم را عوض کنیم تا جمهورى اسلامى ساقط شود.449

2 ـ 6 . تـبـیـیـن مـراحـل مـبـارزه : مـهـمـنـش از سـران جـبـهـه مـلى ، مـراحـل مـبـارزه بـا نـظـام اسـلامـى را بـه ایـن صـورت بـیـان مـى کـنـد کـه ابـتـدا بـایـد تـشـکـل هـاى خـواهـان دمـکـراسـى را مـتـحـد سـاخـت ، سـپـس بـر سـر یـک بـرنـامـه عـمـل مـشـتـرک بـه تـوافـق رسـیـد. آنـگـاه روشنفکران و بخشى از مردم را که براى مبارزه آمادگى بیشترى دارند جذب کرد. پس از آن باید براى افزایش ‍ پشتیبانى مردمى چاره اى اندیشید. سپس حکومت جایگزین را معرفى کرد، آنگاه مقاومت را اوج بخشیده ، حکومت فعلى را سـرنـگـون سـاخـت ، پـس از آن ، ضـمـن تـشـکـیـل حـکـومـت مـوقـت ، بـراى تـشـکـیـل مـجـلس مـوسـسـان ، تـنـظـیـم قـانـون اسـاسـى جـدیـد و انتقال قدرت به حکومت منتخب مردم اقدام کرد.450

3 ـ 6 . افزایش پشتیبانى از شورش هاى داخلى : چنانچه شورشى هر چند ناچیز در ایران صـورت گـیرد، ضد انقلاب وظیفه خود مى داند به بهانه هاى مختلف از جمله حقوق بشر، آزادى بیان و... به دفاع از آنان بپردازد. در بیانیه جبهه ملى آمده است :

جـمـع بـنـدى یـاران جـبـهـه مـلى ایـران در آمـریـکـا و اروپـا ایـن اسـت کـه مبارزه اصلى در داخـل ایـران در جـریان است و نقش خارج از کشور نه رهبرى مبارزات درون مرز بلکه حمایت از آزادیـخـواهـان و انـعـکـاس ‍ تالّمات و صداى حق طلبانه آنان و جهانى کردن مساله نقض حقوق بشر و نبود آزادى در ایران است .451

4 ـ 6 . سـرمـایـه گـذارى روى جنبش دانشجویى : اکبر گنجى که اکنون (مهر 1386) چند مـاهـى اسـت بـه دوره گـردى در کـشـورهـاى غـربـى مشغول است ، به ضد انقلاب سفارش کرده است :

اپـوزسـیـون خارج نشین براى رسیدن به اهداف خود باید تکیه بیشترى به دانشجویان کنند... .452

5 ـ 6 . تلاش براى افزایش حمایت هاى بیگانگان : مهدى خلجى روزنامه نگار فرارى که مـطـمـئنا بدون حمایت خارجى امکان براندازى حکومت ایران وجود ندارد، و باید در چند مرحله سـازمـان مـلل تـحـریـمـهـاى خود را علیه ایران تشدید کرده و روابط دیپلماتیک و تجارى ایران را با کشورها محدود بکند.453

اکبر گنجى هم به ضد انقلاب چنین سفارش مى کند:

مـا بـایـد جـهان غرب را علیه ایران بسیج کنیم و با برگزارى گردهمایى ها و دعوت از سـران پـارلمـان اروپا براى شرکت در این کنگره ها فضاى چانه زنى ها را به نفع خود تغییر دهیم .454

6 ـ 6 . نـزدیـک شـدن مـنـافـقـیـن به القاعده : اخیرا گزارشاتى رسیده است که منافقین و وهـابـى هـا بـا یـکـدیگر علیه دولت شیعه عراق همکارى مى کنند. براى نمونه ، پایگاه اینترنتى ((چاودیر)) وابسته به اتحادیه میهنى کردستان عراق ، با اشاره به تحرکات تروریست هاى القاعده در منطقه ((وجیهیه )) عراق اعلام کرد:

نـیـروهـاى القـاعده در این منطقه با کمک و همکارى عناصر مسلح مجاهدین خلق (منافقین ) به این منطقه حمله کرده و چهار نفر را کشته و عده اى را زخمى کرده اند.455

7 ـ 6 . تـشـکـیـل هـسـتـه هـاى غـیـر مـتـمـرکـز از هـواداران داخـل کـشـور: گـروه هـاى ضـد انـقـلاب چـون مـى دانـنـد امـکان فعالیت متمرکز و رسمى در داخـل کـشـور نـدارنـد، از هـواداران خود خواسته اند تا هر چند نفر، از دوستان و اقوام ، به صـورت غـیـر مـتـمـرکـز در داخـل کـشـور بـا هـم مـتـحـد شـونـد و یـک تـشـکـل غـیـر رسـمـى پـدیـد آورنـد. تـعـداد بـالاى ایـن تشکل ها ـ در صورت تشکیل ـ کار بر خورد با آنها را براى نظام دشوار مى سازد، از این رو ایـنـان مـى تـوانـند با اطمینان خاطر بیش ترى در مواقع لزوم به فعالیت علیه نظام بپردازند. در این باره ، بهمنش ، پس از اشاره به تجربه چنین کارى در نهضت مشروطیت و ایستادگى این گروه ها در برابر قوانین شرعى مى گوید:

کـانـون هـا پـایـه هـاى تـشـکـل سـراسـرى مـلیـون در مـحـل فعالیت خود، ستون هائى براى ایجاد آلترناتیو دموکراتیک و تضمینى براى حفظ آن مى باشند.456

8 ـ 6 . تمرکز بر دمکراسى : على افشارى که اکنون بنا بر نوشته خودش در آمریکا با هزینه دولت این کشور درس مى خواند مى گوید:

جلب توجه بازیگران خارجى ... و هدایت فشارهاى هدفمند به مسئله دموکراسى در ایران و مرزبندى با جریانات جنگ طلب ... ، روایت مناسب و مؤ ثرى از مبارزه ملى است .457

9 ـ 6 . گـسـترش آموزش نظامى : حکومت فعلى اردن (1386) تحت نفوذ آمریکا قرار دارد و طـبـیـعـى اسـت که سیا از این موقعیت براى پناه دادن و آموزش ضد انقلاب ایرانى اردنى ، اقدام به آموزش نظامى ضد انقلاب ایرانى کرده اند. این آموزش ها در پادگانى در منطقه الروشـه نـزدیـک مـرز مـشـتـرک اردن با عراق صورت مى گیرد. این امر، نشان از برنامه ریزى دشمن براى بى ثبات سازى کشور بویژه در نواحى جنوب و خوزستان دارد.458

10 ـ 6 . سـاخـت پـایگاه در بلوچستان پاکستان : حکومت فعلى پاکستان (1386) نیز تحت نـفـوذ آمـریـکـا قـرار دارد و بـه هـمـیـن دلیـل ، آمـریـکـا در جـوار پایگاه هاى دائمى خود در بـلوچـستان این کشور زمین هایى را به منظور ایجاد پایگاه در اختیار منافقین قرار داده است تا در برنامه هاى آتى آمریکا علیه ایران بتوانند مزدورى دشمن را بهتر انجام دهند.459

11 ـ 6 . ایـجـاد تفرقه بین دولت و ملت : از جمله شگردهاى ضد انقلاب خارج نشین براى موفقیت در برنامه هایش ایجاد تفرقه بین دولت و ملت از طریق دعوت ملت به نافرمانى مدنى است . در این خصوص در بیانیه کنگره جبهه ملى شاخه اروپا چنین آمده است :

جـبـهـه مـلى ایـران ـ اروپـا از مـلت بـیـدار ایـران ،... مـى خـواهـد کـه بـا مـقـاومـت متشکل و نافرمانى مدنى ، حاکمیت را به چالش بکشد.460
7. ارزیابى عملکرد

ضـد انقلاب خودش از خودش چگونه ارزیابى مى کند؟ در این باره ، از زبان ضد انقلاب گاه واقعیت هایى را مى شود شنید، براى نمونه :

1 ـ 7. یـاس و نـا امـیـدى : ضـعـف عـمـده ضـد انـقـلاب کـه اصـولا بـه هـمـیـن دلیـل ضـد انـقـلاب شـده انـد، بـه ضـعـف تـوان آنـهـا در تـحـلیـل رخـدادهـاى سـیـاسـى بر مى گردد. وجود چنین نقطه ضعفى در کنار استحکام نظام جمهورى اسلامى ایران در برابر طوفان هاى مختلف ، اثرات مهمى بر ضد انقلاب داشته اسـت . بـعـلاوه ، وعده هاى دروغین و مکرر ضد انقلاب مبنى بر سرنگونى نظام اسلامى در دو ماه یا شش ماه یا دو سال و امثال آن ، و روحیه سرخوردگى در غربت و بروز خصلت هاى نـژاد پـرسـتـانـه در برخى کشورهاى غربى ، در کنار بى پشتوانگى معنوى بسیارى از ضـد انـقلاب ، غبار یاءس و سرخوردگى را بر سر و روى بسیارى از آنها نشانده است . یـکـى از سـران جـبـهـه مـلى ، تـاکـیـد مـى کند اپوزیسیون تاکنون نتوانسته است حتى یک برنامه جامع سیاسى که در بردارنده ابعاد اقتصادى نیز باشد ارائه دهد و این که :

امروز یک چیز مى گوید و فردا چیز دیگر... جو یاس و بى اعتمادى به خود و اپوزیسیون دموکرات را در میان مردم حاکم ساخته است .461

2 ـ 7. دعـواى ریـاسـت : داریـوش هـمـایون که از سران سلطنت طلبان است از خودشان چنین انـتـقـاد مـى کـنـد کـه دمـوکـراسـى را بـاور نـدارنـد و بـیـشـتـر دنبال پست و مقام هستند و همین امر، دلیل اساسى عدم اتحاد آنان با یکدیگر است :

بسیار به ما مى گویند چرا با همه سلطنت طلبان متحد نمى شوید؟... خود ما چند شاخه را روى دعواى ریاست [بر سلطنت طلب ها] از دست داده ایم .462

3 ـ 7. تـعـدد رؤ سـا: جـبهه ملى در بیانیه اى از ضد انقلاب انتقاد کرد با گذشت بیش از 28 سـال از انقلاب به نظر مى رسد که اپوزسیون خارج از کشور هنوز به مرحله بلوغ نـرسـیـده اسـت و از تـعـیـین راه و ر وشى که مقبول هم ضد انقلاب باشد، براى مقابله با جمهورى اسلامى عاجز است . در ادامه بیانیه آمده است :

حـتى این اپوزسیون قادر به ارزیابى نقش خودش نیز نمى باشد و هیچ ایده اى هم راجع بـه قـد و قـامـت ، انـدازه و وزن خـود هـم نـدارد... بـه هـمـیـن دلیـل اسـت کـه ده هـا شـوراى رهـبـرى کـه در خـارج تـشـکـیـل شـده و چـنـدیـن قـانـون اسـاسـى کـه بـدون آگـاهـى از شـرایـط عـیـنـى داخـل کـشـور، در بـرون مـرز نـوشـتـه شده ، نه تنها راه به جایى نبرده بلکه گاه مورد تمسخر هم قرار گرفته است .463

4 ـ 7. نـمـره 2 از 100: اکـبـر گـنـجـى در 25 دى 1385 در پـاسـخ بـه ایـن سـؤ ال که عملکرد اپوزیسیون خارج از کشور را چگونه ارزیابى مى کند گفت :

مـن بـه ایـرانـى هـاى اپـوزیسیون خارج نشین به خاطر کمکى که به داخلى ها نکرده اند، نـمـره 2 از 100 را مـى دهـم ، چـون مـعتقدم متاسفانه بسیارى از شما اصلا اینکاره نیستید و بیشتر به دنبال وضعیت خودتانید تا کشورتان . [در همین حین یکى از حضار گفت : البته ایـن را تـو نـبـایـد بـه مـا بـگـویـى کـه مـاهـهـاسـت بـا پول ایالات متحده مشغول گشت و گذار در دنیا هستى !]464

5 ـ 7. نـاکـارآمدى و بى اعتمادى : یکى از سران جبهه ملى ، از کار خودشان این طور انتقاد مـى کند که تشکلهاى آنان از کارآمدى لازم برخوردار نیست ، این امر، منجر به اعتمادى آنان بـه یـکـدیـگـر شـده و ایـن بـى اعـتـمـادى ، بـه تـفـرقـه بـیـن آنـان انـجـامـیـده است . این تحلیل یک مخالف نظام اسلامى است که :

یـکى از علل مهم اینکه مبارزه در خارج کشور امروز از درجه فعالیت لازم برخوردار نیست ، فـقـدان بـرنـامـه هـا و اهـداف ، جـدى نگرفتن بى اعتمادى ها، فقدان برنامه و استراتژى روشـن بـراى اتـحـاد و اهـداف آن اسـت . اعـتـمـاد را بـا آمپول نمى شود تزریق کرد.465

6 ـ 7. ادبیات تخریبى : بى ادبى در گفتار و نوشتار، از خصوصیات غالب در بسیارى از مـتـون ضـد انقلاب است . براى مثال ، احمد نیک آذر یک ضد انقلاب خارج نشین ، در اواخر 2004 مـیـلادى ، در مقاله ((پرواز را به خاطر بسپار))، به نظام اهانت مى کند که چرا یک سـالن اجـاره اى تـئاتـر را تعطیل کرده است و بعد با لحن اهانت آمیزى از افزایش ‍ مسجدها گلایه کرده ، مى نویسد:

سانسور نمایشها و فیلمها نه تنها ابعاد گسترده اى یافته بلکه وقاحت و درنده خویى را بـه جـایـى رسـانـده ... اداره اى را کـه ... در مـاه بـیـش از 30 گـروه در آن تمرین کرده و تـولیـدات فـکـرى مـى کـنند، تعطیل . به همین راحتى . اما به جایش هر روز در هر کوى و بازارى مثل قارچ مسجد مى رویاند.466

7 ـ 7. ضـعـف تـبلیغات : بررسى محصولات تبلیغى ضد انقلاب خارج نشین نشان مى دهد کـه اغـلب آنـان از تـوان تـبـلیـغـى قـدرتـمـنـدى بـرخـوردار نـیـسـتـنـد، شـایـد بـدان دلیـل کـه شناخت درستى از مخاطبان خود ندارند. این در حالى است که بودجه هاى آشکار و پـنـهان فراوان توسط دشمنان انقلاب اسلامى به آنان اختصاص مى یابد. در این باره ، نـشـریـه آمـریکایى نیویورکر از جنب و جوش ضد انقلاب خارج نشین در پى تصویب کمک 75 میلیون دلارى وزارت خارجه آمریکا به ضد انقلاب ایران مى دهد و مى نویسد:

کـیـفـیـت نـازل شـبـکـه هـاى رادیـویـى و تـلویزیونى آنها باعث شده تا تنها برنامه هاى آماتورى را بسازند که در آنها مردانى سالخورده ، نشسته به دوربین نگاه مى کنند.

8 ـ 7. کـمـبـودهـاى فـرهـنگى : ضد انقلاب مقیم خارج از این که نمى تواند به ارزش هاى مـشـتـرکى که درست هم باشد دست یابد اندوهگین است . در خود انتقادى یکى از سران جبهه ملى آمده است که اپوزیسیون از برخى کمبودهاى فرهنگى رنج مى برد. او مدعى است :

تـعـجـبـى نیست اگر همه به جاى اقدام ، همیشه منتظر ظهور یک رهبر باشند... برخورد با ایـن کمبودهاى فرهنگى به منظور رسیدن به ارزشهاى درست و مشترک از اقدامات اساسى و مهم روشنفکران است .467

تـلاش هایى که دشمنان اسلام براى ایجاد وحدت در آنان به کار مى برند و هر از چندى کـنـفـرانس هایى با هزینه هاى فراوان برقرار مى کنند، کمتر به نتیجه مى رسند و حتى گاه این کنفرانس ها، بر تنش ها مى افزایند. این سخن از آن یک ضد انقلاب مقیم خارج است که :

اقـدامات اپوزیسیون مبنى بر برگزارى جلسات وسیع ... کم نبوده است . اما این نشست ها کـه در واقـع بـایـد بـه قـدرت اپـوزیـسـیـون بـیـفـزایـد، پـس از چـنـدى به نقطه ضعف تـبـدیـل شـده و دیـگـر بـه طـور جدى دنبال نمى شوند. در نتیجه چه بسا خود به نا امید کردن بیشتر مبارزین و مردم و بیزارى از هرگونه اقدام سیاسى مى انجامند.468
نتیجه گیرى

ضـد انـقـلاب خـارج نـشـیـن ، جـز گـروه انـدکـى از تـحـصـیـل کردگان خارج از کشور که به دلیل تبلیغات دروغین علیه نظام اسلامى بدان بدگمان شده اند، به طور غالب چند خصلت منفى دارد:

1. فـقـدان شـنـاخـت کـافى : اینان نه شناخت خوبى از اسلام دارند و نه مردم ایران را مى شناسند. حتى یکدیگر را نمى شناسند و چنین است که به هم بدگمانند و هر یک دیگرى را عامل اطلاعات نظام اسلامى مى دانند.

2. ضـعـف در اخـلاق انـسـانى : برخى از آنان حاضرند دست به هر خباثتى بزنند. براى دشمن جاسوسى کنند، او را دعوت کنند تا به کشورشان حمله کند، دروغ گویند. ترور یا آدمى ربایى کنند.

3. ضـعـف در عـقـلانـیـت : نـشانه هاى آن را مى توان در تفرقه و دعواى ریاست طلبى آنان مشاهده کرد. همچنین چگونگى تبلیغات اغلب اینان نشان دیگرى از ضعف در عقلانیت آنهاست .
پى نوشتها:

.414 صحیفه نور، ج 15، ص 21، تاریخ 25/3/1360

415. همان مدرک ، ج 15، ص 3، تاریخ 24/3/1360

416. سب به معناى ناسزا و توهیت مى باشد.

417. صحیفه نور، ج 15، ص 21، تاریخ 25/3/1360

418. مـانـند جبهه ملى برونمرز، جبهه ملى شعبه آمریکا، شعبه اروپا و... که ویگاه اغلب آنهادر وب سایت گویا معرفى شده است .

419. جبهه ملى ایران ، از ویکى پدیا، دانشنامه آزاد. (با قدرى اضافه و تغییر)

420. رضا پهلوى (دوم )، از ویکى پدیا، دانشنامه آزاد. (با قدرى اضافه و تغییر)

421. سـازمـان چـریـک هـاى فـدایـى خـلق ایران ، از ویکى پدیا، دانشنامه آزاد (با قدرى اضافه و تغییر)

422. سایت جبهه ملى ، 1 مهر 1386.

423. همان مدرک .

424. سازمان مجاهدین خلق ایران ، از ویکى پدیا، دانشنامه آزاد. 12/7/1386. (با قدرى اضافه و تغییر) براى مطالعه بیشتر درباره تاریخچه برخى احزاب فوق رجوع کنید: لطـف عـلى لطـیـفى پاکده ، احزاب و تشکیلات سیاسى در ایران ، قم ، پژوهشکده تحقیقات اسـلامـى ، چـاپ سـوم ، 1385. (در ضـمـن مـتـن کـامـل ایـن کـتـاب در ایـنترنت سایت هاىshiasearch.com, tooba-ir.org موجود است )

425. مـاهـنـامـه هـدایـت ، (ویژه هادیان سیاسى بسیج ) شماره 73، شهریور 1386، بخش اخبار.

426.http:/www.iran-interlink.org/fa/?mdviewid2938 .

427. مجله سراج ، شماره 51، مهر 1386، بخش اخبار.

428. ماهنامه هدایت ، (ویژه هادیان سیاسى بسیج ) شماره 74، مهر 1386، بخش اخبار.

429. http:/www.iran-e-sabz.org/barname/barnam4.html#p4

430. به اعتقاد مـقـام مـعـظـم رهـبـرى ، اعتقاد به جدایى دین از سیاست از بزرگترین مظاهر شرک است : از بزرگترین مظاهر شرک در عصر حاضر، تفکیک دنیا از آخرت و زندگى مادى از عبادت ، و دین از سیاست است . (14/4/1368)

431. نویسنده انگلیسى (1906 ـ 1817) George Jacob Holyoake

432. http://bikhoda.wordpress.com/16/07/2007/secularism/

433. http:/www.secularismforiran. com/ history.htm

434. مقصود از فدرالى کردن این است که جز سیاست هاى دفاعى و خارجى ، بقیه سیاست ها در مناطق محلى اخذ گردد.

435. http://www.rahni.nl/takhbar31.htm

436. http://www.ayandeh.info/HTFile/vejdon.htm

437. http:bavanatasami.blogfa.com/cat-a50aspx

438. http://127,0,0,1:8567/dmirror/http/www.siahkal.com/publication/tavaab.htm#D

439. http://www.yazdfarda.com/news/5344.html

440. http://www.sily.blogfa.com/post_380aspx

441. سایت خبرى الف 24 مهر 1386.

442.

443. http://www.iran_interlink.org/files/farsi20%pages205%/roshan2904.htm

444. http://www.iran-interlink.org/files2011%/roshana-40705.htm

445. نقل از مقاله ابراهیم خدابنده ، در مه 2006 در سایت ایران اینترلینک .

446. به نقل از حجت الاسلام ذوالنورى ، جانشین محترم نماینده ولى فقیه در سپاه ، ششمین همایش هادیان ویژه کشورى بسیج ، تهران 18/7/1386.

447. ماهنامه هدایت ، (ویژه هادیان سیاسى بسیج ) شماره 74، مهر 1386، بخش اخبار.

448. سایت عصر ایران ، 4/8/1386.

450. تـدارک دمـوکراسى پایدار، سخنرانى همایون مهمنش در کانون سخن لوس آنجلس ، سیزدهم آذر1385، سایت جبهه ملى ایران .

451. جـبـهـه مـلى خـارج از کـشـور و چـشم انداز آینده ، بیانیه جبهه ملى ایران در آمریکا و اروپا، 2/7/1386.

452. باشگاه خبرنگاران جوان ، دوشنبه ، 15/5/1386.

453. http://www.sepehrnews.ir/?p06358

454. http://www.sepehrnews.ir?p.8211

455. ماهنامه هدایت ، (ویژه هادیان سیاسى بسیج ) شماره 74، مهر 1386، بخش اخبار.

456. تدارک دموکراسى پایدار، پیشین .

457. یـارا حـقـوق صـحـبـت یـاران نـگـاه دار، عـلى افـشـارى ، چـهارشنبه 18 مهر، 1386، خبرنامه گویا.

458. ماهنامه هدایت، )ویژه هادیان سیاسى بسیج( شماره 74، مهر 1386، بخش اخبار.

459. همان مدرک.

460. http://127.0.0.1:8567/dmirror/http/news.gooya.com/politics/063589/10/2007.php

461. تدارک دموکراسى پایدار، پیشین.

462. http://www.ayandeh.info/htfile/vejdanhtm

463. جبهه ملى خارج از کشور و چشم انداز آینده، بیانیه جبهه ملى ایران در آمریکا و اروپا، 1386/7/2.

464. http://republic.parsiblog.com/_1517.htm

465. تدارک دموکراسى پایدار، پیشین.

466. http://www.artenexil.net20%....fars8TAH20%RA20%AZ20%DAST20%NADAHIM 20%NIK20%azar.htm

467. تدارک دموکراسى پایدار، پیشین

تبلیغات