آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

در جهان اسلام در مورد نوع نگاه به تربیت، رویکردهای مختلفی قابل ترسیم است، که هدف غایی تربیت نزد آن ها رضایت و قرب خداوند می باشد. اما هر یک از این رویکردها براساس مولفه های متفاوتی، این هدف را دنبال می کنند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رویکرد نقل گرایی به این مولفه ها می باشد. تحقیق حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش اسنادی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد، نقل گرایان همچون سایر رویکردهای اسلامی، رضایت و قرب الهی را به عنوان هدف غایی تربیت اسلامی می دانند، و تفاوت آن ها با سایر رویکردها در نوع نگاه به اهداف میانی و جزئی می باشد. اصول تربیتی مطرح نزد آن ها شامل ایستاتی، ظاهرگرایی و ایمان گرایی می باشد. در بحث روش های تربیتی به روش تکرار و تمرین، سماع، قرائت و تلقین و عادت آموزی توجه دارند. علاوه بر این، در فرایند یاددهی و یادگیری نیز تاکید فراوانی به نقش الگویی معلم و محتوای درسی مبتنی بر قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) دارند.

The Traditionalist Approach to the Components of Islamic Education

Within the Islamic world, diverse approaches to education can be delineated, all of which share the ultimate goal of attaining divine pleasure and proximity to God ( riḍāʾ wa qurb Allāh ). However, these approaches pursue this objective through differing components. This study examines the traditionalist approach to these components using qualitative research methods and documentary analysis. The findings indicate that traditionalists, like other Islamic approaches, regard divine pleasure and proximity as the ultimate aim of Islamic education. Their distinction lies in their perspective on intermediate and subsidiary objectives. Their educational principles include literalism ( ẓāhir-girāʾī ), and fideism ( īmān-girāʾī ). In terms of pedagogical methods, they emphasize repetition and practice ( takrār wa tamrīn ), auditory learning ( samāʿ ), recitation and indoctrination ( qirāʾah wa talqīn ), and habit formation ( ʿādat-āmūzī ). Furthermore, in the teaching-learning process, they place strong emphasis on the teacher’s exemplary role and curricular content derived from the Qurʾān and the narrations of the Ahl Bayt .

تبلیغات