چکیده

عرفان شیعی مولود طبیعی نصوص دینی مبتنی بر منطق کشف و تولید "از" منابع وحیانی است، نه منطق تبیین و تطبیق "بر" منابع وحیانی. آنچه در نوشتار پیش روی بر محور همین منطق، تحقیق و تدقیق شده، مؤلفه ها و امتیازات عرفان شیعی بصورت "ایجابی - اثباتی" است.عرفان نظری شیعی بر دو مؤلفه توحید (توحید صمدی قرآنی= توحید شهودی - وجودی) و موحد (پیامبر و امام = انسان کامل) بنیاد نهاده شد، که البته از شعاع دانش و بینش برخی عارفان شیعی در مقام بیان و تبیین آن ها استفاده کرده است. بنابرین در نوشتار حاضر به مسئله مهم مؤلفه ها و امتیازات عرفان شیعی با تکیه بر این فرضیه پاسخ داده شد که: "کتاب و سنّت (نصوص دینی و وحیانی) ظرفیت منبعیّت برای عرفان شیعی را دارا است" و برونداد آن تولید و توصیف توحید صمدی برمدار دو مسئله مهم 1- توحید و تجلّی 2- بینونت وصفی خدا و خلق و بیان و تبیین جایگاه انسان کامل تبلور یافت.

متن

The components and privileges of Shiite mysticism obstruct

Shi'ite mysticism is the natural birth of religious texts based on the logic of discovery and production "from" revealed sources, not the logic of explanation and adaptation "on" revealed sources. What has been researched and clarified in the upcoming article based on this logic, are the components and points of Shiite mysticism in a "need - affirmation " way.Shia theoretical mysticism was founded on the two components of monotheism (Qur'anic monotheism = intuitive-existential monotheism) and Unitarian (prophet and imam = perfect human being), which, of course, has used the knowledge and insight of some Shia mystics in their expression and explanation. Therefore, in the present article, the important issue of the components and privileges of Shia mysticism was answered based on the hypothesis that: "Books and Sunnah (religious and revealed texts) have the capacity to be sources for Shia mysticism" and its output was the production and description of Samadi Tawhid (absolute divine Oneness) on the axis of two important issues: ۱) Tawhid and Manifestation, ۲) The descriptive separation of God and creation, and the expression and explanation of the position of the Perfect Human.

تبلیغات