نویسندگان: علی آقایی پور

کلیدواژه‌ها: Ta'zieh Theatre Philosophy of Theatre drama Stage Narration

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۵ - ۱۰۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶

چکیده

Ta'zieh is a national and religious performance that has, in a way, transformed into a ritual in our culture. This performance is inherently rich in elements that demand contemplation regarding their dramatic weight and significance. Ta'zieh is a fully theatrical scene; that is, the staging of a Ta'zieh possesses dramatic characteristics that can be examined from the perspective of the philosophy of theatre, which generally addresses the concepts of performance and staging. Therefore, this article seeks to discuss Ta'zieh from a philosophical perspective, analyzing its different facets and its similarities to and differences from what we commonly call theatre or drama. We aim to analyze Ta'zieh within a new framework, revealing its capacities in light of new theoretical discussions on theatre. In other words, in this article, we are looking for the intersection point of Ta'zieh and the philosophy of theatre, discussions that have largely been neglected in our research literature, all without reducing either domain—Ta'zieh or modern drama—to the other.

تحلیل و بررسی تعزیه از منظر فلسفه تئاتر

تعزیه نمایشی ملی و مذهبی است که به نوعی به یک آیین در فرهنگ ما تبدیل شده است. این نمایش در درون خود سرشار از عناصری است که باید درباره آنها و بار دراماتیکی که به همراه دارند، تأمل کرد. تعزیه یک صحنه کاملاً نمایشی است، یعنی اجرای یک تعزیه ویژگی هایی دراماتیک دارد که از چشم انداز مباحث فلسفه تئاتر که عموماً به مفهوم اجرا و نمایش می پردازد، قابل بررسی است. از این رو این مقاله می کوشد تعزیه را از منظر مباحثی فلسفی به بحث بگذارد و سویه های متفاوت و مشابهِ آن را با آن چه که معمولاً تئاتر یا درام می نامیم، واکاوی کند. بنابراین ما درصدد هستیم تعزیه را در چارچوبی تازه تحلیل کرده و ظرفیت های آن را با توجه مباحث جدیدِ نظری در باب تئاتر آشکار نماییم. به عبارت دیگر، ما در این مقاله به دنبال نقطه تلاقیِ تعزیه و مباحث فلسفه تئاتر هستیم، مباحثی که در ادبیات پژوهشیِ ما تا حد زیادی مغفول مانده است آن هم بدون این که هیچ یک از دو حوزه، یعنی تعزیه و درام به معنای مدرن، را به یکدیگر تقلیل دهیم.

تبلیغات