برآیند تکنیک نقشه های شناختی و چیدمان فضا در امکان سنجی به کارگیری حمل و نقل پاک با تأکید بر دوچرخه و اسکوتر برقی در معابر شهری (مطالعه موردی: شهر رشت) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دهه های اخیر حمل ونقل های کوچک مقیاس به عنوان وسایل جابه جایی نوظهور و یک راه حل مبتکرانه حمل ونقل شهری با هدف ارائه گزینه های سفر در مسافت های کوتاه به کار گرفته می شود. از این رو درکلانشهر رشت با توجه به عدم توزیع فضایی مطلوب کاربری های خدماتی و ساختار ارگانیک کم عرض معابر شهری و افزایش تعداد خودرو های شخصی و نبود سیستم حمل ونقل عمومی متنوع باعث شده است تا مشکلاتی از قبیل افزایش ترافیک خودرویی و محیط زیستی، علی الخصوص در محدوده مرکزی شهر برای شهروندان ایجاد شود. هدف این پژوهش شامل استفاده از روش تحلیل نقشه های شناختی برای شناخت بهتر الگوهای حرکتی و با استفاده از روش چیدمان فضا، تدابیر و تغییرات ممکن و تحلیل وضعیت ساختار فضایی معابر محدوده انتخابی شهر رشت به منظور امکان سنجی استفاده از حمل ونقل پاک مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرد و از طرفی پاسخ به سؤال پژوهش یعنی ارتباط میان یافته های منتج از نقشه های شناختی و چیدمان فضا در خصوص تحلیل وضعیت به کارگیری حمل ونقل پاک است. پژوهش حاضر از جهت روش، توصیفی - اکتشافی، از لحاظ ماهیت داده ها ترکیبی(کیفی-کمی) و به لحاظ زمان مقطعی است، روش تحقیق این پژوهش شامل دو فاز است، در ابتدا با استفاده از تکنیک نقشه های شناختی، مؤلفه های خوانایی (راه، لبه، گره، نشانه) توسط 70 نفر از شهروندان و گردشگران تکمیل شد. در بخش دوم با استفاده از تکنیک چیدمان فضا در نرم افزار UCL depth map 10 مؤلفه های مدنظر از تحلیل های خطوط محوری (axial) شامل مؤلفه (اتصال، هم پیوندی، عمق، انتخاب، کنترل، خوانایی) و تحلیل (segment) شامل مؤلفه (زاویه) خروجی گرفته شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که معابر چندگانه ای به مرکزیت میدان اجتماعی شهرداری می توانند مسیرهایی باشند که حمل ونقل پاک در آن ها به کار گرفته شود.The Consequence Technique of Cognitive Maps and Space Layout in the Feasibility of Using Clean Transportation with an Emphasis on Bicycles and Electric Scooters on Urban Roads (A Case Study of Rasht)
In recent decades, small-scale transport has been used as an emerging means of transportation as an innovative urban transport solution to provide short-distance travel options. Therefore, in the metropolis of Rasht, the lack of optimal spatial distribution of service, the narrow organic structure of urban roads, the increase in the number of private cars, and the lack of a diverse public transportation system have caused problems for citizens such as the increase in vehicular traffic and the environment, especially in the central area of the city. The purpose of this research is to use cognitive map analysis to better understand movement patterns using space layout, measures, and possible changes and to analyze the state of the spatial structure of the roads in the selected area of Rasht city to verify the feasibility of using clean transportation. Another aim of the present research is to answer the research question, that is, the relationship between the findings of the cognitive maps and the layout of the space regarding the analysis of the use of clean transportation. The current research is descriptive-exploratory in terms of the method and mixed (qualitative-quantitative) in terms of the nature of the data. The study method of this research includes two phases; first, using the technique of cognitive maps, readability components (road, edge, node, sign) was completed by 70 citizens and tourists. In the second part, using the technique of space arrangement in the UCL Depth Map software, ten components were considered from the analysis of axial lines, including the component (connection, interconnection, depth, selection, control, readability) and analysis (segment) including the output component (angle). The results indicate that multiple passages in the center of the municipality’s social square can be the routes through which clean transportation is used.