بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر هویت بازاندیشانه دینی دانش آموزان متوسطه دوم (مطالعه موردی: شهر کوهبنان)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به موضوع «بررسی عوامل جامعه شناختی موثر برهویت بازاندیشانه دینی دانش آموزان متوسطه دوم شهر کوهبنان» می پردازد، روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کوهبنان هستند که تعداد آنها در سال مورد مطالعه برابر با 711 نفر است. روش نمونه گیری، احتمالی و از نوع خوشه ای چند مرحله ای است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 279 بدست آمد. پس از جمع آوری داده ها وتجزیه وتحلیل آن توسط نرم افزار اس پی اس اس مشخص شد که بین متغیرهای جنسیت، استفاده از رسانه های داخلی وخارجی، استفاده از فضای مجازی، تلویزیون، ماهواره، جهانی شدن، رشته تحصیلی با میزان بازاندیشی دینی در دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین متغیرهای پایه تحصیلی، شغل والدین، درآمد، محل تولد، وضعیت مسکن با میزان بازاندیشی دینی در دانش آموزان، رابطه معناداری وجود ندارد.Investigating the Sociological Factors Affecting the Reflective Religious Identity of High School Students (Case Study: Kohbanan City)
This research examines the sociological factors affecting the religious identity of secondary school students in Kohbanan city. The method of this research Is a survey and the data collection tool are a questionnaire. The statistical population of the research Is the students of the second secondary level in the city of Kohbanan, whose number in the mentioned year is 711 people. The probability sampling method is a multi-stage cluster type. The sample size was obtained through the Cochran formula 279. SPSS revealed that there Is a relationship between the variables of gender, use of domestic and foreign media, use of virtual space, television, satellite, globalization, field of study with the degree of religious rethinking in students, and between the variables of educational background, parents' occupation, income, location There is no significant relationship between birth, housing status with the level of religious rethinking among students.