نقش سازمان بین المللی دریانوردی در تدوین و اجرای مقررات برچیده سازی تأسیسات فرا ساحلی متروکه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
طی دهه های اخیر، با گسترش عملیات بهره برداری نفت و گاز در مناطق دریایی، تأسیسات فراساحلی متروکه یا بدون استفاده زیادی باقی مانده که آثار این تأسیسات بر ایمنی دریانوردی و محیط زیست دریایی یکی از چالش های نوظهور و برجسته حقوق بین الملل است. ازاین رو ضروری است حقوق بین الملل از طریق ترتیبات سازمانی در این موضوع وارد شود. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای، بر آن است تا به تحلیل نقش سازمان بین الملل دریانوردی (آیمو) به عنوان سازمان بین المللی صلاحیت دار درباره ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی در موضوع برچیده سازی تأسیسات فراساحلی ثابت یا شناور متروکه یا بدون استفاده، بپردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد هرچند این سازمان از طریق دستورالعمل های الزام آور۱۹۸۹ توانسته به این مسئله بپردازد، اما نقصان و عدم شفافیت لازم موجب عدم فراگیری این سند شده است. افزون بر این سازمان بین المللی دریانوردی امین و مسئول حسن اجرای چند سند بین المللی الزام آور جهت تضمین حفاظت محیط زیست دریایی و حمایت از ذی نفعان دریا است اما، این اسناد هم ابهامات متعددی درباره موضوع برچیده سازی در سطح بین المللی دارند. ازاین رو لازم است سازمان مذکور در قالب یک کنوانسیون جهانی اختصاصی شرایط تدوین، تنظیم و الزام به اجرای مقررات برچیده سازی را با کمک مقررات پیمان های منطقه ای، فراهم سازد.The Role of the International Maritime Organization in the Development and Implementation of Regulations for the Decommissioning of Abandoned Offshore Installations
Abandoned or underutilized offshore installations seriously impact maritime safety and the marine environment and represent an emerging and significant challenge in international law. Therefore, it is essential for international law to engage with this issue. This research aims to analyze the role of the International Maritime Organization (IMO) as the competent international body regarding maritime safety and the protection of the marine environment in the context of decommissioning abandoned or unused offshore installations. The results of this study indicate that although the organization has addressed this issue through the binding guidelines of 1989, deficiencies and a lack of clarity have hindered the comprehensiveness of this document. Additionally, the IMO is responsible for the implementation of several binding international documents to ensure the protection of the marine environment and support stakeholders at sea; however, these documents also contain numerous ambiguities regarding the decommissioning issue at the international level. Therefore, it is necessary for the organization to establish conditions for drafting, regulating, and enforcing decommissioning regulations within the framework of a dedicated global convention, with the assistance of regional treaty regulations.