چیستی امید با تأکید بر دیدگاه ابن سینا و اسنایدر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در سال های اخیر روان شناسان به شکلی جدی به بررسی نقش امید در درمان اختلالات روانی پرداخته اند. بی تردید مطالعه ی ماهیت امید با نظر به آراء فلسفی نیز به ژرف نگری در این سازه یاری می رساند. هدف پژوهش حاضر آن است که موضوع امید را ازمنظرِ حکمت بوعلی و روان شناسی اسنایدر بکاود و مواضع وفاق و خلاف آن ها را فاش سازد. پرسش اصلی این نوشتار این است که «ماهیت امید با تأکید بر آراء بوعلی و اسنایدر چگونه تبیین می شود؟». دستیابی به پاسخ این پرسش با روش توصیفی تحلیلی و نیز بهره مندی از راهکارها و ابزارهای تحلیل اسنادی صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد: بوعلی امید را تخیلِ امری می داند که به حکم قطعی یا ظنیِ انسان، غالباً در آینده محقق می شود. این پدیده در حکمت بوعلی از عملکردهای قوه واهمه است و به کمک این قوه است که امید حاصل می شود. او دست ِکم دو علت زیستی و شناختی را در پدیدآمدن امید مؤثر می داند. همچنین در روان شناسی اسنایدر، امیدْ انتظاری مثبت نسبت به یک هدف است و درمجموع «عامل»، «گذرگاه» و «هدف» از مؤلفه های اصلی آن به شمارمی رود. به رغم شباهت هایی که در امید فلسفی و امید روان شناختی دیده می شود، نقش مؤلفه ی «گذرگاه» چندان در حکمت سینوی نمایان نشده است.The Nature of Hope with Emphasis on the Views of Ibn Sina and Snyder
In recent years, psychologists have seriously studied the role of hope in the treatment of mental disorders. Undoubtedly, exploring the nature of hope in light of existing philosophical views will also help to gain a deeper insight into this construct. The present study aims to explore the subject of hope from the perspective of Bu Ali's wisdom and Snyder's psychology and to reveal their positions of agreement and disagreement. The main question of this paper is how the nature of hope is explained with an emphasis on the views of Bu Ali and Snyder. To achieve the desired answer, the descriptive-analytical method was used, as well as the techniques and tools available in documentary analysis methods. The study's findings showed that: Bu Ali considers hope to be an imagination of something that is definitely or presumably realized in the future. This emotion in Bu Ali's wisdom is fear of the functions of the faculty, and hope is achieved with the help of this faculty. He considers at least two biological and cognitive causes effective in the emergence of hope. Also, in Snyder's psychology, hope should be considered a positive expectation toward a goal, which, in general, includes the agent, the path, and the goal as its main components. Despite the similarities seen in philosophical hope and psychological hope, the role of the path component is not very prominent in Bu Ali wisdom.