آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

هدف این پژوهش شناخت ابعاد اجتماعی مؤثر بر اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه تبریز است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15729 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران به صورت تصادفی ساده، 375 نفر انتخاب شد. داده ها به وسیله پرسشنامه های استانداردشده یانگ و محقق ساخته جمع آوری گردید. جهت اطمینان از پایایی و روایی پرسشنامه، پس از انجام پیش آزمون، از طریق آلفای کرونباخ همبستگی درونی گویه های هریک از متغیرها محاسبه شد. در بخش آمار استنباطی، از آزمون مقایسه میانگینF  و T و ضریب همبستگی r پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که چهار متغیر، یعنی رفع نیازهای اجتماعی و روانی، مدت زمان اوقات فراغت، میزان بازدید از سایت های غیر اخلاقی و عدم مسؤولیت پذیری اجتماعی در مجموع 64/0 درصد از تغییرات مربوط به اعتیاد به مصرف اینترنت را تبیین کرده اند. مقایسه ضرایب بتا نشان می دهد که متغیر رفع نیازهای اجتماعی و روانی با ضریب بتای 185/0، متغیر مدت زمان اوقات فراغت با ضریب بتای 136/0، متغیر میزان بازدید از سایت های غیر اخلاقی با ضریب بتای 134/0 و متغیر عدم مسؤولیت پذیری اجتماعی با ضریب بتای 544/0، به ترتیب بیشترین و کم ترین اهمیت را بر اعتیاد به مصرف اینترنت دارند.

The Sociological Explanation of Internet Addiction among Students of Tabriz University

This study aims to identify the social factors influencing internet addiction among students at Tabriz University. The research employed a survey methodology, with a statistical population consisting of 15,729 students. A sample of 375 participants was selected using Cochran's formula, with simple random sampling applied. Data collection was carried out using both Yang's standardized questionnaire and a researcher-developed instrument. In order to assess the reliability and validity of the questionnaire, Cronbach’s alpha was calculated for the internal consistency of each variable after a pre-test. For inferential statistical analysis, the study utilized F and T-tests, Pearson’s correlation coefficient, and multivariate regression. The results of the multivariate regression analysis indicated that four variables—meeting social and psychological needs, leisure time, frequency of visits to unethical websites, and social irresponsibility—accounted for 64% of the variance in internet addiction. Beta coefficients analysis revealed that meeting social and psychological needs had the highest influence, with a coefficient of 0.185, followed by leisure time (0.136), frequency of visits to unethical websites (0.134), and social irresponsibility (−0.544), which had the lowest impact on internet addiction.

تبلیغات