چکیده

In the dynamic landscape of English Language Teaching (ELT), the widespread reliance on commercially-produced textbooks has spurred a critical examination of their relevance to the diverse needs and interests of learners in global contexts. Typically originating from English-speaking countries, these textbooks predominantly feature neutral and non-controversial topics such as food, shopping, ceremonies, and travel, which may not align with the varied experiences of learners. This article, through a descriptive analytical approach, contends that the malleability of English language textbooks provides an opportunity for the application of Critical Pedagogy (CP) which can turn the classroom into a place where learners stop thinking about such topics. In such a situation, by integrating ‘Environmental Education’ (EE) - as a transformative process that allows individuals to explore environmental issues, engage in problem solving, and take action to improve the environment - it is believed that learners can develop critical thinking and problem-solving skills along with enhancing language proficiency. Showing the possibility of implementing the proposed framework, a sample lesson about ‘water crisis’ is provided and elaborated on. To highlight the broader educational backdrop, it is argued that this shift not only broadens the limited scope of language learning but also, by establishing clear personal relevance for learners in both their present and future lives, it can foster a critical and creative environment within English language teaching programs, contributing to the development of sustainable futures for the learners.

آموزش منتقدانه و خلاقانه: کاربست آموزش زیست محیطی در آموزش زبان انگلیسی با هدف تقویت زبانی و رشد اجتماعی

در عرصه آموزش زبان انگلیسی، تکیه قابل توجه به کتاب های تجاری با نقدهایی درباره میزان ارتباط آنها با نیازها و علایق فراگیران در سراسر جهان همراه بوده است. این دسته از کتاب ها که در جوامع انگلیسی زبان تدوین می شوند عمدتا دربرگیرنده موضوعاتی خنثی همچون غذا، خرید، مراسم ها و مسافرت هستند که با تجارب فراگیران همسو نیستند. این مقاله با اتخاد رویکرد توصیفی تحلیلی بر آن است که با توجه به ماهیت انعطاف پذیر موضوعات کتاب های آموزشی، پیشنهاد بهره گیری از آموزش انتقادی در کتاب های آموزش زبان انگلیسی را ارائه دهد؛ آموزشی که می تواند کلاس درس را به فضایی تبدیل کند که فراگیران از اندیشیدن درباره این دسته از موضوعات خنثی بازدارد. در این شرایط است که بهره جویی از آموزش زیست محیطی به مثابه رویکردی در روند کشف موضوعات زیست محیطی، درگیر شدن در فرایند مشکل گشایی و دست به اقدام عملی زدن با هدف رفع مشکلات، می تواند مهارت ها تفکر انتقادی را در کنار تقویت مهارتهای زبانی توسعه دهد. با هدف نشان دادن امکان کاربست این چهارچوب پیشنهادی، نمونه درسی با موضوع بحران آب ارائه شده است. باور نویسنده بر آن است که این چهارچوب در کنار تقویت مهارت های زبانی فراگیران، رشد اجتماعی آن ها را در زندگی به همراه خواهد داشت.

تبلیغات