بررسی تطبیقی نسخ در قرآن کریم از دیدگاه شیخ طوسی و آیت الله خویی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در طول تاریخ تفسیر و علوم قرآن، موضوع نسخ است. عالمان متقدم، بسیاری از آیات قرآن که جنبه تخصیص و تقیید داشته است را در محدوده نسخ درنظر گرفته اند. متأخرین با تعریفی نو، رویکردی ویژه نسبت به این موضوع داشته اند. اگرچه همچنان بحث ناسخ و منسوخ از جمله موضوعات اساسی علوم قرآنی به شمار می آید، در زمینه تبیین و بررسی وجوه تفاوت و تشابه دیدگاه علمای متقدم و متاخر در موضوع نسخ در قرآن کریم، پژوهش های زیادی انجام نشده است. ازاین رو پژوهش پیش رو درصدد است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مقایسه ای به بررسی تطبیقی دیدگاه های شیخ طوسی از عالمان متقدم در تفسیر التبیان فی تفسیر القرآن و کتاب العده فی اصول الفقه و آیت الله خویی از فقهای متأخر در کتاب البیان فی تفسیر القرآن بپردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد شیخ طوسی و آیت الله خویی در انواع نسخ و موارد آن در آیات قرآن کریم اختلاف نظر دارند و آیت الله خویی برخلاف شیخ طوسی، تنها به نسخ یک آیه از قرآن کریم معتقد است.A Comparative Study of Abrogation in the Holy Qur'an from the Viewpoint of Sheikh Ṭūsī and Ayatollah Khū’ī
One of the most important and challenging issues throughout the history of Qur'anic interpretation and sciences is that of abrogation. Early scholars have considered many verses of the Qur'an that have an aspect of designation and restriction to be within the scope of abrogation. Later scholars have had a special approach to this issue with a new definition. Although the discussion of the abrogating and the abrogated is still considered as one of the fundamental issues of Qur'anic sciences, not much research has been done to explain and examine the differences and similarities between the views of early and later scholars on the issue of abrogation in the Holy Qur'an. Therefore, the present study is intended to use a descriptive-analytical and comparative method to conduct a comparative study of the views of Sheikh Ṭūsī, one of the early scholars, in Tafs ī r al-Tiby ā n f ī Tafs ī r al-Qur'an and Kit ā b al- ‘ Iddah f ī U ṣū l al-Fiqh , and Ayatollah Khū’ī, one of the later jurists, in Kit ā b al-Bay ā n f ī Tafs ī r al-Qur'an . The findings of this study show that Sheikh Ṭūsī and Ayatollah Khū’ī differ in their views on the types of abrogation and its instances in the verses of the Holy Qur'an, and that Ayatollah Khū’ī, unlike Sheikh Ṭūsī, believes in the abrogation of only one verse of the Holy Qur'an.








