قرآن و متن شناسی؛ رویکردهای اعجاز متن (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
تردیدی نیست که تمام پژوهش های متن شناختی در فرهنگ اسلامی در پرتو متن قرآن به وجود آمده است. تلاش بلاغت دانان، ادیبان، ناقدان و شعرشناسان در راستای فهم و درک از قرآن و پژوهش های اعجاز توسط بلاغت دانان و متکلمان نیز جملگی در حوزه متن قرآن شکل گرفته است. قرآن کریم، به مثابه یک متن و به طور خاص متن ادبی، ظرفیت بالایی در شکل گیری پژوهش های متن محور در جهان اسلام داشته است. این امر همواره برای پژوهشگران مسئله آفرین بوده است؛ بدین معنا که هریک از پژوهشگران به ویژه متن شناسان و کسانی که به حوزه تحلیل متن علاقه مند بوده و هستند، به قرآن به عنوان متن توجهی ویژه نشان داده اند. پیش فرض این رویکرد به متن قرآن بر این اصل استوار است که قرآن ویژگی های یک متن را دارد، بنابراین باید تکلیف این موضوع، یعنی متن بودن قرآن روشن شود. رهیافت مقاله به اعجاز، رویکرد متن شناسانه است؛ بدین معنا که متن قرآن یک متن ویژه با سازوکارهای خاص خود است که درک بی بدیل بودن آن در سنت زبان شناختی عرب تنها از راه مطالعه متن شناختی ممکن است.Qur'an and Textology; Approaches to the Inimitability of the Qur'an
Undoubtedly, all textological studies in the Islamic culture have been carried out in the light of the Qur'anic text. The efforts made by rhetoricians, writers, critics, and poets to understand the Qur'an and rhetoricians' and theologians' research on inimitability revolve around the text of the Qur'an. The Holy Qur'an, as a text, especially a literary one, has shown enormous potential for forming text-oriented research in the Islamic world. This has always raised questions for researchers. Those researchers, especially textologists and those interested in text analysis, have paid particular attention to the Qur'an as a text. This approach to the text of the Qur'an is based on the principle that the Qur'an has a text's characteristics.This article approaches inimitability from a textual perspective. It suggests that the text of the Qur'an is unique and has its mechanisms. Understanding that this text is incomparable in the Arab linguistic tradition is only possible through textological studies








