آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی یک هستی شناسی جامع برای مشاغل مرتبط با کودکان انجام شد. با توجه به نقش حیاتی این حوزه در توسعه مهارت های شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان، نیاز به چارچوبی استاندارد برای شناسایی و تحلیل این مشاغل احساس می شد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی بازار کار و تحلیل نیازهای مهارتی، مدلی جامع برای دسته بندی مشاغل، مهارت ها و سرفصل های آموزشی مرتبط با کودکان ارائه دهد. روش: این پژوهش از روش تحلیل محتوا و ارزیابی خبرگان بهره برده است. داده های مورد نیاز از تحلیل آگهی های شغلی در پلتفرم های کاریابی و بررسی قوانین و مقررات استخدامی گردآوری شد. سپس، یک پنل خبرگی شامل پنج متخصص در حوزه های علوم تربیتی، روانشناسی کودک، آموزش و بازار کار تشکیل شد تا صحت و دقت داده های استخراج شده را ارزیابی کند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری شامل میانگین، انحراف معیار و ضریب توافق کندال استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ۱۹ شغل کلیدی در حوزه کودکان شناسایی شدند که مهارت های مورد نیاز آن ها در ۹ دسته اصلی طبقه بندی شدند. بررسی نظر خبرگان نشان داد که مهارت های بازی سازی و تحلیل رفتار کودک بالاترین میزان توافق را داشته اند، در حالی که مهارت مدیریت کلاس با کمترین میزان توافق مواجه بوده است. در حوزه سرفصل های آموزشی، مدیریت هیجانات کودکان و طراحی بازی های آموزشی بالاترین تأیید را دریافت کردند، در حالی که نظریه های روانشناسی کودک کمترین میزان پذیرش را داشتند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بر اهمیت طراحی استانداردهای مشخص برای مشاغل مرتبط با کودکان تأکید دارند. به روزرسانی مستمر مدل های هستی شناسی مشاغل، توسعه دوره های آموزشی تخصصی و تدوین استانداردهای آموزشی برای مهارت های کلیدی از جمله پیشنهادات این پژوهش است. نتایج این تحقیق می تواند مبنای تصمیم گیری برای سیاست گذاران آموزشی و کارفرمایان در حوزه کودک باشد تا مسیرهای شغلی را به طور شفاف تر تعریف کرده و نیازهای مهارتی را بهینه سازی کنند.

Designing and evaluating an ontology of child-related occupations

Objective: This study aims to design and evaluate a comprehensive ontology for occupations related to children. Given the crucial role of this field in developing children's cognitive, emotional, and social skills, there is a need for a standardized framework to identify and analyze these occupations. This research seeks to establish a structured model to categorize occupations, essential skills, and relevant educational curricula based on labor market analysis and expert evaluations. Method: The study employed content analysis and expert evaluation methods. Data were collected from job advertisements in employment platforms and the review of recruitment regulations. A panel of five experts in educational sciences, child psychology, pedagogy, and labor market analysis were formed to assess the accuracy and relevance of the extracted data. Statistical methods, including mean, standard deviation, and Kendall’s coefficient of concordance, were used for data analysis. Findings: The results identified 19 key occupations in the child-related sector, with their required skills categorized into nine main groups. Expert evaluations revealed that play-based learning and child behavior analysis received the highest consensus, while classroom management had the lowest agreement. In terms of educational curricula, emotional regulation in children and educational game design received the highest approval, whereas child psychology theories had the lowest acceptance among experts. Conclusion: The findings emphasize the importance of establishing standardized criteria for child-related occupations. Continuous updates of occupational ontologies, the development of specialized training programs, and the formulation of educational standards for essential skills are among the key recommendations of this study. The results can serve as a foundation for policymakers and employers to define career pathways more clearly and optimize skill requirements in the child-related job sector.

تبلیغات