واکاوی پیوند عرفان و شعر شیعی با تأکید بر دیوان نیر تبریزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نیر تبریزی ازجمله شعرایی است که واقعه عاشورا را با استفاده از عناصر عرفانی به نظم کشیده است. او در دیوان اشعار خود بخشی را با عنوان آتشکده نیز آورده است که در این بخش واقعه عاشورا در قالب مثنوی با نگاهی عاشقانه و عارفانه روایت شده است. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی_توصیفی به واکاوی پیوند عرفان و شعر شیعی در آتشکده نیر تبریزی پرداخته و هدف از آن یافتن مبانی پیوند بین مباحث آیینی و عرفانی در دیوان نیر تبریزی است. در این دیوان پیوندی قوی بین عناصر عرفانی و ادبیات شیعی برقرار است، پیوندی که در مثنوی آتشکده در روایتگری عاشورا در بالاترین سطح خود قرار دارد. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که نیر تبریزی مقاماتی از قبیل توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا و حالات عرفانی از قبیل: مراقبه، قرب، خوف، رجا، محبت، شوق، انس، اطمینان، مشاهده، یقین، عشق، حیرت، فنا و بقا را در سیر و سلوک لازم می داند که درنهایت وحدت وجود و یا توحید عرفانی حاصل می شود. حجت الاسلام نیر تبریزی در دیوان شعر خود با تشریح منظوم این مقامات و احوالات در صفات امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان این پیوند را به اوج رسانده است.An Analysis of the Connection between Mysticism and Shiite Poetry with Emphasis on the Divan of Neyyer Tabrizi
Neyyer Tabrizi is one of the poets who has composed the event of Ashura using mystical elements. In his Divan of poems, he has included a section entitled “Atashkadeh”. In this section, the event of Ashura is narrated in the form of a Mathnavi and with a romantic and mystical perspective. The present study uses an analytical-descriptive method to analyze the connection between mysticism and Shiite poetry in Neyyer Tabrizi’s Atashkadeh, and its goal is to find the foundations of the connection between ritual and mystical topics in Neyyer Tabrizi’s Divan. In this Divan, there is a strong connection between mystical elements and Shiite literature; a connection that the Mathnavi of Atashkadeh is at its highest level in the narration of Ashura. The results of the research indicate that Neyyer Tabrizi considers such positions as repentance, piety, asceticism, poverty, patience, trust and contentment and mystical states such as meditation, proximity, fear, hope, love, longing, intimacy, confidence, observation, certainty, love, amazement, annihilation and survival as necessary in the spiritual journey, which ultimately achieves the unity of being or mystical monotheism. Neyyer Tabrizi has brought this connection to its peak in his poetry by explaining these positions and states in the characteristics of Imam Hussein and his Household (a.s.).



