روندهای آینده نظام توزیع در صنعت سرگرمی سینما؛ کاربست رویکرد نگاشت شناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صنعت سرگرمی در سال های اخیر نقش مهمی در اقتصاد جهانی پیدا کرده و به تبع آن، نظام توزیع این صنعت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سینما به عنوان یکی از ارکان این صنعت دارای نظام توزیع ویژه خود بوده و با درنظر گرفتن تغییرات شتابان جهانی و ظهور فناوری های تحول آفرین جدید، این نظامات در دوره های مخلتف دستخوش تغییرات مختلفی بوده و در آینده نیز این تغییرات قابل پیش بینی خواهد بود. از این رو، بررسی روندهای آینده و سناریوهای ذیل آن در تصمیم گیری مدیران و سیاست گذاران تأثیرگذار است. پژوهش حاضر با تأکید بر جایگاه مهم سینما در ایران و با رویکرد کیفی و راهبرد نگاشت شناختی (CM) که از روش های ساختاردهی مسئله می باشد، صورت گرفته است. به این صورت که از طریق برگزاری گروه کانونی متشکل از 10 خبره صنعت مذکور، با احصای روندهای آینده نظام توزیع سینمای ایران، مدل مفهومی گرافیکی روندها، سناریوها و روابط میان آنان را ارائه می نماید. نتایج پژوهش حاکی از این است که تغییر در جنس ارائه خدمت، تقویت استراتژی های جذب و وفاداری، تغییر زیرساخت، تغییر در نوع محتوا و تحول کانال های توزیع، پنج روند قابل پیش بینی در آینده نظام توزیع سینمای ایران هستند که در انتهای پژوهش نیز روابط هر یک از پنج مولفه ی یادشده به صورت تفصیلی ارائه شده است.future trends of the distribution system in the cinema entertainment industry; Application of cognitive mapping approach
Objective: The entertainment industry has become one of the pivotal sectors in the global economy, with the distribution systems of this industry playing a critical role in its operation and evolution. Cinema, as a core component of the entertainment industry, has a unique distribution system that has historically undergone significant transformations due to technological advancements and global shifts. This research aims to explore the future trends and scenarios associated with the cinema distribution system, particularly emphasizing the Iranian context and its unique challenges and opportunities. Methods: This study adopts a qualitative approach, employing Cognitive Mapping (CM) as a problem-structuring method. Through focused group discussions with 10 industry experts, this research identifies and conceptualizes the future trends in Iran's cinema distribution system. The cognitive mapping technique allowed for the development of a graphical conceptual model depicting the relationships between trends, scenarios, and their interconnections. Results: The study's findings reveal five key predictable trends: (1) changes in the nature of service delivery, (2) strengthening strategies for audience attraction and loyalty, (3) infrastructural transformations, (4) evolution in content types, and (5) shifts in distribution channels. These trends are expected to significantly shape the future of cinema distribution in Iran, offering insights into potential scenarios and challenges. Additionally, the study highlights how these trends interact and overlap, creating a complex web of opportunities and obstacles for stakeholders. Conclusion: The results underline the importance of strategic foresight and planning for cinema policymakers and managers. By understanding these trends and their interrelations, stakeholders can better prepare for future changes and develop adaptive strategies to maintain competitiveness in the rapidly evolving entertainment landscape. The detailed relationships and interactions between the five identified trends are presented in the concluding sections of this research, offering actionable insights for practical application in Iran's cinema distribution system