آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد نوآوری در بورس اوراق بهادار تهران است. تصمیم گیری در مورد ساختار سرمایه همچنان عاملی اساسی برای سرمایه گذاری های مرتبط با نوآوری یک شرکت می باشد با این حال، تأثیر ساختار سرمایه شرکت ها (اهرم مالی) بر تصمیمات مدیران در خصوص سرمایه گذاری مربوط به نوآوری تحقیق و توسعه متفاوت است. روش پژوهش: بدین منظور، نمونه ای متشکل از 103 شرکت پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1390 تا 1398 انتخاب گردید. روش آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش روش داده های تابلویی و تحلیل مؤلفه اصلی بوده و آزمونها با استفاده از نرم افزار آماری R انجام گرفته اندیافته ها و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که میان اهرم مالی و عملکرد نوآوری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان می دهد میان رقابت بازار محصول و اهرم مالی بر عملکرد نوآوری رابطه ی معناداری وجود ندارد.

The Impact of the moderating role of product market competition on the relationship between financial leverage and innovation performance in companies listed on the Tehran Stock Exchange

Objective: The aim of this study was to investigate the effect of product market competition on the relationship between financial leverage and innovation performance in the Tehran Stock Exchange. Decision-making on capital structure is still a key factor for investments related to a company's innovation. However, the impact of corporate capital structure (financial leverage) on managers' decisions regarding investment related to research and development innovation is different. Research Method: For this purpose, a sample consisting of 103 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2012 to 2020 was selected. The statistical method used to test the research hypotheses is panel data method and principal component analysis and the tests were performed using R statistical software. Findings and Conclusion: The research findings indicate that there is a significant relationship between financial leverage and innovation performance. Also, the results show that there is no significant relationship between product market competition and financial leverage on innovation performance.

تبلیغات