تاثیر پاسخ های سوال - محور در مقابل تکلیف- محور به تمرین های شنیداری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-ترویجیآرشیو
چکیده
متن
چکیدهء فارسی
در زبان خارجی،مهارت صحبت کردن برای اکثر دانشجویان پیش دانشگاهی کاری مشکل و اقریبا دست نیافتنی است.با این وجود، بسیاری از زبانآموزان آرزوی دستیابی به آن را دارند.برخی از متخصصان روش تدریس،مثل:سلسه مورسیا(1991)،ریورز و تمبرلی (1978)پیشنهاد کردهاند که پاسخهای مبتنی بر task
برای تمرینات شنیداری خیلی مؤثر است؛زیرا زبانآموز را بیشتر بهطور تکمیلی درگیر یادگیری زبان میکند.بنابر نظر خانم سلسه مورسیا،یکی از انواع تمرینات عملی (tasks)
عبارت است از:شنیدن تعاملی interactive)
(listening
و تبادل معنا از طریق روندهای سؤال و جواب.
بررسی حاضر،تلاشی برای مقایسهء دو مدل مذکور است:یکی پاسخ مبتنی بر تمرین عملی (task)و دیگری مدل سؤال و جواب.
برای اجرای این منظور،دوازده قطعهء شنیداری متفاوت به کار برده شده است تا برای تمرینات دانشجویان فرصتی فراهم آورد.نتایج حاصله نشان دادهاند:بین دانشجویانی که به مدل مبتنی بر تمرینهای عملی (tasks)پاسخ دادهاند،با دانشجویانی که با مدل پرسش/پاسخ کار کردهاند،تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشجویان نوع نخست،در یادگیری شنیداری موفقیت بیشتری حاصل کردهاند.