تحلیل خودشناسی و دیگر شناسی (پنجره جو- هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل خود شناسی و دیگر شناسی (پنجره جو-هری) کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز به تعداد 129 نفر تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 97 تن برآورد شد که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق کاربردی و از نوع تحلیلی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه 20 سؤالی جوزف لوفت (1992) استفاده شد. روش های آماری شامل شاخص های توصیفی، ارزیابی گرافیکی خود و دیگرشناسی ها و تحلیل های استنباطی شامل آزمون های t تک نمونه ای و t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه متغیر وابسته بر اساس متغیرهای کیفی جمعیت شناختی و با کمک نرم افزارهای Excel و SPSS و Stata بود. نتایج نشان داد از مجموع نمره 50 مربوط به ارائه بازخور و تمایل به فاش سازی به ترتیب نمرات 80/27 و 5/28 به دست آمد. به عبارتی از حد متوسط 25، هر کدام از 2 عامل مذکور روند افزایشی کمی داشته و بدین ترتیب سطح بسیار کمی از خانه ناشناخته کاهش یافته است. در عامل تمایل به فاش سازی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که مردان از میانگین نمرات بالاتری برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد در عامل ارائه بازخور و تمایل به فاش سازی بر اساس مدرک تحصیلی تفاوت معناداری بین کارکنان وجود ندارد.Analysis of Self-Knowledge and Other-Knowledge (Jo-Hari Window) of Employees of the General Department of Sports and Youth of Alborz Province
The aim of this research was to analyze self-knowledge and other-knowledge (Jo-Hari window) of the employees of the General Department of Sports and Youth of Alborz province. The statistical population of this research was made up of the employees of the General Department of Sports and Youth of Alborz province (N = 129). Using Morgan's table, the number of statistical samples was estimated to be 97, which were selected through convenience sampling. The research method is applied and analytical, which was implemented in the field. In order to collect data, a 20-question questionnaire developed by Joseph Luft (1992) was used. Statistical methods include descriptive indices, graphical evaluation of self and others, and inferential analyses, including one-sample t-tests, independent t-tests, and one-way analysis of variance to compare the dependent variable based on qualitative demographic variables using Excel, SPSS, and Stata software. The results showed that scores of 27.80 and 28.5 were obtained from the total score of 50 related to providing feedback and willingness to disclose. In other words, the average level of 25 for each of the 2 mentioned factors exhibits a slight increasing trend, and thus, the level of the unknown quadrant has decreased very little. There is a significant difference in the willingness to disclose based on gender, as men had higher average scores. Additionally, the results showed that there is no significant difference among employees in the factors of providing feedback and willingness to disclose based on educational qualification.