آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۶

چکیده

هدف این پژوهش، طراحی الگوی درآمدزایی هیئت های ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 22 مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با جامعه آماری تحقیق، مقوله های اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج گردید. جامعه آماری شامل روسا و اعضای هیئت رئیسه فدارسیون ها و هیئت های ورزشی، مسئولان آشنا به درآمدزایی در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، صاحب نظران و محققان حیطه منابع مالی و درآمدزایی و آشنا با فعالیت هیئت ها و فدراسیون های ورزشی و اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه که در این زمینه تحقیق و پژوهش داشتند، بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. نتایج تحلیل داده ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد شرایط علّی شامل تأمین وجوه از محل فعالیت های جانبی هیئت، تأمین وجوه از رویدادها، تأمین وجوه از اماکن در اختیار، تأمین وجوه از محل ثبت نام؛ عوامل زمینه ای شامل ورود شرکاء حقوقی، اقدامات سرمایه ای، تأمین وجوه سرمایه ای، تأمین وجوه جاری؛ عوامل مداخله گر شامل موانع برنامه ریزی، موانع حاکمیتی، موانع نهادی، موانع سخت افزاری و نرم افزاری؛ راهبردها شامل اقدامات حاکمیتی، اقدام مؤثر بر جذب سرمایه، ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی، پیشنهادیه، هدفمندسازی درآمدزایی، تقویت تصویر، درک اهداف شرکا و پیامدهای الگوی درآمدزایی هیئت های ورزشی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «افزایش کانال های تأمین مالی، کاهش هزینه ها و تحقق اقدامات درآمدزایی می باشند. با به کارگیری عوامل و راهکارهای شناسایی شده می توان شاهد برطرف نمودن چالش های درآمدزایی هئیت های ورزشی، افزایش کانال های درامدزایی و بهره وری بیشتر باشیم.

Designing a revenue generation model for sports delegations of the Islamic Republic of Iran

This study is to design a revenue-generating model for sports delegations of Iran. The research method was qualitative studies with grounded theory approach. The data was collected using interviews and document review. After conducting 22 in-depth and semi-structured interviews with the statistical population of the research, the main categories were extracted after completing the coding process.  The statistical population included the heads and members of the presidiums of federations and sports delegations, officials familiar with revenue generation in the Ministry of Sports and Youth and the National Olympic Committee; Experts and researchers in the field of financial resources and revenue generation and familiar with the activities of sports delegations and federations; the faculty members and university professors who did research in this area. Purposeful and snowball sampling continued until theoretical saturation.     The results showed in three stages of open, axial and selective coding that causal condition included funding from the side activities of the board, funding from events, funding from places available, funding from registration, contextual condition included entry of legal partners, capital measures, financing of funds, provision of current funds, intervening factors included planning barriers, governance barriers, institutional barriers, hardware and software barriers, strategies included governance measures, effective action on attracting capital, playing the role of social responsibility, proposal, targeting revenue generation, strengthening the image, understanding the goals of partners, and the consequences are entitled increase funding channels, reduce costs and implement revenue-generating measures. By applying the identified factors and strategies, we can see the challenges of generating revenue for sports delegations, increasing revenue channels and increasing productivity.

تبلیغات