آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۱۴

چکیده

این مقاله به بررسی حکم رمی جمره عقبه برای ناسی و جاهل در فرض تذکر بعد از خروج از منا می پردازد. رمی یوم العید از اعمال حج است که وجوب و جزئیت آن مورد اتفاق مسلمین است؛ اما به سبب فراموشی یا عدم آگاهی، ممکن است حاجی در زمان مقرر، موفق به انجام آن نگردد.در این مسئله 4 روایت به دست ما رسیده که اختلاف در مضمون این روایات، سبب اختلاف نظرات علما شده است. ازاین رو لازم است با مراجعه به این روایات وظیفه مکلف پس از یادآورشدن عدم انجام رمی، معین گردد. مقاله حاضر، در قلمرو دانش فقه و روش آن، نقلی تحلیلی است. این مقاله پس از بیان و بررسی روایات محل بحث، به نقل اقوال در مسئله و ادله آنها و در انتها به نظریه مختار پرداخته است و با بیانی بدیع وجه جمعی دیگر ارائه و ثابت نموده که در صورت بقاء ایام تشریق واجب است فرد به منا برگردد و رمی را اعاده کند؛ مگر در صورت خروج از مکه که اگرچه با بقاء ایام تشریق، بازگشت جایز است اما واجب نیست. به هر حال نیز در صورتی که امسال موفق به رمی نشد، قضای آن در سال آینده توسط خود یا نائبش واجب است.

The Ruling on Rami al-Jamarat al-Aqabah for the Ignorant and the Uninformed in the Case of Remembrance After Exiting Mina

This article examines the ruling on Rami al-Jamarat al-Aqaba for a forgetful or ignorant pilgrim who is reminded after leaving Mina. The act of Rami on Eid al-Adha is an essential component of Hajj, whose obligation and inclusion are unanimously agreed upon by Muslims. However, due to forgetfulness or lack of knowledge, a pilgrim may fail to perform it at the designated time. In this issue, four narrations have been reported, and the differing content of these narrations has led to divergent opinions among scholars. Therefore, it is necessary to determine the duty of the accountable person upon being reminded of their failure to perform Rami.This article, within the scope of Islamic jurisprudence and its methodology, employs a narrative-analytical approach. After presenting and examining the relevant narrations, it discusses the opinions on the matter and their supporting arguments. Finally, it presents the preferred viewpoint, offering a novel synthesis that establishes that if the days of Tashreeq remain, the individual must return to Mina to perform the Rami; however, returning is not obligatory if they have exited Mecca, even with the days of Tashreeq still in effect. Nonetheless, if the individual was unable to perform Rami this year, it is obligatory for them or their representative to make up for it in the following year.

تبلیغات