طراحی محیطی مرکز آموزشی و پژوهشی نقاشی معاصر لاهیجان با تاکید بر حضور مردم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تجارب جدید معماری نشان می دهد که طراحی فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه به عوامل کالبدی است که می توانند تعاملات اجتماعی کاربران را ارتقا داده و در نهایت، کیفیت آموزش را بهبود بخشند. از اینرو در این مطالعه کاربردی که با مصاحبه با متخصصان و استفاده از روش استقرایی و اکتشافی مبتنی بر گراندد تئوری، با هدف دستیابی به مؤلفه های مؤثر بر حضورپذیری و به کارگیری آن ها در طراحی مرکز آموزشی پژوهشی نقاشی معاصر لاهیجان به منظور ارتقای کیفیت آموزشی اجرا شده است، ضمن شناسایی مولفه های کلیدی، زمینه سازی مناسبی جهت فراهم آوردن دستورالعمل های لازم جهت فرآیند طراحی معماری با رویکرد حضورپذیری انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسیها نشان داد که مؤلفه های احساس خاطره انگیزی، رضایتمندی، وابستگی، حق انتخاب و تعامل، ساختار کالبدی و امنیت، بیشترین تأثیر را بر حضورپذیری افراد در این مجموعه دارند. نتایج نهایی این پژوهش تأکید دارد که طراحی معماری مرکز آموزشی و پژوهشی نقاشی با رویکرد حضورپذیری، تأثیر بسزایی در موضوعات هویتی، اجتماعی و فرهنگی شهر لاهیجان خواهد داشت.Environmental design of the Lahijan Contemporary Painting Educational and Research Center with an emphasis on public presence
New architectural experiences show that the design of educational spaces requires special attention to physical factors that can enhance users' social interactions and ultimately improve the quality of education. Therefore, in this applied study, which was conducted by interviewing experts and using an inductive and exploratory method based on grounded theory, with the aim of achieving the components that affect attendance and applying them in the design of the Lahijan Contemporary Painting Educational and Research Center in order to improve educational quality, in addition to identifying key components, a suitable grounding has been made to provide the necessary instructions for the architectural design process with an attendance approach. The results of the studies showed that the components of memorable feeling, satisfaction, dependence, right to choose and interact, physical structure and security have the greatest impact on the attendance of individuals in this complex. The final results of this study emphasize that the architectural design of the Painting Educational and Research Center with an attendance approach will have a significant impact on the identity, social and cultural issues of Lahijan.