طراحی و تحلیل الگوی راهبردی توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان (مورد مطالعه: استان کرمانشاه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از راهبردهای مهم توسعه در کشورها، توجه ویژه به توسعه صادرات در کشورهای در حال توسعه در عرصه بین المللی است. این مسأله مهم به صورت ویژه برای شرکت های دانش بنیان که ظرفیت توسعه بازار خود را دارند، اهمیت دارد؛ زیرا منجر به ارزش آفرینی و خلق ثروت می شود. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تحلیل الگوی راهبردی توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در استان کرمانشاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق با شانزده نفر از خبرگان شامل مدیران عامل، مدیران و کارشناسان فروش شرکت های دانش بنیان استان کرمانشاه، به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. داده های پژوهش از طریق فرایند سه مرحله ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر طرح نظام مند اشتراوس و کوربین و با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 تحلیل شدند. نتایج حاصل از کدگذاری، منجر به شناسایی 582 کد باز، 89 مفهوم، 27 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی گردید. اعتبار و قابلیت اعتماد یافته های پژوهش با استفاده از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا موردتأیید قرار گرفت. درنهایت، شرایط زمینه ای و مداخله گر به همراه پدیده محوری، راهبردهای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان را تشکیل دادند و پیامدهایی نظیر افزایش رقابت پذیری، افزایش درآمد و سودآوری، تقویت موقعیت برند، توسعه توانمندی های انسانی، تحقق اهداف استراتژیک و رشد پایدار، افزایش سهم بازار و نفوذ جهانی احصاء گردید.Design and Analysis of the Strategic Model for the Export Development of Knowledge-Based Companies' Products (Case of Study: Kermanshah Province)
One of the key development strategies is to focus on challenges in the international arena. This issue is particularly significant for knowledge-based companies engaged in market development, as it leads to value creation and wealth generation. The present study was conducted with the aim of designing and analyzing a conceptual model for the export development of products by knowledge-based companies in Kermanshah Province. In terms of purpose, the research is applied and follows a qualitative approach based on grounded theory. Data were collected through semi-structured, in-depth interviews with 16 experts—including CEOs, managers, and sales specialists of knowledge-based companies in Kermanshah Province—using purposive sampling until data saturation was achieved. The research data were analyzed through a three-step process of open, axial, and selective coding, following the systematic design of Strauss and Corbin and utilizing MAXQDA 2020 software. The coding process resulted in the identification of 582 open codes, 89 concepts, 27 subcategories, and 6 main categories. The validity and reliability of the research findings were confirmed using Lincoln and Guba's four criteria. Ultimately, background and intervening conditions, along with the central phenomenon, shaped the export development strategies for products of knowledge-based companies, leading to outcomes such as enhancing competitiveness, increasing revenue and profitability, strengthening brand positioning, human resource development, achievement of strategic objectives, sustainable growth, and expanding market share and influence.