آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۲

چکیده

موضوع توسعه صادرات برند حلال یکی از راهبردهای کلیدی است که در برنامه های اقتصادی کشور حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در ارزآوری دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مصرف محصولات حلال: پیامدهای صادرات حلال به روسیه انجام شده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته می باشد. ابتدا به طراحی پرسش نامه پرداخته روایی ان با تایید خبرگان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جامعه آماری مورد مطالعه صادرکنندگان ایرانی(N=500) محصولات غذایی به روسیه می باشند که 217 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند.  با به کارگیری روش معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 به تحلیل عوامل تاثیرگذار برصادرات پرداخته شد. نتایج نشان از آن دارد که تمام رعایت عوامل شرعی، بهداشتی، بازاریابی، رفتاری و رقابت پذیری تأثیر معنا داری بر صادرات برند حلال به روسیه داشته و از میان این عوامل بیشترین اثر گداری مربوز به رعایت عوامل شرعی است. بنابر این ترویج گواهی حلال یک استراتژی مهم برای افزایش صادرات مواد غذایی است.

The model of export development of halal food to Russia

The subject of Halal brand export development is one of the key strategies that is important in the country's economic plans and plays an important role in foreign exchange. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the consumption of halal products: the consequences of halal export to Russia. This research is applied and of descriptive survey type. The tool of the present research is a researcher-made questionnaire. First, designing the questionnaire, its validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The statistical population studied are Iranian exporters (N=500) of food products to Russia, of which 217 people were selected as a sample. By applying the structural equation method (SEM) and using Smart PLS3 software, the factors affecting exports were analyzed. The results show that all compliance with Sharia, health, marketing, behavioral and competitiveness factors have a significant effect on the export of halal brand to Russia, and among these factors, the most significant effect is related to compliance with Sharia factors. Therefore, promoting Halal certification is an important strategy to increase food exports.

تبلیغات