آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

در این پژوهش هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پست های ورزشی اینستاگرامی با زیرنویس های فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج به دست آمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پست های طراحی شده برای هر شرایط مناسب است. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکت کنندگان در 8 شرایط مجزا به صورت آنلاین پست های ورزشی اینستاگرامی طراحی شده در مطالعه اول را مشاهده کردند. نتایج نیز حاکی از آن بود  که در قصد ورزشی پیگیری نسبت به پایه در شرایط آموزنده عاطفی (t(71) = -5.45, P < 0.001) و شرایط آموزنده جسمانی (t(55) = -3.26, P < 0.002)  افزایش معناداری وجود دارد. همچنین پست های ورزشی آموزنده عاطفی و جسمانی رضایت عاطفی و نمرات یادآوری بیشتری نسبت به پست های دیگر داشتند. بنابراین مشاهده پست های ورزشی اینستاگرام آموزنده با زیرنویس های جسمانی و عاطفی در مقایسه با پست های ورزشی خنثی، اغواکننده و متنی در ترغیب به فعالیت های ورزشی مؤثرتر بوده است. این مطالعه شواهدی را برای استفاده از محتوای تصویری عاطفی و جسمانی مرتبط با زیرنویس در پست های ورزشی اینستاگرامی در جهت ترغیب افراد به ورزش ارائه می کند.

The Effect of Viewing Instagram Posts with Emotional and Physical Benefits of Exercise on Exercise Intention, Emotional Satisfaction, and Recall

In this research, the first study aimed to design and evaluate Instagram sports posts featuring captions that highlight the affective and instrumental benefits of exercise, accompanied by images, across eight separate conditions. The results indicated that the designed posts were appropriate for each condition. The second study employed a 2 x 4 experimental design, where participants in the eight conditions viewed the Instagram posts from the first study online. The findings showed a significant increase in exercise intention compared to baseline levels in both the emotional (t(71) = -5.45, p < 0.001) and physical (t(55) = -3.26, p < 0.002) educational conditions. Additionally, posts with affective and instrumental information generated higher emotional satisfaction and recall scores than other types of posts. Therefore, viewing informative Instagram sports posts with affective and instrumental captions was more effective in promoting sports participation than neutral, seductive, or purely textual posts. This study provides evidence supporting the use of caption-related affective and instrumental visual content in Instagram sports posts to motivate individuals to exercise.

تبلیغات