آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

هدف از پژوهش بررسی تناقضات راهبردهای بازاریابی و ترفندهای فروش با اخلاق حرفه ای و سلامت اخلاقی و روانشناختی بود. مواد و روش ها: این مطالعه با استفاده از روش کیفی سیستماتیک MOOSE ، با استفاده از پژوهش های انجام شده در این زمینه، انجام شد. در ابتدا ، 868 مقاله استخراج و پس از غربالگری اولیه و ثانویه در نهایت 9 مقاله ی مربوط با توجه به معیارهای از پیش تعیین شده انتخاب شدند. یافته ها: به طور کلی نوزده مشکل کلیدی در زمینه تناقضات راهبردهای فروش و ترفندهای بازاریابی با اخلاق حرفه ای و مبانی سلامت روانشناختی وجود دارد که زیر مجموعه ی چهار عامل کلی قرار می گیرد که شامل: دغل کاری و سوءاستفاده ، انحصار طلبی و خودخواهی، تخریب سلامت روانشناختی ، تخریب و انحطاط ارزش های اخلاقی می باشد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش نظارت جدی بر راهبردهای بازاریابی و ترفندهای فروش و آگاهی بخشی به افراد جامعه به منظور حفظ ارزش های اخلاقی و کاهش تبعات و آثار منفی آن بر سلامت روانشناختی افراد ضروری به نظر می رسد.

Contradictions of Marketing Strategies and Sales Tactics Common in Society with Professional Ethical Standards and Principles of Mental Health

Aim: The aim of this research was to examine the contradictions between marketing strategies and sales tactics with professional ethics and ethical health. Materials and Methods: This study was conducted using the systematic qualitative method MOOSE, based on existing research in this field. Initially, 868 articles were extracted, and after primary and secondary screening, 9 relevant articles were selected according to predetermined criteria. Findings: Overall, there are nineteen key issues regarding the contradictions between sales strategies and marketing tactics with professional ethics and the foundations of mental health, which fall under four general factors including: deception and exploitation, monopolist and selfishness, destruction of mental health and destruction and degradation of ethical values. Based on the results, serious oversight of marketing strategies and sales tactics, as well as raising public awareness to preserve ethical values and reduce the negative consequences on individuals' mental health, appears to be essential. keywords:Marketing, Sales, Professional Ethics, mental Health

تبلیغات