تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی بود. حجم نمونه پژوهش، با توجه به روش مدل سازی معادلات ساختاری بر اساس تعداد گویه های ابزار پژوهش تعیین شد. لذا با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 550 معلم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند داده های مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از چهار پرسشنامه هوش اجتماعی محمد (2021)، نشاط اجتماعی هیلز و آرگایل (2002)، اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف (2013) و خودکارآمدی معلم شانن موران و وولفولک (2001) گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مدل معادله ساختاری نشان داد، هوش اجتماعی در نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی نقش مؤثر و مثبتی دارد. همچنین، نقش اعتماد و نشاط اجتماعی بر خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنادار بود. به علاوه، هوش اجتماعی با همراهی نشاط اجتماعی و اعتماد اجتماعی نقش مثبت و مؤثرتری بر خودکارآمدی معلمان داشت. بر این اساس، سازمان آموزش و پرورش و به ویژه حوزه تربیت بدنی و سلامت آن می تواند با استفاده از عوامل اجتماعی نظیر هوش اجتماعی، نشاط و اعتماد اجتماعی، خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی خود را تقویت کند. به عبارتی دیگر، راهبردهای ارتقاء و تقویت هوش اجتماعی همراه با راهبردهای افزایش نشاط و اعتماد اجتماعی معلمان تربیت بدنی برای افزایش و ارتقاء خودکارآمدی آنان باید مورد توجه قرار گیرد..Analysis Role of Social Factors in the Self-efficacy of Physical Education Teachers
The present study was conducted with the aim of investigating and analyzing the role of social factors in the self-efficacy of physical education teachers. His research method was descriptive-correlational. The statistical population of the research included all physical education teachers of Razavi Khorasan province. The data needed to analyze the theoretical model were collected using four questionnaires of social intelligence of Mohammad (2021), social vitality of Hills and Argyle (2002), social trust of Safarinia and Sharif (2013) and teacher self-efficacy of Shannon-Moran and Woolfolk (2001). Cronbach's alpha method was used to calculate the reliability of the tool and structural equation modeling method was used to analyze the data. The structural equation model showed that social intelligence has an effective and positive role in social vitality, social trust and self-efficacy of physical education teachers. Also, the role of trust and social vitality on the self-efficacy of physical education teachers was positive and significant. In addition, social intelligence along with social vitality and social trust had a more positive and effective role on teachers' self-efficacy. Based on this, the education organization and especially the field of physical education and health can strengthen the self-efficacy of its physical education teachers by using social factors such as social intelligence, vitality and social trust. In other words, strategies for promoting and strengthening social intelligence along with strategies for increasing vitality and social confidence of physical education teachers should be taken into consideration to increase and improve their self-efficacy.