چکیده

هدف: این پژوهش تاثیر مسئولیت اجتماعی بر اعتماد سازمانی در حرفه حسابرسی را با نقش تعدیل کننده جنسیت بررسی می کند. مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود عملکرد مدیران و کارکنان، اعتماد در سازمان ها را تقویت کرده و به دستیابی به اهداف سازمانی کمک می کند.روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل حسابرسان مستقل شاغل در موسسات حسابرسی می باشد. متغیر وابسته اعتماد سازمانی و متغیر مستقل مسئولیت اجتماعی می باشد. داده ها از طریق پرسشنامه ای معتبر و پایا گردآوری شده و پاسخ های 181 حسابرس با روش حداقل مربعات جزیی و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شده است.یافته ها: تحلیل داده ها نتایج معناداری در متغیرهایی مانند جنسیت، سن، سابقه شغلی، سطح تحصیلات و مرتبه شغلی نشان داد. نتایج تایید کرد که مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبتی بر اعتماد سازمانی در حرفه حسابرسی دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر اعتماد سازمانی در موسسات حسابرسی دارد و به بهبود عملکرد اقتصادی-اجتماعی آن ها کمک می کند. متغیر جنسیت به عنوان تعدیل کننده، رابطه بین مسئولیت اجتماعی و اعتماد سازمانی را تغییر نمی دهد. این پژوهش اهمیت مسئولیت اجتماعی را در تقویت اعتماد سازمانی نشان داده و اطلاعات مفیدی برای ارتقای مهارت ها و عملکرد اقتصادی و اجتماعی سازمان ها ارایه می دهد. این مطالعه با ارایه شواهد جدیدی از نقش موثر مسئولیت اجتماعی مبتنی بر شناخت و گرایش مبتنی بر اعتماد در موسسات حسابرسی می پردازد و آثار مسئولیت پذیری بر تقویت اعتمادسازی و کیفیت کار حسابرسان موردبررسی قرار می گیرد.

The impact of social responsibility on organizational trust in the auditing profession with the moderating role of gende

Purpose: This study examines the impact of Corporate Social Responsibility (CSR) on organizational trust in the auditing profession, with gender as a moderating variable. CSR aims to enhance the performance of managers and employees by fostering trust within organizations to achieve institutional goals.Methodology: This research is applied, descriptive, and correlational in nature. The statistical population consists of independent auditors working in auditing institutions. The dependent variable is organizational trust, while the independent variable is social responsibility. Data were collected using a valid and reliable questionnaire, and the responses of 181 auditors were analyzed using Partial Least Squares (PLS) and Structural Equation Modeling (SEM).Findings: The analysis showed significant results for variables such as gender, age, job experience, education, and professional rank. The findings confirmed that CSR positively influences organizational trust in the auditing profession.Originality/Value: CSR has a significant and positive effect on organizational trust in auditing firms, contributing to improved socio-economic performance. The moderating variable of gender does not influence the relationship between CSR and organizational trust. The study highlights the importance of CSR in building trust and enhancing organizational performance. It offers valuable insights for improving the economic and social effectiveness of institutions. This study provides new evidence on the effective role of cognition-based social responsibility and trust-based orientation in auditing institutions. It examines the impacts of responsibility on enhancing trust-building and the quality of auditors' work.

تبلیغات