چکیده

زمینه و هدف: شایسته سالاری از اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی به شمار می رود و دستیابی به آن، مستلزم بهره گیری از ابزارهای معتبر و اثربخش ارزیابی سرمایه انسانی است. در این میان، کانون های ارزیابی به منزله یکی از روش های معتبر و علمی برای ارزیابی شایستگی ها، به ویژه در بخش دولتی، به طور فزاینده ای در کانون توجه خط مشی گذاران و متخصصان منابع انسانی قرار گرفته اند. با این حال، گسترش کاربرد این کانون ها، بدون توجه کافی به ملاحظه های اخلاقی، به بروز چالش هایی در صحت، بی طرفی و اعتبار نتایج آن ها منجر شده است. هدف از این پژوهش، طراحی منشور اخلاقی کانون های ارزیابی است. نهادینه سازی این منشور اخلاقی، به ارتقای سلامت فراگردهای کانون های ارزیابی کمک می کند و افزایش اعتماد ذی نفعان، بهبود تصمیم های مدیریتی و در نهایت، تحقق شایسته سالاری را به همراه دارد. روش: در این پژوهش، با استفاده از مرور ادبیات موجود، محورهای اولیه منشور اخلاقی کانون های ارزیابی شناسایی و سپس با روش دلفی اصلاح و تأیید شدند. در نهایت، منشور اخلاقی کانون های ارزیابی شایستگی ها بر اساس آن محورها تهیه شد. یافته ها: محورهای منشور اخلاقی کانون ارزیابی عبارت اند از: رعایت احترام، کرامت انسانی و حقوق ارزیابی شوندگان و ارزیان؛ اطلاع رسانی کامل، شفاف، به موقع، دقیق و کتبی؛ رعایت محرمانگی اطلاعات، امانت داری و حفظ حریم شخصی ارزیابی شوندگان؛ طراحی، اعتبارسنجی، اجرا و مستندسازی فراگرد کانون؛ پایبندی به اصول دقت، عدالت گرایی، حقیقت گرایی و شایسته سالاری؛ شفاف سازی و حذف زمینه های تعارض منافع؛ رعایت خط مشی ها، قوانین، دستورالعمل ها و اصول حرفه ای؛ به کارگیری ارزیابان متخصص، آموزش دیده و پایبند به اصول اخلاقی؛ استفاده از ابزارهای معتبر، به روز، متنوع، مرتبط و ویژه سازی شده؛ ارائه گزارش های بازخور مناسب، دقیق، جامع؛ پرهیز از قضاوت، تعصب و سوءبرداشت های اخلاقی؛ اجتناب از نگاه درآمدزایی و منفعت طلبی؛ ارتقای خودشناسی و توسعه شایستگی ها؛ حفظ مالکیت معنوی و فکری. متناظر با این محورها، ملاحظه ها و خط مشی های اخلاقی کانون های ارزیابی طراحی شدند. نتیجه گیری: آموزش مستمر کدهای اخلاقی به ارزیابان و مدیران کانون ها، گزینش افراد متعهد به اخلاق حرفه ای، استفاده از فناوری های نوین و کانون های ارزیابی مجازی و طراحی سازوکارهای شفاف گزارش دهی، بازخور و پاسخ گویی، به کاهش خطاهای انسانی، پیشگیری از سوگیری ها، افزایش شفافیت و ارتقای کیفیت تصمیم گیری در کانون های ارزیابی منجر می شود.

Designing the Ethical Charter for Competency Assessment Centers

Background & Purpose: Meritocracy is one of the fundamental objectives of human resource management, and achieving it requires the use of credible and effective tools for assessing human capital. In this regard, Assessment Centers have increasingly gained attention from policymakers and human resource specialists as a valid and scientific method for evaluating competencies, especially in the public sector. However, the expanding use of these centers, without sufficient attention to ethical considerations, has led to challenges regarding the accuracy, impartiality, and validity of their results. The purpose of this research is to design an ethical charter for assessment centers. Institutionalizing this ethical charter can enhance the integrity of assessment center processes, strengthen stakeholder trust, improve managerial decision-making, and ultimately lead to the realization of meritocracy. Methodology: In this study, the initial themes of the ethical charter for competency assessment centers were identified through a comprehensive review of the literature. These themes were subsequently refined and validated using the Delphi method. Ultimately, the ethical charter for the competency assessment centers was developed based on these identified themes. Findings: The main principles of the ethical charter for assessment centers include: respect for human dignity and rights of candidates and assessors; comprehensive, transparent, timely, accurate, and written notification; Adherence to information confidentiality, integrity, and the protection of the personal privacy of the candidates; design, validation, implementation, and documentation of assessment center processes; adherence to principles of accuracy, justice, truth, and meritocracy; clarification and removal of potential conflicts of interest; compliance with policies, laws, guidelines, and professional principles; employing specialized, trained, and ethically committed assessors; use of valid, up-to-date, diverse, relevant, and specialized practices; providing appropriate, accurate, comprehensive, and continuous feedback reports; avoiding judgment, bias, and ethical misinterpretations, as well as preventing profit-driven or exploitative perspectives; Fostering self-awareness and developing competencies; preserving intellectual property rights. Ethical considerations and policies aligned with these principles were established for assessment centers. Conclusion: Continuous training on ethical codes for assessors and assessment center managers, selecting individuals committed to professional ethics, utilizing modern technologies and virtual assessment centers, and designing transparent mechanisms for reporting, feedback, and accountability can reduce human errors, prevent biases, increase transparency, and improve decision-making quality in assessment centers.

تبلیغات