آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

ازجمله آثار شرعی طلاق لزوم نگه داشتن عِدّه برای زنان پس از جدایی از همسر یا درگذشت اوست. اولین و بارزترین اثر عِدّه ممنوعیت ازدواج زن تا پایان مدت معهود و نیز حق زوج برای بازگشت به زوجه در عِدّه طلاق رِجعی است. انحصار یک سویه این حکم به زنان در جوامع اسلامی چالش هایی را در زمینه عدم توازن و برابری حقوق زن و مرد و عدالت جنسیتی فراهم کرده است. این پژوهش با بازخوانی و تحلیل احکام عِدّه در متون فقهی-حدیثی نشان می دهد که هدف حکم عِدّه در طلاق منحصر به زن و صرفاً برای آشکار شدن بارداری او نیست، بلکه در واقع حق رجوعی است برای دو طرف تا فرصتی دوباره برای بازسازی نهاد خانواده پیدا و از فروپاشی آن جلوگیری کنند. از این رو، پیشنهاد امکان لزوم عِدّه برای مردان در حقوق خانواده و اعتقاد به حق رجوع برای دو طرف هم شرعی است و هم به دلیل لوازم جامعه شناختی و روان شناختی آن عقلانی. گفتنی است که این امکان در تفاسیر یا سنت های رایج حقوق اسلامی مطرح نشده است، ولی نویسندگان مقاله مدعی هستند روح حاکم بر آموزه های اسلامی نشان می دهد حکم به لزوم عِدّه فراتر از جنسیت و به منظور حفظ کیان خانواده است.

The Iddah of Men, A Proposal to Strengthen the Institution of the Family

One of the legal effects of divorce in Islamic law is the requirement for women to observe a waiting period after separation from their spouse or after his death. The most prominent effect of iddah is the prohibition of remarriage for women until the end of the prescribed period, as well as the husband's right of return during the iddah of divorce. The one-sided nature of this ruling presents challenges in Islamic societies regarding the imbalance and inequality of rights between men and women, and gender justice. This study demonstrates that the purpose of the iddah ruling in divorce is not solely for the detection of pregnancy. Therefore, the suggestion of the possibility of iddah for men in family law, and the belief in the right of return for both parties, is not only religiously justified but also rational due to its societal and psychological necessities. It is worth mentioning that this possibility has not been addressed in the interpretations or prevalent traditions of Islamic law, but the authors claim that the underlying spirit of Islamic teachings indicates the necessity of iddah beyond gender, aiming to preserve the family's existence. The results of this research suggest the following legal article: A man and a woman whose marriage is declared by the court must maintain an iddah (three menstrual cycles) and none of them have the right to remarry (permanent or temporary) during the said period. Also, whoever loses his wife can get married only after the death period has expired

تبلیغات