آینده پژوهی وضعیت ورزش دانش آموزی شهر های استان خوزستان
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: امروزه بهره گیری از رویکرد آینده پژوهی به عنوان یک ضرورت در زمینه ورزش و به ویژه ورزش تربیتی در نهادهای آموزشی و ورزشی مطرح شده است. علی رغم سابقه طولانی ورزش دانش آموزی و تربیت بدنی در مدارس کشور، مدیریت ورزش دانش آموزی هنوز با مسائل و مشکلات عدیده ای روبروست و به خصوص در سطح در استان خوزستان توسعه ورزش دانش آموزی و برنامه ریزی برای آینده آن، کمتر مورد توجه واقع شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت ورزش دانش آموزی در استان خوزستان است که به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش تحلیلی - اکتشافی است. روش شناسی: جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه، تکنیک دلفی و مطالعات اسنادی -کتابخانه ای بهره گیری شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش دلفی و ماتریس اثرات متقاطع (میک مک) انجام شده است. یافته ها و نتایج: یافته های پژوهش نشان داد از میان 15 عامل اصلی تأثیرگذار بر وضعیت ورزش دانش آموزی در استان خوزستان، 9 متغیر به عنوان کلیدی و تأثیرگذار شناخته شده اند. که این متغیرها بیشترین تأثیرگذاری و کمترین تأثیرپذیری را بر آینده توسعه وضعیت ورزش دانش آموزی در استان خوزستان دارند. همچنین نتایج نشان داد ازلحاظ تأثیرگذاری مستقیم متغیرهای مانند شبکه های اجتماعی با امتیاز 860، زیرساخت ها و اماکن ورزشی و نگرش دانش آموزان نسبت به ورزش با کسب امتیاز 835 و 810 به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم واقع شده اند. از سوی دیگر متغیرهای که تأثیری غیرمستقیم بر وضعیت ورزش دانش آموزی دارند عبارت اند از شبکه های اجتماعی با امتیاز 876، زیرساخت ها و اماکن ورزشی و نگرش دانش آموزان نسبت به ورزش با کسب امتیاز 872 و 796 به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم واقع شده اند.Prospective study of the state of student sports in the cities of Khuzestan province
Background and Objective Today, the use of the future research approach has been proposed as a necessity in the field of sports and especially educational sports in educational and sports institutions. Despite the long history of student sports and physical education in the country's schools, the management of student sports is still facing many issues and problems, and especially at the level of Khuzestan province, the development of student sports and planning for its future has received little attention. In this regard, the purpose of the current research is to evaluate the state of student sports in Khuzestan province, which is practical in terms of its purpose and exploratory in terms of its nature and analytical method. Methodology: A questionnaire, Delphi technique, and documentary-library studies were used to collect data. The Delphi method and the cross-effects matrix (MicMac) were used to analyze the data. Results and Findings: The findings of the research showed that among the 15 main factors affecting the state of student sports in Khuzestan province, 9 variables are known as key and influential. These variables have the most influence and the least influence on the future development of student sports in Khuzestan province. Also, the results showed that in terms of the direct influence of variables such as social networks with a score of 860, infrastructure and sports facilities and students' attitude towards sports with a score of 835 and 810, they are located in the first to third positions, respectively. On the other hand, the variables that have an indirect effect on the state of student sports are social networks with a score of 876, infrastructure and sports facilities, and students' attitude towards sports with a score of 872 and 796, respectively, they are located in the first to third positions.