آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

درس کارورزی (3) یکی از دروس دانشگاه فرهنگیان است که در آن دانشجو باید از طریق روش سازنده گرا و فرم (ج) تدریس کند. اهمیت و ضرورت این پژوهش چگونگی و کارآیی این فرم برای رشته الهیات است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی بوده و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بوده است. جامعه آماری 27 نفر از دانشجویان درس کارورزی (3) دانشگاه فرهنگیان بودند. یافته های پژوهش در قالب 145 کدگذاری باز، 38 کدگذاری محوری و 5 کدگذاری انتخابی عوامل مؤثر، موانع، راهکارها، عوامل زمینه ای و پیامدها بیان شده است. ازجمله موانع مداخله گر عبارت است از فراگیر نبودن فرم (ج) برای همه دروس، محدودیت زمان کلاس درس و نبود فرصت کافی برای اجرای کامل مراحل فرم (ج)، بالا بودن حجم زیاد مطالب، مناسب نبودن برای مفاهیم انتزاعی، عدم همکاری لازم مدیران و معلمان راهنما و آشنا نبودن معلم راهنما با فرم (ج) و ایجاد مشکلات، ذهنیت منفی دانش آموزان در مورد معلم دینی، سختی انطباق مطالب با روش های جدید و فعال تدریس. پیامدها نیز عبارت است از افزایش مشارکت دانشجویان، ایجاد علاقه مندی دانش آموزان، رشد خلاقیت دانش آموزان و تغییر نگرش دانش آموزان، تسهیل انتقال مطالب زیاد و سنگین به دانش آموزان، افزایش دقت و زمان بندی در تدریس، نظام مند شدن فرایند تدریس، کم شدن فشار روانی و استرس تدریس، نجات از متکلم وحده بودن معلم و تعامل بهتر دانش آموزان.

Analysis of Theology Internship Students’ Experiences with the Process of Form (J) in Internship

The Internship (3) course is one of the courses at Farhangian University, where students are required to teach through a constructivist approach and Form (J). The significance of this research lies in exploring the efficacy and applicability of this form for the Theology discipline. This study is applied in purpose and employs a qualitative approach using the Grounded Theory method. Sampling was conducted through purposive and snowball techniques. The statistical population included 27 students enrolled in the Internship (3) course at Farhangian University. Findings were categorized into 145 open codes, 38 axial codes, and 5 selective codes, addressing influencing factors, obstacles, solutions, contextual factors, and outcomes. Key interfering obstacles include: Non-universality of Form (J) for all subjects; Time constraints in class and insufficient opportunity to fully implement Form (J); Excessive content volume; Inapplicability to abstract concepts; Lack of cooperation from administrators and mentor teachers; Mentor teachers’ unfamiliarity with Form (J) and resultant complications; Students’ negative perceptions of religious teachers; Difficulty aligning content with new, active teaching methods. Outcomes encompass increased student participation, enhanced student interest, growth in student creativity, shifts in student attitudes, improved delivery of dense content, heightened precision and time management in teaching, systematization of the teaching process, reduced psychological pressure and teaching stress, transition from teacher-centered instruction, and better student interaction.

تبلیغات