تکنیک های مدرنیستی و بازنمایی سوژه انسان مدرن در داستان پردازی گلشیری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه: هوشنگ گلشیری به عنوان یکی از پیشگامان داستان مدرنیستی در ایران، نقش مهمی در تحوّل داستان معاصر دارد. کاربرد تکنیک های مدرنیستی در داستان های گلشیری فراتر از کارکردهای فرمی، با مبانی فکری موجود در داستان هایش پیوند عمیقی یافته است. این مسأله، ضرورت انجام پژوهش مستقلی درباب ماهیت و کارکرد تکنیک های مدرنیستی در داستان های گلشیری را نشان می دهد.روش: در این مقاله با تکیه بر مهم ترین مؤلفه های مدرنیستی در آثار گلشیری شامل: ذهنیت گرایی های متکثّر، شخصیت پردازی های مدرنیستی، تردید و عدم قطعیت، فرم منقطع و تکثّر واقعیت ها، رویکردهای مدرنیستی در داستان پردازی گلشیری بررسی و تحلیل می شود.یافته ها: نتایج مقاله نشان می دهد وفور تکنیک پردازی های مدرنیستی در داستان های گلشیری، اهمیت «زبان» را به عنوان یگانه وسیله ادراک و شناخت به چالش می کشد و در کنار زبان، نظامی از «تکنیک»های داستانی و روایی را به عنوان مجموعه ابزارها و فرآیندهایی با کارکرد «بازنمایی» و «ادراک» در روایت داستان مطرح می کند که به لحاظ مفهومی، کارکرد عمده آن ها بازنمایی اضطراب وجودی و بیگانگی انسانِ عصر مدرن و در عین حال، نمایش پیچیدگی های تجربه انسانی است.Modernist Techniques and the Representation of the Modern Man in Golshiri's Storytelling
Purpose: Houshang Golshiri, as one of the pioneers of modernist fiction in Iran, has played a significant role in the evolution of contemporary storytelling. The use of modernist techniques in Golshiri's stories goes beyond formal functions, and forms a deep connection with the intellectual foundations present in his narratives. This issue highlights the necessity of conducting an independent study on the nature and function of modernist techniques in Golshiri's stories.Method: In this article, by focusing on the most important modernist elements in Golshiri's works—such as multiple subjectivities, modernist characterization, doubt and uncertainty, fragmented form, and the multiplicity of realities—the modernist approaches in Golshiri's storytelling are examined and analyzed.Findings and Conclusions: The results of the article indicate that the abundance of modernist techniques in Golshiri's stories challenges the importance of 'language' as the sole means of perception and understanding. Alongside language, it also introduces a system of narrative and storytelling 'techniques' as a set of tools and processes with the function of 'representation' and 'perception' in the narrative. Conceptually, their primary function is to represent the existential anxiety and alienation of the modern human, while also depicting the complexities of human experience.