سنجش و ارزیابی کیفیت متدها و الگوهای بهینه ذهنی سفر درون شهری (مطالعه موردی: شهر کرمان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: برنامه ریزی الگوهای بهینه سفر شهری شامل تجزیه و تحلیل داده ها در مورد روندهای فعلی و آتی در تقاضای حمل و نقل، ارزیابی زیرساخت های موجود و پیشرفت ها یا گسترش های بالقوه برای برآورده کردن نیازهای حمل و نقل جمعیت در یک راه کارآمد و پایدار بوده است. داده و روش: روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت پژوهش در زمره تحقیقات اکتشافی؛ به لحاظ نوع پژوهش بنیادی؛ به لحاظ استراتژی پژوهش دارای استراتژی استقرایی؛ به لحاظ ماهیت داده ها از نوع پژوهش های آمیخته(کیفی-کمی) و از نوع نظریه داده بنیاد بر اساس مدل اشتراوس و کوربین است. یافته ها: سفرهای انجام شده با الگوی کار شخصی ، تفریح و تحصیلی بیشترین حجم سفرها و سفرهای انجام شده با الگوی خرید و هیچ سرخانه کمترین حجم سفرها را در این دوره زمانی به خود اختصاص داده اند. در مورد سفرهای شغلی بیشترین تعداد این سفرها از منطقه 1 به 3 انجام می شود. یافته های به دست آمده ازالگوهای سفر نشان از این دارد که محدوده مرکزی شهر کرمان شامل( میدان ولیعصر(عج)، میدان آزادی، خیابان استقلال، بلوار جمهوری اسلامی، فیروزه، بهمنیار و خیابان شهید صدوقی بیشترین مییزان سفرهای درون شهری را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: به استناد کلیه تحلیل های کمی و کیفی صورت گرفته در خصوص سفر درون شهری کرمان و یافته های به دست آمده از نظریه رویشی در قالب نرم افزار مکس کیودا می توان گفت؛ بین تقاضای سفر درون شهری کرمان با الگوهای بهینه رفتاری، باورها، ارزش ها و نیازهایی که تأثیر قابل توجهی بر اهداف سفر درون شهری دارند رابطه مستقیمی وجود دارد و الگوی بهینه ذهنی تقاضای سفر درون شهری می تواند به عنوان یک الگوی مطلوب در برنامه ریزی حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار گیرد که در برگیرنده استفاده از حمل و نقل عمومی خواهد بود.Measuring and evaluating the quality of urban trips and compiling optimal mental travel patterns (case study: Kerman city)
Introduction: Planning optimal urban travel patterns includes analyzing data on current and future trends in transportation demand, Data and Method: it has an inductive strategy; In terms of the nature of the data, it is of the type of mixed research (qualitative-quantitative) and of the type of data theory, the foundation is based on the Strauss and Corbin model. Results: They have allocated time. In the case of business trips, most of these trips are made from region 1 to 3. Conclusion: the largest number of educational trips are made from region 2 to regions 5, 8 to 3, 1 to 3, and 3 to 9. Regarding the trips made with the purpose of shopping, the largest number of these trips are attracted to the 1st and 5th regions as the market region. Based on all the quantitative and qualitative analyzes made regarding the inner-city travel of Kerman and the findings obtained from the vegetative theory in the form of MaxQDA software, it can be said; There is a direct relationship between the demand for intra-city travel in Kerman and optimal patterns of behavior, beliefs, values and needs that have a significant impact on the goals of intra-city travel, and the optimal mental pattern of intra-city travel demand can be used as a desirable model in transportation planning. A city will be used that will include the use of public transportation