چکیده

در بررسی پیشینه ها و سیر تطور مناقب نگاری در ایران، دوره قاجاریه به دلایل متعدد از اهمیت ویژه ای برخوردار است . منقبت نگاری در این دوره از نظر تحول مضامین ، پایگاه اجتماعی و سیاسی منقبت نگاران و کارکردهای آن دارای ویژگی های است که آن را از سایر ادوار تاریخ ایران متمایز می گرداند . رویکرد شاهان و شاهزادگان قاجاری به منقبت نگاری از جنبه های گوناگون به ویژه از منظر ادبیات آیینی ، مطالعات تاریخی و انسان شناسی دینی در خور توجه است.با توجه به اهمیت این مبحث ، مقاله پیش رو می کوشد ضمن تحلیل محتوا و روش مناقب نگاری شاهان و شاهزادگان قاجار، جایگاه این آثار را در ادبیات آیینی بررسی نماید . این پژوهش در چارچوب مطالعات میان رشته ای تاریخ و ادبیات آیینی تحت راهبرد کیفی باروش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است . دستاوردهای حاصل از این پژوهش نشانگر تاثیر شئون پادشاهی، پایگاه سیاسی در کاربرد مفاهیم ، استعاره ها و تفوق ارادت ورزی نسبت به انگیزه مشروعیت طلبی بویژه در اشعار ناصرالدین شاه است .

Hagiography in the works and poems of Qajar kings and princes

The Qajar period is of special importance in the investigation of the history and evolution of calligraphy in Iran for several reasons. In terms of the development of themes, the social and political base of the writers and its functions, the book of reading in this period has characteristics that distinguish it from other periods of Iranian history. The approach of Qajar kings and princes to chronology is worthy of attention from various aspects, especially from the perspective of ritual literature, historical studies, and religious anthropology. Due to the importance of this topic, the following article tries to analyze the content and method of naming Qajar kings and princes, and examines the place of these works in ritual literature.This research has been carried out in the framework of interdisciplinary studies of history and ritual literature under the descriptive-analytical qualitative strategy of Baroosh. The results of this research show the influence of kingly affairs in the use of concepts and metaphors and the superiority of devotion over the motive of seeking legitimacy, especially in Naseruddin Shah's poems.

تبلیغات