چکیده

تحلیل گفتمان روایی با رویکردی کل گرایانه یکی از شاخه های تحلیل گفتمان است. روایت از جمله عناصر مهم و اصلی در نقل داستان یا بیان حادثه به شمار می رود. در این میان ژرار ژنت نظریه پرداز ساختارگرای فرانسوی از نظریه پردازان مطرح است. این پژوهش سعی دارد محتوای رمان «باب الطباشیر» اثر احمد سعداوی رمان نویس عراقی را در قالبی ساختار محور و با تأکید بر مهمترین مباحث گفتمان روایی مورد اشاره ژنت مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. هدف اصلی در این جستار، بررسی سه عنصر زمان، وجه و لحن به عنوان تکنیک های روایی است و همچنین کارکرد آن ها در به تصویرکشیدن بی هویتی علی ناجی، سختی ها و مشکلات لیلا حمید و دنیای مردم کنونی عراق و ظهور علی ناجی به عنوان منجی در برابر مردم عراق با تکیه بر طلسم های سومری هفتگانه در قالب یک داستان سورئالیستی - تخیّلی است تا علاوه بر کشف تکنیک های روایی آن، خواننده را با تفکر نویسنده در باب هویتِ علی ناجی، مشکلات لیلا حمید و مردم عراق و موضع گیری آن ها در برابر محدودیت های زندگی شخصی و اجتماعی آشنا سازد. روش کار در این پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و با تمرکز بر کتاب ژنت سعی شده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که گفتمان روایی تا چه میزان توانسته است در انعکاس درگیری های ذهنی نویسنده در باب هویتِ اصلیِ علی، مشکلات لیلا و مردم عراق و منجی گری علی ناجی موفق عمل کند؟ زمان پریشی، ایجاد پرش ها و وقفه های داستانی،کانونی سازی دوگانه، پررنگ یا کم رنگ ساختن نقشِ علی ناجی در مواضع مختلف رمان، و حرکت زمانی برای رسیدن به نوعی همزمانی بین رمان و فعل روایت از مهمترین تکنیک های روایی است که در این رمان مورد استفاده قرارگرفته اند.

A study and analysis of the functions of narrative discourse in the novel "Bab al-Tabashir" by Ahmad Saadawi (Based on Gerard Genet's theory of narrative discourse)

Narrative discourse analysis with a general approach is one of the branches of discourse analysis. Narration is one of the most important and main elements in narrating a story or telling an incident. Gerard Genette is one of the theorists. This study tries to study the content of the novel "Bab al-Tabashir" by the Iraqi novelist Ahmad Saadawi in a structure-oriented format and by emphasizing the most important issues of narrative discourse mentioned by Genette. The main purpose of this article is to examine the three elements of time, face and tone as narrative techniques and also their function in depicting Ali Naji's anonymity, the hardships and problems of Leila Hamid and the world of the current Iraqi people and the emergence of Ali Naji. As a savior against the Iraqi people, relying on the seven Sumerian spells in the form of a surreal-fictional story, in addition to discovering its narrative techniques, it leads the reader to think about the identity of Ali Naji, the problems of Leila Hamid and the Iraqi people. And familiarize them with their position on the limitations of personal and social life. The method of work in this research is descriptive-analytical and by focusing on Gene،t's book, an attempt has been made to answer the question to what extent narrative discourse has been able to reflect the author's mental conflicts about Ali's main identity, Leila and people's problems. Iraq and Ali Naji's savior succeed? Timelessness, creating jumps and breaks in the story, dual focalization, highlighting or diminishing the role of Ali Naji in different positions of the novel, and moving the time to achieve a kind of synchronicity between the novel and the narrative verb are some of the most important narrative techniques in this. Novels have been used

تبلیغات