گذری بر اهداف بانکداری بدون ربا (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
این نوشتار در پی آن است تا با توجه به اهدافی که در قانون بانکداری بدون ربا در ایران، برای نظام بانکی کشور در نظر گرفته شده است، که در رأس آن اهداف حذف ربا از سیستم بانکی کشور بوده، به ارزیابی عملکرد این نهاد اقتصادی در راستای تحقق این هدف مهم بپردازد. از این رو کوشیده است با طرح دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان عملکرد نظام بانکی، در پی پاسخگویی به سؤال مورد نظر مقاله برآید. آنچه در پاسخ به این سؤال میتوان گفت این است که عدم پایبندی به قانون بانکداری بدون ربا، و در نتیجه صوری بودن بسیاری از معاملات، سبب شده است که برداشت عمومی نسبت به عملکرد نظام بانکی در جهت حذف ربا از سیستم بانکی کشور رضایت بخش نبوده، در نتیجه نظام بانکی نتوانسته باشد به هدف مورد نظر در قانون دست یابد.متن
از آنجا که عدالت، ثبات و رشد اقتصادی، از اهداف کلان و مهم نظام اقتصادی اسلام است، از این رو زیر نظامهای نظام اقتصادی اسلام نیز باید به گونه ای سامان دهی شوند که اقتصاد را به سمت اهداف مورد نظر پیش ببرند.
در این راستا بانک، به عنوان یک مؤسسهی مهم مالی و پولی و نهادی اقتصادی که نقش اساسی و کلیدی در ساختار اقتصادی هر کشوری دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا پساندازها و دارائیهای راکد در یک نظام اقتصادی توسط این نهاد به گردش درآمده و آنها را در دسترس افراد و مؤسسات قرار میدهد، از این رو میتواند نقش اساسی را در دستیابی نظام اقتصادی به اهداف مورد نظرش را به عهده بگیرد.
در راستای تحقق این سه هدف مهم است که در مادهی یک قانون عملیات بانکداری بدون ربا، مصوب دهم شهریور سال 1362 ، چنین آمده است که نظام بانکی کشور ملزم به" استقرار نظام پولی، اعتباری بر مبنای حق و عدل - با ضوابط اسلامی- برای تنظیم گردش صحیح پول، اعتبار، در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور" است. (مجموعه قوانین دومین دوره مجلس شورای اسلامی، 1366، 525) زیرا تحقق اهداف نظام پولی و بانکی در نظام اسلامی، مستلزم استقرار عدالت اقتصادی، اجتماعی و توزیع عادلانهی درآمد و ثروت در جامعه است، براین اساس هرگونه بهرهوری ظالمانه در معاملات و نیز رباخواری به هر شکل، عملی نامشروع و برخلاف عدالت به شمار میآید.
از این رو، بیتردید، در صورت وجود ربا در سیستم بانکی هرگز نمی توان ادعا نمود که نظام بانکی بر مبنای حق و عدل جریان دارد، زیرا در نگرش اسلامی ربا از گناهان کبیره به شمار آمده و از مصادیق بارز ظلم محسوب میشود.
بر همین مبناست که در اولین فرصت به دست آمده برای تحول در نظام بانکی کشور، براساس اصول اقتصاد اسلامی، تصمیم بر حذف ربا از سیستم بانکی گرفته شد.
از آنجا که هر پدیدهی جدید ممکن است در میدان عمل با مشکلات، محدودیتها، کاستیها و نارساییهایی مواجه باشد، بانکداری بدون ربا نیز از این مسأله مستثنی نیست. با توجه به آنچه گفته شد شایسته است، به طور دائم، عملکرد این نظام مورد ارزیابی و دقت قرار گیرد، تا نقاط ضعف و کاستیهای آن بر طرف شده و نقاط قوت آن تقویت گردد. در راستای تحقق همین مطلب است که این نوشتار با طرح این مسأله که نظام بانکی بعد از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا چقدر توانسته در حذف ربا از سیستم بانکی کشور موفقیت به دست آورد، به بیان دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان میپردازد.
طرح دیدگاهها و نظریات دربارهی عملکرد بانکداری بدون ربا
قبل از آن که به طرح دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان سیستم بانکی بپردازیم، توضیح سه مطلب ضروری به نظر میرسد.
الف) بیتردید آنچه که به عنوان عملیات قانون بانکداری بدون ربا به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، به عنوان سند نهایی و آخرین قانون بانکداری در نظام اسلامی نبوده و نخواهد بود، بلکه این ابتداییترین کاری بود که در رابطه با نظام بانکی انجام گرفت. شاهد بر این مطلب اظهارات مخبر کمیسیون ویژه در ارائهی لایحهی مذکور برای تصویب نمایندگان است که میگوید:
... ما به این نتیجه رسیدیم که سیستم بانکی از آن جا که با مسائل پولی و مالی کشور سروکار دارد و مسائل پولی و مالی کشور مانند رودخانه در جریان است که توقف این رودخانهی در جریان به هیچ عنوان مقدور نیست، به این نتیجه رسیدیم که بستن بانکها و تعطیل نمودن بانکها برای یک سال، دو سال یا چند ماه و پایهگذاری یک سیستم کاملاً متفاوت، کار بسیار بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که ما سیستم بانکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم و ببینیم واقعا آن جایی که حرام است و مخالف شرع است، آن جاها را حذف کنیم، و آرام آرام این سیستم را ان شاء الله، به لطف خدا، تبدیل به یک سیستم اسلامی بکنیم ... روی این حساب و با این نگرش شروع کردیم به بررسی که ما ابتدا بهره را حذف بکنیم. (میرجلیلی، 1374 ، 57)
ب ) به یقین میتوان ادعا نمود، آنچه که همهی صاحب نظران اعم از مدافعان و مخالفان عملکرد نظام بانکی بر آن اتفاق نظر دارند این است که از جهت فقهی، هیچ نوع اشکالی بر قانون عملیات بانکداری بدون ربا وارد نیست. به عنوان نمونه یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان که خود از معترضین عملکرد نظام بانکی است در پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی با تصریح به این مطلب چنین میگوید:
قانون بانکداری بدون ربا از نظر وضع مقررات هیچ گونه اشکال شرعی ندارد و آیات عظام نیز آن را تأیید کردهاند. (رضوانی، 1383 ، 4)
ج ) بعد از وقوع انقلاب اسلامی تحول نظام بانکی در ایران به نظام بانکی بدون ربا سبب گردیدع این نهاد موظف شود در پی برقراری نظامی برآید که شیوهی تجهیز و تخصیص منابع آن باید بر مبنای شیوههای رفتاری پذیرفته شده در اسلام باشد. بر این اساس از همان ابتدای اجرای قانون بانکداری بدون ربا در فروردین 1363 حساسیتها نسبت به عملکرد بانکها در کشور دو چندان گردید. زیرا بانکها از معدود مؤسسات اقتصادی هستند که، مردم به طور مستمر، با آنها سر و کار دارند و زندگی اقتصادی آنها با آن عجین شده است. اما این که نظام بانکی کشور در طول مدت بیش از دو دهه که از عمر آن میگذرد چقدر توانسته در حذف ربا از سیستم بانکی موفق باشد، دیدگاهها و نظریات در رابطه با آن متفاوت است، که در سه بخش به طرح این دیدگاهها پرداخته میشود.
بخش اول :
دیدگاه مدافعان عملکرد نظام بانکی بدون ربا
براساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا، بانکها برای تجهیز منابع مبادرت به پذیرش دو نوع سپرده در قالب سپردههای قرضالحسنه و سپردههای سرمایه گذاری میکنند. و در جهت تخصیص منابع نیز به موجب فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکها تمامی تسهیلات خود را از محل سپردههای دریافتی براساس روشهای مندرج در قانون، که عبارت اند از مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی،سرمایه گذاری مستقیم، مضاربه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، معاملات سلف، جعاله، مزارعه، مساقات، قرضالحسنه و خرید دین به کار میگیرند. (والی نژاد، 1367، 197)
در واقع بانکها سپردههای سرمایه گذاری مدت دار را، که بانک در به کار گرفتن آنها از جانب سپرده گذار وکیل میباشد، در قالب عقودی که بیان شد، در جریان فعالیتهای اقتصادی قرار داده و از این طریق باعث رونق اقتصادی و سودآوری میشوند. مدافعان عملکرد نظام بانکی بر این باورند که قریب به اتفاق تمامی فعالیتهای بانکها براساس همین عقود مذکور انجام میپذیرد، در نتیجه جایی برای ربا و بهره در سیستم بانکی نمیماند.
یکی از مسؤولان امور بانکی در این رابطه میگوید:
در جامعهی اقتصادی ایران اکثر معاملات تجاری و بازرگانی طبق مقررات مربوط به عقود اسلامی انجام میشود. مثلاً فروش اقساطی از روشهای بسیار رایج فروش کالاست،یا خرید سلف عقد متداولی بین تجار و تولید کنندگان است. همین طور بازرگانان بر انجام عملیات مربوط به تهیهی کالاها، به طور طبیعی، از روشهای مشارکت مدنی و مضاربه و یا مشارکت حقوقی استفاده مینمایند. در این معاملات کلیهی مراحل، اعم از تعیین سهم هریک از سود طرفین، دقیقا، طبق مقررات مربوط محاسبه و تعیین میگردد. (اصلانی، 1371 ، 29)
وی در توضیح این مطلب چنین اظهار میکند:
وقتی تولید کنندهای با کمبود منابع مالی مواجه شده و به بانک مراجعه میکند، بانک میگوید: ما بعد از تغییر نظام بانکی وام نمیدهیم. حال طبق عقد مشارکت مدنی تو سرمایهات را بیاور، ما هم مابقی را تکمیل کرده به صورت شراکت سرمایه گذاری میکنیم، بعد بر حسب سرمایه، در سود و زیان مؤسسه سهیم میشویم. (همان)
یا وقتی تاجری برای تهیه سرمایه به بانک مراجعه میکند، بانک میگوید: ما نمی توانیم وام یا اعتبار در اختیارت بگذاریم، بلکه براساس عقد مضاربه سرمایهی لازم برای تجارت را تأمین میکنیم، با آن سرمایه تجارت میکنی و براساس نسبتی که با هم به توافق میرسیم سودش را تقسیم میکنیم. (همان)
دکتر شیبانی در پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، با استفاده از احادیث معصومین علیهمالسلام ، با ذکر روایتی از امام رضا علیهالسلام ، به بیان علت تحریم ربا، که در روایات علت آن تعطیل کسب و کار و اعطای قرضالحسنه معرفی شده است، پرداخته و میگوید:
ربا، با توجه به تعطیل کردن کسب و کار و اعطای قرضالحسنه، حرام است. حال با توجه به این روایت و تخصیص حجم بالای اعتبارات بانکی برای توسعه و گسترش تولید چگونه میتوان بانکداری کشور را ربوی اعلام کرد. (شیبانی، 1383 ، 8)
آیت الله بجنوردی، از جمله مدافعان عملکرد نظام بانکی، نیز میگوید:
... در معاملات باید اصل را بر اصالةالصحه گذاشت، اگر معامله ای را انجام دادید، حمل را بر صحت بگذارید و مسائلی چون صوری بودن را مطرح نکنید. (بجنوردی، 1383 ، 4)وی در توضیح مطلب خود، با رد این نظر که برخی سیستم بانکی کشور را ربوی میدانند، در صدد انکار این مطلب برآمده میگوید:
بسیار گفته میشود معاملات بانکها جملگی ربا است، خوب است روحانیون در گفتههای خود دقت بیشتری کنند. کجای این معاملات ربا است؟ (همان)
همان گونه که ملاحظه میشود مدافعان عملکرد نظام بانکی، با رد هر نوع شبههای نسبت به وجود ربا در سیستم بانکی، عملکرد این نظام را مطابق با قانون عملیات بانکداری بدون ربا میدانند.
بخش دوم :
دیدگاه مخالفان
معترضان به عملکرد نظام بانکداری بدون ربا معتقدند آنچه در سیستم بانکی کشور صورت میگیرد چیزی جز ظاهر سازی و فرار از قانون بانکداری بدون ربا نیست، در نتیجه شبههی ربا همچنان در نظام بانکی وجود دارد. یکی از صاحبنظران در این باره چنین اظهار نظر میکند:
با وجود تاکید قانون بر حذف ربا از نظام بانکی، همچنان شاهد شیوههای گوناگون شبههی ربا هستیم. (مصباحی، 1383 ، 10)
نویسندهی کتاب پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایهداری، در فصل پنجم این کتاب، مینویسد:
هم اکنون عملکرد بانکهای کشورمان این نکته را به اذهان تداعی میکند که در بانکداری موجود تنها اسم و عنوان و یا قالب کارها تغییر کرده است و درواقع عملکرد آنها همان عملکرد بانکهای ربوی است. (توتونچیان، 1379 ، 739)
نویسندهی کتاب بانکداری بدون ربا، از نظریه تا عمل، نیز مینویسد:
اگر چه اجتناب از ربا هدف اصلی نظریه پردازان بانکداری بدون ربا و انگیزهی اصلی قانونگذاران و مجریان وقت بوده است، اما عملکرد چند سالهی نظام بانکی (1363-1376) نشان میدهد جهت گیری نظام به سمت حاکمیت حقیقت ربا و بازگشت به بانکداری ربوی است (موسویان، 1379، 82-83)
نقد و بررسی
در واقع اشکال مخالفان بازگشت به دو مسأله دارد:
1 ) نظام بانکی در انجام معاملات براساس عملیات بانکداری بدون ربا کوتاهی کرده و درواقع قراردادها را براساس عقود یاد شده در قانون انجام نمیدهد، که خود میتواند به سبب عدم دانش نسبت به چگونگی اجرای قانون و یا عدم باور به آن باشد.
یکی از محققین در رابطه با عدم آگاهی و دانش لازم در زمینهی عمل به قانون بانکداری بدون ربا میگوید:
نمیتوان گفت که قانون بانکداری بدون ربا به طور کامل اجرا میشود، که دلایل آن نیز عدم درک درست مقررات و رفتار مبتنی بر سلیقه یا عدم نظارت بانک مرکزی و ستاد مرکزی نظارت بر بانکهاست. (مجتهد، 1382 ، 12)
2 ) منشأ اشکال به عدم باور مراجعه کننده به بانک و گیرندهی تسهیلات بازگشت نماید. با توجه به این مسأله است که یکی از اعضای شورای نگهبان در اظهار نظری میگوید:
کسی که در بانکداری اسلامی برای گرفتن تسهیلات به بانک مراجعه میکند، باید متوجه باشد که چه میکند. اگر فقط و فقط منظورش این باشد که این پول به هر ترتیب که هست در اختیارش قرار گیرد، نداند وارد مشارکت میشود یا مضاربه و یا اجاره به شرط تملیک، عقد از اساس باطل میشود، و از نظام بانکی ربوی بدتر خواهد بود. زیرا در مسألهی ربا، حداقل، شخصی که به بانک مراجعه میکرد و پول میگرفت مالک پول میشد و ربایی را که میداد فعل حرامی بود، اما در مقولهی بانکداری اسلامی اگر مشتری خبر نداشته باشد، علم نداشته باشد و قصد انجام معامله تحقق نپذیرد، اساسا مالک پول در معامله مورد نظر نخواهد شد و هرگونه تصرف او تصرف در مال غیر خواهد بود. (رضوانی، 1371 ، 71)
توجه به مفاهیم و بندهای مندرج در قراردادها در نظام بانکی بدون ربا از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا از ویژگیهای مشخص بانکداری بدون ربا، در برابر بانکداری ربوی، علاوه بر حساسیت اعطا کنندهی تسهیلات و نیز دریافت کنندهی تسهیلات، در مورد مصرف، قصد جدی و واقعی عمل به این عقودی است که انجام میپذیرد و این امر بیتردید بدون علم و آگاهی نسبت به عقود مورد استفادهی افراد ممکن نیست. در نتیجه نیاز به آموزش و فراگیری دارد، لذا به اعتقاد برخی از صاحب نظران نظام بانکی کشور:
... این مطلب - فهم عقود بانکی - چیزی نیست که در خلال یکی دو سال، آن هم فقط با تبلیغات یا روابط عمومی یک سازمان یا یک ارگان، بتواند اجرا شود. این به بسیج همگانی رسانههای عمومی ما نیاز دارد، برای این که بتوانند این طرز فکر و این شیوه برخورد را به مردم تعلیم دهند تا بتوانند این روحیه را ان شاء... در آنها بیافرینند. این چیزی است که در بلند مدت به وجود میآید. (عادلی، 1371 ، 71)
تحقیقات به عمل آمده از طرف وزارت اقتصاد دارایی نیز مؤید این مدعاست، زیرا این تحقیقات نشان میدهد که تنها 7/29 درصد از مراجعان و تنها 8/55 درصد از کارکنان بانک آشنایی اجمالی و بسیار محدود نسبت به قانون عملیات بانکی بدون ربا دارند. (مصباحی، 1372 ، 103)
بخش سوم :
برداشت عرف در مورد عملکرد نظام بانکی
به نظر میآید آنچه که بیش از هر چیز حساسیت مسألهی وجود ربا و یا حداقل وجود چنین شبههای را افزایش میدهد و به اهمیت مطلب دو چندان میافزاید،برداشت عامهی مردم در ارزیابی از عملکرد نظام بانکی است. در واقع این که عرف چه نوع قضاوتی از عمل به عقود در نظام بانکی داشته باشد، امر بسیار مهمی است. زیرا معیار تشخیص موضوع ربا در قلمرو عرف است. از این رو، برخی معتقدند تا زمانی که از دیدگاه عرف، اطمینان به سالم بودن معاملهای از ربا نیافتهایم، باید جانب احتیاط را در نظر گرفت و از آن معامله دوری نمود. (تسخیری، 1384 ، 21)
براساس مبنای تشخیص موضوع ربا از منظر عرف است که برخی از فقها، در مورد محاسبهی نرخ تورم در دیون و مطالبات، فتوی دادهاند که هرگاه در عرف عام این مسأله به رسمیت شناخته شود ربا نخواهد بود و لذا به نظر این فقیه از آنجا که در عرف جامعهی ما و مانند آن، نرخ تورم در بین مردم محاسبه نمیشود، هر مقدار مازاد بر مبلغ وام در قالب محاسبهی نرخ تورم ربا محسوب میشود. (مکارم شیرازی، 1380 ، 148-149) اما این که عموم مردم در ارزیابی خود از سیستم بانکی در زمینهی حذف ربا چه برداشتی دارند، به ذکر نمونههایی از اظهار نظرها در این رابطه میپردازیم. یکی از مسؤولین عالی رتبهی سابق نظام بانکی میگوید:
به کرات با این سؤال مواجه هستیم که: «سیستم جدید با سیستم قدیم چه تفاوتی دارد؟ آیا شما فقط اسم را تغییر دادهاید؟». (نوربخش، 1370 ، 15)
همچنین یکی دیگر از مسئولین عالی رتبهی سابق بانک مرکزی در این باره میگوید:
در تحقیقاتی که در استانهای مختلف انجام پذیرفته است، حتی علما نیز میگویند کارهایی که شما انجام دادهاید دقیقا همین جایگزین کردن کلمهی سود به جای بهره است، لاغیر. (عادلی، 1369)
نویسندهی کتاب بررسی عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران، مینویسد:
تصور عمومی مردم از عملیات بانکداری بدون ربا تصور ربوی است و عمدهی معاملات نیز صوری است. (موسایی، 1379 ، 141)در تحقیقاتی که از طرف وزارت اقتصاد دارایی در رابطه با آشنایی افراد نسبت به عملیات بانکی بدون ربا به عمل آمده از هر 100 نفر مراجعه کننده، نزدیک به دو سوم آنها (67 درصد) هیچ نوع تفاوتی بین بهره و سود بانکی قائل نبودند. (مصباحی، 1372 ، 103 ش 15)
مبنای نظر عرف
بیتردید علل و عوامل متعددی را میتوان مبنای نظر عرف دانست، که مهمترین آنها عبارتند از:
1 ) صوری و ظاهری بودن عقود و معاملات بانکی؛
2 ) سود تضمین شده و نرخ معین تسهیلات بانکی؛
3 ) روند رو به کاهش حجم قرضالحسنهی اعطایی از جانب بانکها.
صوری و ظاهری بودن عقود و معاملات بانکی
از فرقهای اساسی بانکداری ربوی و بانکداری بدون ربا این است که بانکداری ربوی کاری به بخش حقیقی اقتصاد ندارد و در نهایت مؤسسهای برای گردش وجوه است، که براساس الگوی قرض با بهره، به تجهیز و تخصیص منابع پولی در جامعه میپردازد. برخلاف بانکداری بدون ربا که به دلیل حرمت بهره و ربا فعالیتش باید در بخش حقیقی اقتصاد باشد.
بر این اساس است که در مادهی 48 و مادهی 52 و نیز مادهی 55 قانون بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است: بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی و سایر نیازهای اولیهی مورد احتیاج این واحدها را منحصرا بنا به درخواست کتبی و تعهد متقاضیان مبنی بر خرید و مصرف عوامل مذکور خریداری و به صورت اقساطی به فروش برسانند. در برآوردن میزان نیاز واحدهای تولیدی حجم مواد اولیه متناسب با تولید برای نیاز یک دورهی تولید باید در نظر گرفته شود.
مادهی 52 :
بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش امور صنعت،معدن، کشاورزی و خدمات، ماشینآلات و تأسیساتی که طول عمر مفید آنها بیش از یک سال است را منحصرا به درخواست کتبی متقاضیان و تعهد آنها مبنی بر خرید، مصرف و یا استفادهی مستقیم این گونه اموال، خریداری و به صورت اقساطی به متقاضی بفروشند.
مادهی 55 :
بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات جهت گسترش امر مسکن، واحدهای مسکونی ارزان قیمت احداث نموده و به صورت اقساطی به فروش رسانند. (والی نژاد، 1368 ، 188-201)
همان گونه که از سه مادهی مذکور قانون عملیات بانکداری بدون ربا استفاده میشود، بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت استفاده در امور تولیدی و خدماتی، سه گروه از کالاهای زیر را تهیه و از طریق فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند:
- مسکن؛
- وسایل تولید، ماشینآلات و تأسیسات؛
- مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار.
با توجه به آنچه در قانون به وضوح تصریح شده است، روش فروش اقساطی بایستی فقط برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در امور تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد؛ نه در امور بازرگانی و مصارف شخصی. اما این که بانکها در عمل به این مواد قانونی چه میزان پایبند بودهاند، به برخی اظهار نظرها در این رابطه توجه میکنیم:
برخی از محققان، که در زمینهی عملکرد نظام بانکی تحقیقاتی را انجام دادهاند، معتقدند:
یکی از مشکلات بانکداری کنونی، عملکرد صوری بسیاری از بانکها است. به عنوان مثال با استفاده از عقد جعاله، جهت تعمیر مسکن، تسهیلاتی داده میشود و حال آن که بانک که عامل جعاله است تنها به مراجعه کننده پول میدهد بدون اینکه گیرندهی پول مسکن داشته باشد، یا اگر دارد نیازی به تعمیر ندارد، یا اگر نیازی به تعمیر دارد پول آن را برای مصرف دیگری به کار میاندازد.
گاهی محاسبات بانک صوری است؛ مثلاً در مشارکت مدنی و فروش اقساطی مسکن، معمولاً قیمت گذاری بانک واقعی نیست. هدف دریافت اصل مبلغ پرداخت شده همراه سود مورد نیاز است و قیمت بر اساس آن تعیین میگردد.
... گاهی کشاورز تقاضای وام به عنوان خرید تراکتور میکند، اما واقع این نیست؛ میخواهد مثلاً هزینهی عروسی را تأمین کند. فاکتوری را درست میکند و یا حتی در موارد زیادی مشاهده شده که کارگزار بانک راهنمایی میکند و میگوید شما بروید یک فاکتور بیاورید در برابر همان فاکتور ساختگی پول را میدهد... (مصباحی، 1373 ، 104)
یکی دیگر از صاحب نظران در این رابطه میگوید:
فروش اقساطی بدون دقت در صحت پیش فاکتورها ... و نیز بدون انجام قبض و اقباض کالای مورد معامله، بدون تردید، راهی سفتهبازی شده است. (توتونچیان، 1379 ، 477)
در حالی که ویژگی مشخص بانکداری بدون ربا همانا حساسیت اعطا کنندهی تسهیلات به مورد مصرف است.
سود تضمین شده و نرخ تسهیلات بانکی
براساس قانون بانکداری بدون ربا، عقدی که بین بانک و صاحبان سپردههای سرمایهگذاری منعقد میشود، عقد وکالت است. به این معنی که بانک از طرف سپردهگذار وکیل میگردد تا سرمایهی او را در عقودی که انجام آن برای بانکها قانونی است، به کار گیرد، و سود به دست آمده را پس از کسر حقالوکالهی خود به سپردهگذار بپردازد، اما آنچه در عمل انجام میشود این است که مبلغ معینی به عنوان سود از اول برای شخص در نظر گرفته میشود، اگر چه عنوان سود علیالحساب به آن داده میشود. همچنین نیز آنجا که بانک اقدام به بستن قرارداد در قالب مضاربه یا هر عقد دیگری میکند، از همان ابتدای قرار داد بانک سود معینی را در نظر گرفته و عامل باید سود مورد انتظار بانک را بپردازد، در حالی که ممکن است اصلاً سودی بدست نیامده باشد و یا سود کمتر از میزان تعیین شده حاصل شود.
یکی از صاحب نظران، در مورد عملکرد بانکها در زمینهی عقد مشارکت، میگوید:
در مشارکت مدنی بانکها عموما ملاحظهی قانونی مربوط به پیش بینی سود را نادیده میگیرند و از همان ابتدا نرخهای مربوط به پیش بینی حداقل سود را، بدون توجه به واقعیت و میزان سود محقق، تعیین و محاسبه و از مشتری مطالبه مینمایند. (اصلانی، 1372 ، 35)
وی در رابطه با مضاربه چنین میگوید:
در عمل، بانکها بدون توجه به نتایج واقعی معامله (مضاربه) حداقل سود پیش بینی شده را مطالبه میکنند ... عملاً اعطای تسهیلات بر مبنای مضاربه را به صورت اعتبار در حساب جاری درآوردهاند؛ زیرا مشتریان تحت عنوان مضاربه، وجوه را از بانک دریافت کرده همین وجوه را به علاوهی حداقل سود مورد انتظار بانک باز پرداخت مینمایند. (اصلانی، 1372 ، 36)
در تحقیقی که به منظور بررسی عملکرد بانکهای تجاری در خصوص اعطای تسهیلات مضاربه که به روش نمونه گیری تصادفی از 40 مورد از واحدهای بانکهای تجاری، در نواحی مختلف تهران، به عمل آمد و تعداد 465 قرارداد مضاربه مورد بررسی قرار گرفت، از جمله نتایجی که در این تحقیق به دست آمد این بود که، نرخ سود مورد انتظار در همهی معاملات موضوع مضاربه، براساس حداکثر نرخ سود پیش بینی شده از طرف شورای پول و اعتبار تعیین و دریافت گردیده است. (بهمنی، 1374 ، 292)
اندیشه حوزه » شماره 53 (صفحه 73)
روند رو به کاهش حجم قرضالحسنهی اعطایی
در فرهنگ اسلامی قرضالحسنه از اهمیت ویژهای برخوردار است، به گونهای که بسیاری از اندیشمندان مسلمان، به پیروی از متون اسلامی، علت حرمت ربا را پیشگیری از ترک قرضالحسنه میدانند تا عواطف انسانی و رحم و مروت در اجتماع وجود داشته باشد، زیرا حرمت ربا و استحباب قرضالحسنه تدبیری است عاقلانه برای زنده نگهداشتن عواطف و احساسات در جامعه، به گونه ای که بتوان حاجت محتاجان را به نحو شایسته و آبرومندی رفع کرد. از این رو شهید مطهری اعتقاد دارد:
اسلام ربا را در مطلق قرضها حرام میداند تا زمینه برای سوق دادن پول به قرضهای تولیدی ربا را فراهم نیاورد و قرضالحسنه متروک نشود. طبیعی است که پولدار ترجیح میدهد تا پول خود را به قرض تولیدی (ربا دار) بدهد تا قرض مصرفی بدون ربا. (مطهری، 1364 ، 163)
این در حالی است که آمارها گویای آن است که در سالهای گوناگون بعد از شروع قانون بانکداری بدون ربا همیشه قرضالحسنهی اعطایی به وسیلهی بانکها به مراتب حجم کمتری از قرضالحسنهی دریافتی آنها را داشته و نسبت قرضالحسنهی اعطایی به کل تسهیلات، همواره کم تر از نسبت قرضالحسنهی دریافتی به کل سپردهها بوده است. به ویژه این نسبت در سالهای 1369 به بعد، به شدت، کاهش یافته است. (میرمعزی، 1381 ، 174 و هادوی، 1378 ، 206)
در حالی که انتظار عرف و عموم مردم از نظام بانکی این است که تمام وجوهی که از طریق قرضالحسنه جذب نظام بانکی میشود، به همین مورد اختصاص یابد، زیرا اگر از این سپردهها در غیر مورد ذکر شده استفاده شود حداقل دو پیامد را به همراه خواهد داشت، از سویی موجب سلب اعتماد صاحبان سپردههای قرضالحسنه، که برای کمک به نیازمندان وجوه خود را به بانک سپردهاند میشود.
و از سوی دیگر این که با اهداف نظام بانکی نیز همگامی ندارد، زیرا یکی از اهداف مهمی که برای بانکها در قانون بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده است ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرضالحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوختهها و پساندازها و سپردهها و تجهیز آنها جهت تأمین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند "2" و "9" از اصل 43 قانون اساسی. (والی نژاد، 1367، 168)
حال با توجه به آنچه ذکر شد، همان گونه که ملاحظه میشود، برخی از این علل و عوامل دارای تأثیر مستقیم بر روی برداشت عرف از عملکرد نظام بانکی دارند، مانند صوری بودن معاملات، سود تضمین شده، نرخ تسهیلات، جوایز بانکها و...، و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم چنین تأثیری را خواهند داشت، مانند استفاده از سپردههای قرضالحسنه در جهت سودآوری بانکها، زیرا در اذهان افراد این گونه تداعی میشود که سیستم بانکی از پوشش قرضالحسنه برای سودآوری خود استفاده میکند و باوری به قرضالحسنه ندارد.
نتیجهگیری
مقاله با طرح این سؤال که از جمله اهداف اساسی نظام بانکداری بدون ربا، همان گونه که از نام آن پیداست، در پی حذف ربا و بهره از سیستم بانکی کشور بوده است. برای پاسخگویی به این سؤال از منظر صاحب نظران و عامهی مردم بر آن شدیم تا به طرح و بررسی دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان و نیز دیدگاه عرف در رابطه با ارزیابی آنها از سیستم بانکی کشور بپردازیم. آنچه در مجموع، به طور خلاصه، میتوان بیان کرد این است که مدافعان عملکرد نظام بانکی با رد هر نوع شبههای نسبت به وجود ربا و بهره در سیستم بانکی بر این باورند که عملکرد این نظام مطابق قانون عملیات بانکداری بدون ربا بوده است، در حالی که مخالفان با نقد شیوههای اجرایی عقود در نظام بانکی کشور و صوری دانستن آنها معتقدند نظام بانکی نتوانسته پایبندی خود را، نسبت به قانون عملیات بانکی بدون ربا، به اثبات برسانند.
منابع و مآخذ
1 ) امیر اصلانی، اسداللّه (1371)، عملکرد و مشکلات عملیات بانکداری بدون ربا، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
2 ) بجنوردی، سید محمد (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، توسعه.
3 ) بهمنی، محمود (1374)، بررسی عقد مضاربه و عملکرد آن در بانکهای تجاری کشور، مجموعه مقالات و سخنرانیهای ششمین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
4 ) تسخیری، محمد علی (1384)، جایگاه الفاظ و معانی در قراردادهای مالی، اقتصاد اسلامی، شمارهی، 18 .
5 ) توتونچیان، ایرج (14/7/1381)، ابرار اقتصادی.
6 ) توتونچیان، ایرج (1379)، پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایهداری، تهران، توانگران.
7 ) رضوانی، غلامرضا (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، توسعه.
8 ) رضوانی، غلامرضا (1371)، مجموعهی مقالات و سخنرانیهای پنجمین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
9 ) سبحانی، حسن (27/2/1382)، نسیم صبا.
10 ) شیبانی، ابراهیم (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، ابتکار.
11 ) عادلی، محمد حسین (1369)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
12 ) عادلی، محمد حسین (1371)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی
13 ) گروه اقتصاد دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1371)، بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا، قم.
14 ) مجتهد، احمد (11/6/1382)، قانون بانکداری نیاز به تجدید دارد، رسالت.
15 ) محمودی گلپایگانی، سید محمد (1381)، مبانی فقهی نظام مشارکت در بانکداری بدون ربا، تهران، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
16 ) مصباحی، غلامرضا (1383)، بررسی آموزش اقتصاد پول و بانکداری در جمهوری اسلامی، اقتصاد اسلامی، ش 15 .
17 ) مصباحی، غلامرضا (27/4/1383)، کیهان.
18 ) مصباحی، غلامرضا (1372)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
19 ) مطهری، مرتضی (1364)، ربا، بانک و بیمه، تهران، انتشارات صدرا، 1364 .
20 ) موسایی، میثم (1379)، بررسی عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران، تهران، مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی.
21 ) موسویان، سید عباس (1367)، پسانداز و سرمایهگذاری در اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهها.
22 ) میرجلیلی، سید حسین (1367)، ارزیابی بانکداری بدون ربا، تهران، وزارت اقتصاد و دارایی.
23 ) نوربخش، محسن (1370)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای دومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
24 ) والی نژاد، مرتضی (1368)، مجموعه قوانین و مقررات بانکی، تهران، بانک مرکزی.
25 ) هادوی نیا، علی اصغر (1378)، قرضالحسنه و آثار اقتصادی آن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی.
26 ) مجموعه قوانین اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1366)، تهران، ادارهی کل امور فرهنگی و روابط عمومی، چاپ دوم.
در این راستا بانک، به عنوان یک مؤسسهی مهم مالی و پولی و نهادی اقتصادی که نقش اساسی و کلیدی در ساختار اقتصادی هر کشوری دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا پساندازها و دارائیهای راکد در یک نظام اقتصادی توسط این نهاد به گردش درآمده و آنها را در دسترس افراد و مؤسسات قرار میدهد، از این رو میتواند نقش اساسی را در دستیابی نظام اقتصادی به اهداف مورد نظرش را به عهده بگیرد.
در راستای تحقق این سه هدف مهم است که در مادهی یک قانون عملیات بانکداری بدون ربا، مصوب دهم شهریور سال 1362 ، چنین آمده است که نظام بانکی کشور ملزم به" استقرار نظام پولی، اعتباری بر مبنای حق و عدل - با ضوابط اسلامی- برای تنظیم گردش صحیح پول، اعتبار، در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور" است. (مجموعه قوانین دومین دوره مجلس شورای اسلامی، 1366، 525) زیرا تحقق اهداف نظام پولی و بانکی در نظام اسلامی، مستلزم استقرار عدالت اقتصادی، اجتماعی و توزیع عادلانهی درآمد و ثروت در جامعه است، براین اساس هرگونه بهرهوری ظالمانه در معاملات و نیز رباخواری به هر شکل، عملی نامشروع و برخلاف عدالت به شمار میآید.
از این رو، بیتردید، در صورت وجود ربا در سیستم بانکی هرگز نمی توان ادعا نمود که نظام بانکی بر مبنای حق و عدل جریان دارد، زیرا در نگرش اسلامی ربا از گناهان کبیره به شمار آمده و از مصادیق بارز ظلم محسوب میشود.
بر همین مبناست که در اولین فرصت به دست آمده برای تحول در نظام بانکی کشور، براساس اصول اقتصاد اسلامی، تصمیم بر حذف ربا از سیستم بانکی گرفته شد.
از آنجا که هر پدیدهی جدید ممکن است در میدان عمل با مشکلات، محدودیتها، کاستیها و نارساییهایی مواجه باشد، بانکداری بدون ربا نیز از این مسأله مستثنی نیست. با توجه به آنچه گفته شد شایسته است، به طور دائم، عملکرد این نظام مورد ارزیابی و دقت قرار گیرد، تا نقاط ضعف و کاستیهای آن بر طرف شده و نقاط قوت آن تقویت گردد. در راستای تحقق همین مطلب است که این نوشتار با طرح این مسأله که نظام بانکی بعد از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا چقدر توانسته در حذف ربا از سیستم بانکی کشور موفقیت به دست آورد، به بیان دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان میپردازد.
طرح دیدگاهها و نظریات دربارهی عملکرد بانکداری بدون ربا
قبل از آن که به طرح دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان سیستم بانکی بپردازیم، توضیح سه مطلب ضروری به نظر میرسد.
الف) بیتردید آنچه که به عنوان عملیات قانون بانکداری بدون ربا به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، به عنوان سند نهایی و آخرین قانون بانکداری در نظام اسلامی نبوده و نخواهد بود، بلکه این ابتداییترین کاری بود که در رابطه با نظام بانکی انجام گرفت. شاهد بر این مطلب اظهارات مخبر کمیسیون ویژه در ارائهی لایحهی مذکور برای تصویب نمایندگان است که میگوید:
... ما به این نتیجه رسیدیم که سیستم بانکی از آن جا که با مسائل پولی و مالی کشور سروکار دارد و مسائل پولی و مالی کشور مانند رودخانه در جریان است که توقف این رودخانهی در جریان به هیچ عنوان مقدور نیست، به این نتیجه رسیدیم که بستن بانکها و تعطیل نمودن بانکها برای یک سال، دو سال یا چند ماه و پایهگذاری یک سیستم کاملاً متفاوت، کار بسیار بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که ما سیستم بانکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم و ببینیم واقعا آن جایی که حرام است و مخالف شرع است، آن جاها را حذف کنیم، و آرام آرام این سیستم را ان شاء الله، به لطف خدا، تبدیل به یک سیستم اسلامی بکنیم ... روی این حساب و با این نگرش شروع کردیم به بررسی که ما ابتدا بهره را حذف بکنیم. (میرجلیلی، 1374 ، 57)
ب ) به یقین میتوان ادعا نمود، آنچه که همهی صاحب نظران اعم از مدافعان و مخالفان عملکرد نظام بانکی بر آن اتفاق نظر دارند این است که از جهت فقهی، هیچ نوع اشکالی بر قانون عملیات بانکداری بدون ربا وارد نیست. به عنوان نمونه یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان که خود از معترضین عملکرد نظام بانکی است در پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی با تصریح به این مطلب چنین میگوید:
قانون بانکداری بدون ربا از نظر وضع مقررات هیچ گونه اشکال شرعی ندارد و آیات عظام نیز آن را تأیید کردهاند. (رضوانی، 1383 ، 4)
ج ) بعد از وقوع انقلاب اسلامی تحول نظام بانکی در ایران به نظام بانکی بدون ربا سبب گردیدع این نهاد موظف شود در پی برقراری نظامی برآید که شیوهی تجهیز و تخصیص منابع آن باید بر مبنای شیوههای رفتاری پذیرفته شده در اسلام باشد. بر این اساس از همان ابتدای اجرای قانون بانکداری بدون ربا در فروردین 1363 حساسیتها نسبت به عملکرد بانکها در کشور دو چندان گردید. زیرا بانکها از معدود مؤسسات اقتصادی هستند که، مردم به طور مستمر، با آنها سر و کار دارند و زندگی اقتصادی آنها با آن عجین شده است. اما این که نظام بانکی کشور در طول مدت بیش از دو دهه که از عمر آن میگذرد چقدر توانسته در حذف ربا از سیستم بانکی موفق باشد، دیدگاهها و نظریات در رابطه با آن متفاوت است، که در سه بخش به طرح این دیدگاهها پرداخته میشود.
بخش اول :
دیدگاه مدافعان عملکرد نظام بانکی بدون ربا
براساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا، بانکها برای تجهیز منابع مبادرت به پذیرش دو نوع سپرده در قالب سپردههای قرضالحسنه و سپردههای سرمایه گذاری میکنند. و در جهت تخصیص منابع نیز به موجب فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکها تمامی تسهیلات خود را از محل سپردههای دریافتی براساس روشهای مندرج در قانون، که عبارت اند از مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی،سرمایه گذاری مستقیم، مضاربه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، معاملات سلف، جعاله، مزارعه، مساقات، قرضالحسنه و خرید دین به کار میگیرند. (والی نژاد، 1367، 197)
در واقع بانکها سپردههای سرمایه گذاری مدت دار را، که بانک در به کار گرفتن آنها از جانب سپرده گذار وکیل میباشد، در قالب عقودی که بیان شد، در جریان فعالیتهای اقتصادی قرار داده و از این طریق باعث رونق اقتصادی و سودآوری میشوند. مدافعان عملکرد نظام بانکی بر این باورند که قریب به اتفاق تمامی فعالیتهای بانکها براساس همین عقود مذکور انجام میپذیرد، در نتیجه جایی برای ربا و بهره در سیستم بانکی نمیماند.
یکی از مسؤولان امور بانکی در این رابطه میگوید:
در جامعهی اقتصادی ایران اکثر معاملات تجاری و بازرگانی طبق مقررات مربوط به عقود اسلامی انجام میشود. مثلاً فروش اقساطی از روشهای بسیار رایج فروش کالاست،یا خرید سلف عقد متداولی بین تجار و تولید کنندگان است. همین طور بازرگانان بر انجام عملیات مربوط به تهیهی کالاها، به طور طبیعی، از روشهای مشارکت مدنی و مضاربه و یا مشارکت حقوقی استفاده مینمایند. در این معاملات کلیهی مراحل، اعم از تعیین سهم هریک از سود طرفین، دقیقا، طبق مقررات مربوط محاسبه و تعیین میگردد. (اصلانی، 1371 ، 29)
وی در توضیح این مطلب چنین اظهار میکند:
وقتی تولید کنندهای با کمبود منابع مالی مواجه شده و به بانک مراجعه میکند، بانک میگوید: ما بعد از تغییر نظام بانکی وام نمیدهیم. حال طبق عقد مشارکت مدنی تو سرمایهات را بیاور، ما هم مابقی را تکمیل کرده به صورت شراکت سرمایه گذاری میکنیم، بعد بر حسب سرمایه، در سود و زیان مؤسسه سهیم میشویم. (همان)
یا وقتی تاجری برای تهیه سرمایه به بانک مراجعه میکند، بانک میگوید: ما نمی توانیم وام یا اعتبار در اختیارت بگذاریم، بلکه براساس عقد مضاربه سرمایهی لازم برای تجارت را تأمین میکنیم، با آن سرمایه تجارت میکنی و براساس نسبتی که با هم به توافق میرسیم سودش را تقسیم میکنیم. (همان)
دکتر شیبانی در پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، با استفاده از احادیث معصومین علیهمالسلام ، با ذکر روایتی از امام رضا علیهالسلام ، به بیان علت تحریم ربا، که در روایات علت آن تعطیل کسب و کار و اعطای قرضالحسنه معرفی شده است، پرداخته و میگوید:
ربا، با توجه به تعطیل کردن کسب و کار و اعطای قرضالحسنه، حرام است. حال با توجه به این روایت و تخصیص حجم بالای اعتبارات بانکی برای توسعه و گسترش تولید چگونه میتوان بانکداری کشور را ربوی اعلام کرد. (شیبانی، 1383 ، 8)
آیت الله بجنوردی، از جمله مدافعان عملکرد نظام بانکی، نیز میگوید:
... در معاملات باید اصل را بر اصالةالصحه گذاشت، اگر معامله ای را انجام دادید، حمل را بر صحت بگذارید و مسائلی چون صوری بودن را مطرح نکنید. (بجنوردی، 1383 ، 4)وی در توضیح مطلب خود، با رد این نظر که برخی سیستم بانکی کشور را ربوی میدانند، در صدد انکار این مطلب برآمده میگوید:
بسیار گفته میشود معاملات بانکها جملگی ربا است، خوب است روحانیون در گفتههای خود دقت بیشتری کنند. کجای این معاملات ربا است؟ (همان)
همان گونه که ملاحظه میشود مدافعان عملکرد نظام بانکی، با رد هر نوع شبههای نسبت به وجود ربا در سیستم بانکی، عملکرد این نظام را مطابق با قانون عملیات بانکداری بدون ربا میدانند.
بخش دوم :
دیدگاه مخالفان
معترضان به عملکرد نظام بانکداری بدون ربا معتقدند آنچه در سیستم بانکی کشور صورت میگیرد چیزی جز ظاهر سازی و فرار از قانون بانکداری بدون ربا نیست، در نتیجه شبههی ربا همچنان در نظام بانکی وجود دارد. یکی از صاحبنظران در این باره چنین اظهار نظر میکند:
با وجود تاکید قانون بر حذف ربا از نظام بانکی، همچنان شاهد شیوههای گوناگون شبههی ربا هستیم. (مصباحی، 1383 ، 10)
نویسندهی کتاب پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایهداری، در فصل پنجم این کتاب، مینویسد:
هم اکنون عملکرد بانکهای کشورمان این نکته را به اذهان تداعی میکند که در بانکداری موجود تنها اسم و عنوان و یا قالب کارها تغییر کرده است و درواقع عملکرد آنها همان عملکرد بانکهای ربوی است. (توتونچیان، 1379 ، 739)
نویسندهی کتاب بانکداری بدون ربا، از نظریه تا عمل، نیز مینویسد:
اگر چه اجتناب از ربا هدف اصلی نظریه پردازان بانکداری بدون ربا و انگیزهی اصلی قانونگذاران و مجریان وقت بوده است، اما عملکرد چند سالهی نظام بانکی (1363-1376) نشان میدهد جهت گیری نظام به سمت حاکمیت حقیقت ربا و بازگشت به بانکداری ربوی است (موسویان، 1379، 82-83)
نقد و بررسی
در واقع اشکال مخالفان بازگشت به دو مسأله دارد:
1 ) نظام بانکی در انجام معاملات براساس عملیات بانکداری بدون ربا کوتاهی کرده و درواقع قراردادها را براساس عقود یاد شده در قانون انجام نمیدهد، که خود میتواند به سبب عدم دانش نسبت به چگونگی اجرای قانون و یا عدم باور به آن باشد.
یکی از محققین در رابطه با عدم آگاهی و دانش لازم در زمینهی عمل به قانون بانکداری بدون ربا میگوید:
نمیتوان گفت که قانون بانکداری بدون ربا به طور کامل اجرا میشود، که دلایل آن نیز عدم درک درست مقررات و رفتار مبتنی بر سلیقه یا عدم نظارت بانک مرکزی و ستاد مرکزی نظارت بر بانکهاست. (مجتهد، 1382 ، 12)
2 ) منشأ اشکال به عدم باور مراجعه کننده به بانک و گیرندهی تسهیلات بازگشت نماید. با توجه به این مسأله است که یکی از اعضای شورای نگهبان در اظهار نظری میگوید:
کسی که در بانکداری اسلامی برای گرفتن تسهیلات به بانک مراجعه میکند، باید متوجه باشد که چه میکند. اگر فقط و فقط منظورش این باشد که این پول به هر ترتیب که هست در اختیارش قرار گیرد، نداند وارد مشارکت میشود یا مضاربه و یا اجاره به شرط تملیک، عقد از اساس باطل میشود، و از نظام بانکی ربوی بدتر خواهد بود. زیرا در مسألهی ربا، حداقل، شخصی که به بانک مراجعه میکرد و پول میگرفت مالک پول میشد و ربایی را که میداد فعل حرامی بود، اما در مقولهی بانکداری اسلامی اگر مشتری خبر نداشته باشد، علم نداشته باشد و قصد انجام معامله تحقق نپذیرد، اساسا مالک پول در معامله مورد نظر نخواهد شد و هرگونه تصرف او تصرف در مال غیر خواهد بود. (رضوانی، 1371 ، 71)
توجه به مفاهیم و بندهای مندرج در قراردادها در نظام بانکی بدون ربا از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا از ویژگیهای مشخص بانکداری بدون ربا، در برابر بانکداری ربوی، علاوه بر حساسیت اعطا کنندهی تسهیلات و نیز دریافت کنندهی تسهیلات، در مورد مصرف، قصد جدی و واقعی عمل به این عقودی است که انجام میپذیرد و این امر بیتردید بدون علم و آگاهی نسبت به عقود مورد استفادهی افراد ممکن نیست. در نتیجه نیاز به آموزش و فراگیری دارد، لذا به اعتقاد برخی از صاحب نظران نظام بانکی کشور:
... این مطلب - فهم عقود بانکی - چیزی نیست که در خلال یکی دو سال، آن هم فقط با تبلیغات یا روابط عمومی یک سازمان یا یک ارگان، بتواند اجرا شود. این به بسیج همگانی رسانههای عمومی ما نیاز دارد، برای این که بتوانند این طرز فکر و این شیوه برخورد را به مردم تعلیم دهند تا بتوانند این روحیه را ان شاء... در آنها بیافرینند. این چیزی است که در بلند مدت به وجود میآید. (عادلی، 1371 ، 71)
تحقیقات به عمل آمده از طرف وزارت اقتصاد دارایی نیز مؤید این مدعاست، زیرا این تحقیقات نشان میدهد که تنها 7/29 درصد از مراجعان و تنها 8/55 درصد از کارکنان بانک آشنایی اجمالی و بسیار محدود نسبت به قانون عملیات بانکی بدون ربا دارند. (مصباحی، 1372 ، 103)
بخش سوم :
برداشت عرف در مورد عملکرد نظام بانکی
به نظر میآید آنچه که بیش از هر چیز حساسیت مسألهی وجود ربا و یا حداقل وجود چنین شبههای را افزایش میدهد و به اهمیت مطلب دو چندان میافزاید،برداشت عامهی مردم در ارزیابی از عملکرد نظام بانکی است. در واقع این که عرف چه نوع قضاوتی از عمل به عقود در نظام بانکی داشته باشد، امر بسیار مهمی است. زیرا معیار تشخیص موضوع ربا در قلمرو عرف است. از این رو، برخی معتقدند تا زمانی که از دیدگاه عرف، اطمینان به سالم بودن معاملهای از ربا نیافتهایم، باید جانب احتیاط را در نظر گرفت و از آن معامله دوری نمود. (تسخیری، 1384 ، 21)
براساس مبنای تشخیص موضوع ربا از منظر عرف است که برخی از فقها، در مورد محاسبهی نرخ تورم در دیون و مطالبات، فتوی دادهاند که هرگاه در عرف عام این مسأله به رسمیت شناخته شود ربا نخواهد بود و لذا به نظر این فقیه از آنجا که در عرف جامعهی ما و مانند آن، نرخ تورم در بین مردم محاسبه نمیشود، هر مقدار مازاد بر مبلغ وام در قالب محاسبهی نرخ تورم ربا محسوب میشود. (مکارم شیرازی، 1380 ، 148-149) اما این که عموم مردم در ارزیابی خود از سیستم بانکی در زمینهی حذف ربا چه برداشتی دارند، به ذکر نمونههایی از اظهار نظرها در این رابطه میپردازیم. یکی از مسؤولین عالی رتبهی سابق نظام بانکی میگوید:
به کرات با این سؤال مواجه هستیم که: «سیستم جدید با سیستم قدیم چه تفاوتی دارد؟ آیا شما فقط اسم را تغییر دادهاید؟». (نوربخش، 1370 ، 15)
همچنین یکی دیگر از مسئولین عالی رتبهی سابق بانک مرکزی در این باره میگوید:
در تحقیقاتی که در استانهای مختلف انجام پذیرفته است، حتی علما نیز میگویند کارهایی که شما انجام دادهاید دقیقا همین جایگزین کردن کلمهی سود به جای بهره است، لاغیر. (عادلی، 1369)
نویسندهی کتاب بررسی عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران، مینویسد:
تصور عمومی مردم از عملیات بانکداری بدون ربا تصور ربوی است و عمدهی معاملات نیز صوری است. (موسایی، 1379 ، 141)در تحقیقاتی که از طرف وزارت اقتصاد دارایی در رابطه با آشنایی افراد نسبت به عملیات بانکی بدون ربا به عمل آمده از هر 100 نفر مراجعه کننده، نزدیک به دو سوم آنها (67 درصد) هیچ نوع تفاوتی بین بهره و سود بانکی قائل نبودند. (مصباحی، 1372 ، 103 ش 15)
مبنای نظر عرف
بیتردید علل و عوامل متعددی را میتوان مبنای نظر عرف دانست، که مهمترین آنها عبارتند از:
1 ) صوری و ظاهری بودن عقود و معاملات بانکی؛
2 ) سود تضمین شده و نرخ معین تسهیلات بانکی؛
3 ) روند رو به کاهش حجم قرضالحسنهی اعطایی از جانب بانکها.
صوری و ظاهری بودن عقود و معاملات بانکی
از فرقهای اساسی بانکداری ربوی و بانکداری بدون ربا این است که بانکداری ربوی کاری به بخش حقیقی اقتصاد ندارد و در نهایت مؤسسهای برای گردش وجوه است، که براساس الگوی قرض با بهره، به تجهیز و تخصیص منابع پولی در جامعه میپردازد. برخلاف بانکداری بدون ربا که به دلیل حرمت بهره و ربا فعالیتش باید در بخش حقیقی اقتصاد باشد.
بر این اساس است که در مادهی 48 و مادهی 52 و نیز مادهی 55 قانون بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است: بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی و سایر نیازهای اولیهی مورد احتیاج این واحدها را منحصرا بنا به درخواست کتبی و تعهد متقاضیان مبنی بر خرید و مصرف عوامل مذکور خریداری و به صورت اقساطی به فروش برسانند. در برآوردن میزان نیاز واحدهای تولیدی حجم مواد اولیه متناسب با تولید برای نیاز یک دورهی تولید باید در نظر گرفته شود.
مادهی 52 :
بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش امور صنعت،معدن، کشاورزی و خدمات، ماشینآلات و تأسیساتی که طول عمر مفید آنها بیش از یک سال است را منحصرا به درخواست کتبی متقاضیان و تعهد آنها مبنی بر خرید، مصرف و یا استفادهی مستقیم این گونه اموال، خریداری و به صورت اقساطی به متقاضی بفروشند.
مادهی 55 :
بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات جهت گسترش امر مسکن، واحدهای مسکونی ارزان قیمت احداث نموده و به صورت اقساطی به فروش رسانند. (والی نژاد، 1368 ، 188-201)
همان گونه که از سه مادهی مذکور قانون عملیات بانکداری بدون ربا استفاده میشود، بانکها میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت استفاده در امور تولیدی و خدماتی، سه گروه از کالاهای زیر را تهیه و از طریق فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند:
- مسکن؛
- وسایل تولید، ماشینآلات و تأسیسات؛
- مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار.
با توجه به آنچه در قانون به وضوح تصریح شده است، روش فروش اقساطی بایستی فقط برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در امور تولیدی و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد؛ نه در امور بازرگانی و مصارف شخصی. اما این که بانکها در عمل به این مواد قانونی چه میزان پایبند بودهاند، به برخی اظهار نظرها در این رابطه توجه میکنیم:
برخی از محققان، که در زمینهی عملکرد نظام بانکی تحقیقاتی را انجام دادهاند، معتقدند:
یکی از مشکلات بانکداری کنونی، عملکرد صوری بسیاری از بانکها است. به عنوان مثال با استفاده از عقد جعاله، جهت تعمیر مسکن، تسهیلاتی داده میشود و حال آن که بانک که عامل جعاله است تنها به مراجعه کننده پول میدهد بدون اینکه گیرندهی پول مسکن داشته باشد، یا اگر دارد نیازی به تعمیر ندارد، یا اگر نیازی به تعمیر دارد پول آن را برای مصرف دیگری به کار میاندازد.
گاهی محاسبات بانک صوری است؛ مثلاً در مشارکت مدنی و فروش اقساطی مسکن، معمولاً قیمت گذاری بانک واقعی نیست. هدف دریافت اصل مبلغ پرداخت شده همراه سود مورد نیاز است و قیمت بر اساس آن تعیین میگردد.
... گاهی کشاورز تقاضای وام به عنوان خرید تراکتور میکند، اما واقع این نیست؛ میخواهد مثلاً هزینهی عروسی را تأمین کند. فاکتوری را درست میکند و یا حتی در موارد زیادی مشاهده شده که کارگزار بانک راهنمایی میکند و میگوید شما بروید یک فاکتور بیاورید در برابر همان فاکتور ساختگی پول را میدهد... (مصباحی، 1373 ، 104)
یکی دیگر از صاحب نظران در این رابطه میگوید:
فروش اقساطی بدون دقت در صحت پیش فاکتورها ... و نیز بدون انجام قبض و اقباض کالای مورد معامله، بدون تردید، راهی سفتهبازی شده است. (توتونچیان، 1379 ، 477)
در حالی که ویژگی مشخص بانکداری بدون ربا همانا حساسیت اعطا کنندهی تسهیلات به مورد مصرف است.
سود تضمین شده و نرخ تسهیلات بانکی
براساس قانون بانکداری بدون ربا، عقدی که بین بانک و صاحبان سپردههای سرمایهگذاری منعقد میشود، عقد وکالت است. به این معنی که بانک از طرف سپردهگذار وکیل میگردد تا سرمایهی او را در عقودی که انجام آن برای بانکها قانونی است، به کار گیرد، و سود به دست آمده را پس از کسر حقالوکالهی خود به سپردهگذار بپردازد، اما آنچه در عمل انجام میشود این است که مبلغ معینی به عنوان سود از اول برای شخص در نظر گرفته میشود، اگر چه عنوان سود علیالحساب به آن داده میشود. همچنین نیز آنجا که بانک اقدام به بستن قرارداد در قالب مضاربه یا هر عقد دیگری میکند، از همان ابتدای قرار داد بانک سود معینی را در نظر گرفته و عامل باید سود مورد انتظار بانک را بپردازد، در حالی که ممکن است اصلاً سودی بدست نیامده باشد و یا سود کمتر از میزان تعیین شده حاصل شود.
یکی از صاحب نظران، در مورد عملکرد بانکها در زمینهی عقد مشارکت، میگوید:
در مشارکت مدنی بانکها عموما ملاحظهی قانونی مربوط به پیش بینی سود را نادیده میگیرند و از همان ابتدا نرخهای مربوط به پیش بینی حداقل سود را، بدون توجه به واقعیت و میزان سود محقق، تعیین و محاسبه و از مشتری مطالبه مینمایند. (اصلانی، 1372 ، 35)
وی در رابطه با مضاربه چنین میگوید:
در عمل، بانکها بدون توجه به نتایج واقعی معامله (مضاربه) حداقل سود پیش بینی شده را مطالبه میکنند ... عملاً اعطای تسهیلات بر مبنای مضاربه را به صورت اعتبار در حساب جاری درآوردهاند؛ زیرا مشتریان تحت عنوان مضاربه، وجوه را از بانک دریافت کرده همین وجوه را به علاوهی حداقل سود مورد انتظار بانک باز پرداخت مینمایند. (اصلانی، 1372 ، 36)
در تحقیقی که به منظور بررسی عملکرد بانکهای تجاری در خصوص اعطای تسهیلات مضاربه که به روش نمونه گیری تصادفی از 40 مورد از واحدهای بانکهای تجاری، در نواحی مختلف تهران، به عمل آمد و تعداد 465 قرارداد مضاربه مورد بررسی قرار گرفت، از جمله نتایجی که در این تحقیق به دست آمد این بود که، نرخ سود مورد انتظار در همهی معاملات موضوع مضاربه، براساس حداکثر نرخ سود پیش بینی شده از طرف شورای پول و اعتبار تعیین و دریافت گردیده است. (بهمنی، 1374 ، 292)
اندیشه حوزه » شماره 53 (صفحه 73)
روند رو به کاهش حجم قرضالحسنهی اعطایی
در فرهنگ اسلامی قرضالحسنه از اهمیت ویژهای برخوردار است، به گونهای که بسیاری از اندیشمندان مسلمان، به پیروی از متون اسلامی، علت حرمت ربا را پیشگیری از ترک قرضالحسنه میدانند تا عواطف انسانی و رحم و مروت در اجتماع وجود داشته باشد، زیرا حرمت ربا و استحباب قرضالحسنه تدبیری است عاقلانه برای زنده نگهداشتن عواطف و احساسات در جامعه، به گونه ای که بتوان حاجت محتاجان را به نحو شایسته و آبرومندی رفع کرد. از این رو شهید مطهری اعتقاد دارد:
اسلام ربا را در مطلق قرضها حرام میداند تا زمینه برای سوق دادن پول به قرضهای تولیدی ربا را فراهم نیاورد و قرضالحسنه متروک نشود. طبیعی است که پولدار ترجیح میدهد تا پول خود را به قرض تولیدی (ربا دار) بدهد تا قرض مصرفی بدون ربا. (مطهری، 1364 ، 163)
این در حالی است که آمارها گویای آن است که در سالهای گوناگون بعد از شروع قانون بانکداری بدون ربا همیشه قرضالحسنهی اعطایی به وسیلهی بانکها به مراتب حجم کمتری از قرضالحسنهی دریافتی آنها را داشته و نسبت قرضالحسنهی اعطایی به کل تسهیلات، همواره کم تر از نسبت قرضالحسنهی دریافتی به کل سپردهها بوده است. به ویژه این نسبت در سالهای 1369 به بعد، به شدت، کاهش یافته است. (میرمعزی، 1381 ، 174 و هادوی، 1378 ، 206)
در حالی که انتظار عرف و عموم مردم از نظام بانکی این است که تمام وجوهی که از طریق قرضالحسنه جذب نظام بانکی میشود، به همین مورد اختصاص یابد، زیرا اگر از این سپردهها در غیر مورد ذکر شده استفاده شود حداقل دو پیامد را به همراه خواهد داشت، از سویی موجب سلب اعتماد صاحبان سپردههای قرضالحسنه، که برای کمک به نیازمندان وجوه خود را به بانک سپردهاند میشود.
و از سوی دیگر این که با اهداف نظام بانکی نیز همگامی ندارد، زیرا یکی از اهداف مهمی که برای بانکها در قانون بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده است ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرضالحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوختهها و پساندازها و سپردهها و تجهیز آنها جهت تأمین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند "2" و "9" از اصل 43 قانون اساسی. (والی نژاد، 1367، 168)
حال با توجه به آنچه ذکر شد، همان گونه که ملاحظه میشود، برخی از این علل و عوامل دارای تأثیر مستقیم بر روی برداشت عرف از عملکرد نظام بانکی دارند، مانند صوری بودن معاملات، سود تضمین شده، نرخ تسهیلات، جوایز بانکها و...، و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم چنین تأثیری را خواهند داشت، مانند استفاده از سپردههای قرضالحسنه در جهت سودآوری بانکها، زیرا در اذهان افراد این گونه تداعی میشود که سیستم بانکی از پوشش قرضالحسنه برای سودآوری خود استفاده میکند و باوری به قرضالحسنه ندارد.
نتیجهگیری
مقاله با طرح این سؤال که از جمله اهداف اساسی نظام بانکداری بدون ربا، همان گونه که از نام آن پیداست، در پی حذف ربا و بهره از سیستم بانکی کشور بوده است. برای پاسخگویی به این سؤال از منظر صاحب نظران و عامهی مردم بر آن شدیم تا به طرح و بررسی دیدگاهها و نظریات مدافعان و مخالفان و نیز دیدگاه عرف در رابطه با ارزیابی آنها از سیستم بانکی کشور بپردازیم. آنچه در مجموع، به طور خلاصه، میتوان بیان کرد این است که مدافعان عملکرد نظام بانکی با رد هر نوع شبههای نسبت به وجود ربا و بهره در سیستم بانکی بر این باورند که عملکرد این نظام مطابق قانون عملیات بانکداری بدون ربا بوده است، در حالی که مخالفان با نقد شیوههای اجرایی عقود در نظام بانکی کشور و صوری دانستن آنها معتقدند نظام بانکی نتوانسته پایبندی خود را، نسبت به قانون عملیات بانکی بدون ربا، به اثبات برسانند.
منابع و مآخذ
1 ) امیر اصلانی، اسداللّه (1371)، عملکرد و مشکلات عملیات بانکداری بدون ربا، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
2 ) بجنوردی، سید محمد (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، توسعه.
3 ) بهمنی، محمود (1374)، بررسی عقد مضاربه و عملکرد آن در بانکهای تجاری کشور، مجموعه مقالات و سخنرانیهای ششمین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
4 ) تسخیری، محمد علی (1384)، جایگاه الفاظ و معانی در قراردادهای مالی، اقتصاد اسلامی، شمارهی، 18 .
5 ) توتونچیان، ایرج (14/7/1381)، ابرار اقتصادی.
6 ) توتونچیان، ایرج (1379)، پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایهداری، تهران، توانگران.
7 ) رضوانی، غلامرضا (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، توسعه.
8 ) رضوانی، غلامرضا (1371)، مجموعهی مقالات و سخنرانیهای پنجمین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
9 ) سبحانی، حسن (27/2/1382)، نسیم صبا.
10 ) شیبانی، ابراهیم (11/6/1383)، گزارش پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی، ابتکار.
11 ) عادلی، محمد حسین (1369)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
12 ) عادلی، محمد حسین (1371)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی
13 ) گروه اقتصاد دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1371)، بررسی مشکلات بانکداری بدون ربا، قم.
14 ) مجتهد، احمد (11/6/1382)، قانون بانکداری نیاز به تجدید دارد، رسالت.
15 ) محمودی گلپایگانی، سید محمد (1381)، مبانی فقهی نظام مشارکت در بانکداری بدون ربا، تهران، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
16 ) مصباحی، غلامرضا (1383)، بررسی آموزش اقتصاد پول و بانکداری در جمهوری اسلامی، اقتصاد اسلامی، ش 15 .
17 ) مصباحی، غلامرضا (27/4/1383)، کیهان.
18 ) مصباحی، غلامرضا (1372)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
19 ) مطهری، مرتضی (1364)، ربا، بانک و بیمه، تهران، انتشارات صدرا، 1364 .
20 ) موسایی، میثم (1379)، بررسی عملکرد بانکداری بدون ربا در ایران، تهران، مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی.
21 ) موسویان، سید عباس (1367)، پسانداز و سرمایهگذاری در اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهها.
22 ) میرجلیلی، سید حسین (1367)، ارزیابی بانکداری بدون ربا، تهران، وزارت اقتصاد و دارایی.
23 ) نوربخش، محسن (1370)، مجموعه مقالات و سخنرانیهای دومین سمینار بانکداری اسلامی، تهران، بانک مرکزی.
24 ) والی نژاد، مرتضی (1368)، مجموعه قوانین و مقررات بانکی، تهران، بانک مرکزی.
25 ) هادوی نیا، علی اصغر (1378)، قرضالحسنه و آثار اقتصادی آن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی.
26 ) مجموعه قوانین اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1366)، تهران، ادارهی کل امور فرهنگی و روابط عمومی، چاپ دوم.