آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

متن

ناصر کاتوزیان، نشر دادگستر، چاپ اول، 1376.
در این اثر عنوانهاى زیر به چشم مى‏خورد: زمان تحقق ارث، قرابت، شرایط ارث، موانع ارث، ترکیب و تصفیه ترکه، تملک وارثان، ارث به فرض، ارث به نسب، ارث به سبب، آیین تقسیم ترکه به نسبت‏سهام و ... در پایان، فهرست الفبایى مطالب آمده است که کمک قابل توجهى به خواننده جهت‏یافتن مطلب مورد نظر، مى‏نماید.  
دعاوى خانوادگى
عارفه مدنى کرمانى، تهران، مجمع علمى و فرهنگى مجد، چاپ اول.
در این کتاب صرفا دعاوى خانوادگى که در دادگاههاى حمایت‏خانواده در سابق و دادگاه مدنى خاص و با تشکیل دادگاههاى عمومى دعاوى که به اعتبار خانواده مطرح مى‏شود ، مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. کتاب در ده بخش با عنوانهاى زیر تنظیم شده است: دعاوى خانوادگى و تعریف آن، موارد انحلال عقد نکاح، طلاق و انواع طلاق، حضانت، دعوى انفاق، دعوى مهریه، دعوى نسب، دعاوى فرعى قابل طرح در دادگاه خانوادگى، اقلیتهاى مذهبى، صلاحیت.  
مسایل حقوق اساسى
جعفر بوشهرى، نشر دادگستر، چاپ اول، 1376.
عنوانها: نقش قانون اساسى، حقوق و آزادى‏هاى فردى، قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضائیه، آراء عمومى، حکومت محلى، اختلاف قوانین اساسى و... نویسنده در تدوین این اثر، به حقوق اساسى کشورهاى فرانسه، آلمان، انگلستان و ایالات متحده نظر داشته است. در فصل پایانى کتاب اختلاف قوانین اساسى و ترجمه قوانین اساسى فرانسه، آلمان، شوروى، انگلستان و ایالات متحده آمده است.  
الفلاح فی مسائل النکاح
سید محمد وحیدى، قم، انتشارات وفایى، چاپ اول، 1418.
این اثر شرحى استدلالى بر کتاب نکاح شرایع الاسلام است که نویسنده پس از تدریس آن در درس فقه خود که محور آن، شرایع الاسلام بوده، اقدام به تدوین این اثر نموده است.  
رسالة الصلاة فی المشکوک
محمد حسین غروى نائینى، (شرح جعفر غروى نائینى)، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1418.
کتاب رسالة الصلاة فی المشکوک پیش از این به صورت چاپ سنگى به ضمیمه کتاب منیة الطالب انتشار یافته بود. اخیرا حفید نویسنده، حجة الاسلام شیخ جعفر غروى نائینى به شرح عبارتهاى دشوار کتاب -در پانوشت پرداخته، آن را به صورت مستقل توسط مؤسسه آل البیت به چاپ رسانده است. موضوع بحث، جواز یا عدم جواز نماز در لباسى است که احتمالا از اجزاى حیوان حرام گوشت درست‏شده است.  
تحریر العروة الوثقى - تعلیقة على العروة الوثقى
سید مصطفى خمینى، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)، چاپ اول، 1418.
در واقع این اثر در بردارنده دو کتاب در یک مجلد است. از آنجا که العروة الوثقى در بردارنده عباراتى نامناسب، تکرار و فرع‏هاى فراوانى است که بسیارى از آنها مورد ابتلا نیست، شهید بزرگوار را بر آن داشته است تا اقدام به تهذیب این اثر ارزنده نماید که با عنوان تحریر العروة الوثقى به چاپ رسیده است. لیکن معظم له موفق به اتمام آن نشد و تنها تا پایان بحث‏سرایت نجاست به اجسام پاک را اصلاح نموده است. امید است این اقدام ارزنده ایشان توسط متخصصین فن، تکمیل گردد. کتاب تعلیقة على العروة الوثقى در بردارنده فتواهاى فقهى شهید است که تا مبحث روزه ادامه یافته است.  
مفتاح البصیرة فی فقه الشریعة، ج‏1
اسماعیل صالحى مازندرانى، چاپ اول، 1376.
مفتاح البصیرة شرحى استدلالى بر کتاب عروة الوثقى است. در جلد اول تنها به احکام آبها پرداخته شده است. ویژگى برجسته کتاب این است که نویسنده گذرا از فروع فقهى نگذشته، بلکه به تفصیل به شرح آنها مى‏پردازد. گاه حتى بررسى یک فرع فقهى چهل صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است.  
الهدایة
شیخ صدوق، مؤسسه امام هادى(ع)، چاپ اول، 1418.
در قرنهاى متمادى الهدایه یکى از آثار معتبر فقهى - روایى در نظر فقها به شمار مى‏آمده است. همان گونه که برخى تصریح کرده‏اند، عبارات فقهى قدما به منزله حدیث است. کار ارزنده‏اى که مؤسسه امام هادى(ع) بر این کتاب انجام داده، استخراج مترادف عبارات مصنف از منابع روایى است، و این به روشنى گواه بر آن است که الهدایه اگرچه کتابى فقهى است و در ظاهر، بسیارى ازعبارات، از آنِ نویسنده است، ولى این اثر همانند کتابى روایى است.
شیخ صدوق در این اثر به مباحث زیر پرداخته است: واجبات اعتقادى مکلف، طهارت، نماز، زکات، روزه، حج، نکاح، طلاق، نذر، قسم، کفاره، قضا، حدود، دیات، اطعمه، مکاسب، دین، وصایا، وقف، ارث و...
مؤسسه امام هادى(ع) با تحقیق گسترده، الهدایة را با ویژگیهاى زیر به چاپ رسانده است: 1. شرح حال نویسنده در آغاز کتاب (حدود 200 صفحه) 2. مقابله با چهار نسخه خطى جهت تصحیح و در صورت لزوم، مراجعه به نسخه‏هاى دیگر. 3. یادآورى اختلاف نسخه‏ها در پانوشت. 4. ذکر ماخذ آیات، روایات و اقوال. 5. شماره گذارى بابها که به 179 باب رسیده است. 6. توضیح احکام مبهم با استفاده از عبارات مصنف و علماى بزرگ دیگر. 7. شرح الفاظ دشوار. 8. شرح حال اشخاص و توضیح اماکنى که در متن آمده است. 9. اشاره به موارد اختلاف میان آراى نویسنده در این کتاب با آثار دیگر او. 10. مشخص کردن آراى مخالف با مشهور. 11. یادآورى مواردى که نویسنده از آیات، اقتباس کرده است. 12. مشخص ساختن عباراتهایى که در ظاهر از نویسنده است، اما در واقع از روایات گرفته شده است. 13. تنظیم فهرستهاى زیر در پایان کتاب: آیات، اسامى معصومان:، اعلام، کنیه‏ها و القاب، حیوانات، امتها و طایفه‏ها، اماکن و بقاع، ایام و وقایع، لباس و زینت، اطعمه و اشربه، موضوعات و مصادر کتاب.  

تبلیغات