آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف:هدف این پژوهش ارائه الگوی عوامل موثر بر مدیریت بحران های بهداشت، ایمنی و محیط زیست در مناطق دریایی، به ویژه بندر بوشهر، است. روش:پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و با روش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری، خبرگان نظری شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان تجربی شامل مدیران حوزه مدیریت بحران با تجربه حدود 10 سال هستند. در این پژوهش، ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه های عمیق نیمه ساختمند بود. به این منظور افراد مناسب و متخصص در مبانی نظری با رویکرد افراد کلیدی از بین طبقه های مختلف جامعه انتخاب شد. یافته ها:براساس مدل، مقوله بحران های دریایی به عنوان پدیده محوری، مقوله های کمبود و محدودیت منابع و فرهنگ سازمانی، به عنوان شرایط علی، پویایی و پاسخ به بحران به عنوان راهبردها، مدیریت ریسک و رهبری به عنوان شرایط زمینه ای، تکنولوژی، سلامت جسم و روان، آگاهی، مراعات و محیط به عنوان شرایط مداخله گر و آمادگی در مقابل بحران و بازسازی به عنوان پیامدها مطرح شدند. نتیجه گیری:بر اساس نتایج، تقویت فرهنگ سازمانی و منابع کافی، شرایط علی مدیریت بحران های بهداشت ایمنی و محیط زیست بوده و مدیریت ریسک و رهبری موثر، پایه های اصلی آن هستند. مدیریت بحران در بندر بوشهر نیازمند استفاده از تکنولوژی، توجه به سلامت جسم و روان، محیط، رعایت استانداردها و قوانین، و افزایش آگاهی و تجربه کارکنان است که با بهره گیری از آموزش، تجهیزات مناسب، و هماهنگی بین بخشی، علاوه بر کاهش احتمال وقوع حوادث، توانایی واکنش سریع و موثر را نیز تضمین کند.

Presenting a model of factors affecting the management of health, safety and environmental crises in maritime areas: a data-based approach

Purpose:The aim of this research is to present a model of factors affecting the management of health, safety, and environmental crises in maritime areas, especially Bushehr Port.Method:The present study is applied in terms of purpose and has been conducted with a qualitative method with a grounded theory approach. The statistical population consists of theoretical experts including university professors and empirical experts including managers in the field of crisis management with about 10 years of experience. In this study, the data collection tool was semi-structured in-depth interviews. For this purpose, suitable people and experts in theoretical foundations were selected from different classes of society with a key person approach.Findings:Based on the model, the category of maritime crises was considered as the central phenomenon, the categories of resource scarcity and limitations and organizational culture as causal conditions, dynamics and response to crisis as strategies, risk management and leadership as contextual conditions, technology, physical and mental health, awareness, compliance and environment as intervening conditions, and crisis preparedness and reconstruction as consequences.Conclusion:Crisis management in Bushehr Port requires the use of technology, attention to physical and mental health, the environment, compliance with standards and laws, and increasing employee awareness and experience, which, by utilizing training, appropriate equipment, and interdepartmental coordination, in addition to reducing the likelihood of accidents, also ensures the ability to respond quickly and effectively.

تبلیغات