بازتعریف نقش های معلم در چهارچوب PCK با توجه به مهارت بازخورد
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف تحلیل و بازتعریف نقش های معلم در چارچوب دانش آموزش محتوا (PCK) با تأکید ویژه بر مهارت بازخورد انجام شده است. هدف اصلی، ارائه مدلی جامع و عملیاتی برای نقش های معلم است که بتواند تدریس اثربخش، یادگیری عمیق، و بهبود تعاملات عاطفی و شناختی در کلاس درس را تسهیل کند. روش ها : این مطالعه با رویکرد کیفی، از نوع سنتزپژوهی بوده و به تحلیل ادبیات پژوهشی موجود پرداخته است. در گام نخست، 47 مقاله مرتبط که بین سال های 2007 تا 2024 منتشر شده بودند، با معیارهایی نظیر ذکر کلیدواژه بازخورد، ارتباط با حوزه آموزش، و دسترسی به متن کامل انتخاب شدند. پس از غربالگری، 33 مقاله برای تحلیل عمیق تر مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل ها بر اساس چارچوب PCK و تمرکز بر نقش های کلیدی معلمان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شد. یافته ها: یافته ها همچنین نشان داد که بازخورد مؤثّر نه تنها به اصلاح عملکرد دانش آموزان کمک می کند؛ بلکه تفکر انتقادی، خودتنظیمی و اعتمادبه نفس آنان را تقویت کرده و محیطی حمایتی برای یادگیری فراهم می آورد. نتیجه گیری: مطالعات نشان داد که نقش های معلم تحت عنوان تحلیل گر شرایط یادگیری، طراح و تنظیم گر محتوای آموزشی، تسهیل گر یادگیری و حل مسئله، و بازخورددهنده است. این نقش ها در چارچوب چرخه ای با محوریت بازخورد قرار می گیرند. این چرخه منجر به ارتقای کیفیت یادگیری می شود.Redefining teacher roles within the PCK framework with regard to feedback skills
                            
                                 Background and Objectives: This study aims to analyze and redefine teacher roles within the framework of pedagogical content knowledge (PCK) with a special emphasis on feedback skills. The main goal is to provide a comprehensive and operational model for teacher roles that can facilitate effective teaching, deep learning, and improved emotional and cognitive interactions in the classroom. Methods: This study, with a qualitative approach, is a synthesis study and analyzes existing research literature. In the first step, 47 relevant articles published between 2007 and 2024 were selected using criteria such as mentioning the keyword feedback, relevance to the field of education, and availability of full text. After screening, 33 articles were reviewed for more in-depth analysis. The analyses were conducted based on the PCK framework and focused on the key roles of teachers in the teaching-learning process. Findings: The findings also showed that effective feedback not only helps improve students' performance, but also strengthens their critical thinking, self-regulation, and self-confidence, and provides a supportive environment for learning. Conclusion: Studies have shown that the roles of the teacher are as an analyst of learning conditions, a designer and organizer of educational content, a facilitator of learning and problem solving, and a feedback giver. These roles are placed within a feedback-centered cycle. This cycle leads to improved learning quality.
                            
                        
                        






