آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

چکیدهء فارسی
 

در زبان خارجی،مهارت صحبت کردن برای اکثر دانشجویان پیش دانشگاهی کاری مشکل و اقریبا دست نیافتنی است.با این وجود، بسیاری از زبان‏آموزان آرزوی دستیابی به آن را دارند.برخی از متخصصان روش تدریس،مثل:سلسه مورسیا(1991)،ریورز و تمبرلی‏ (1978)پیشنهاد کرده‏اند که پاسخ‏های مبتنی بر task

 

برای تمرینات شنیداری خیلی مؤثر است؛زیرا زبان‏آموز را بیش‏تر به‏طور تکمیلی درگیر یادگیری زبان می‏کند.بنابر نظر خانم سلسه مورسیا،یکی از انواع تمرینات عملی (tasks)

 

عبارت است از:شنیدن تعاملی interactive)

 

(listening

 

و تبادل معنا از طریق روندهای سؤال و جواب.

 
 

بررسی حاضر،تلاشی برای مقایسهء دو مدل مذکور است:یکی پاسخ مبتنی بر تمرین عملی (task)و دیگری مدل سؤال و جواب.

 
 

برای اجرای این منظور،دوازده قطعهء شنیداری متفاوت به کار برده شده است تا برای تمرینات دانشجویان فرصتی فراهم آورد.نتایج حاصله‏ نشان داده‏اند:بین دانشجویانی که به مدل مبتنی بر تمرین‏های عملی (tasks)پاسخ داده‏اند،با دانشجویانی که با مدل پرسش/پاسخ کار کرده‏اند،تفاوت معنی‏داری وجود دارد و دانشجویان نوع نخست،در یادگیری شنیداری موفقیت بیش‏تری حاصل کرده‏اند.

 


 

 

تبلیغات