مسئولیت اجتماعی شرکت و راهبردهای رقابتی: نقش تعدیل کنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی با نقش تعدیل کنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت بر اساس شاخص های ارزش آفرینی است. نمونه پژوهش متشکل از 1660 مشاهده با مجموع 166 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1401 است و داده ها با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت، بر راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز تاثیر مثبت و معناداری دارد. از بین سه مولفه عملکرد راهبری، استقلال کمیته حسابرسی و کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد رهبری هزینه را تقویت می کند، اما استقلال هیئت مدیره، نقش تعدیل کنندگی بر این تاثیر ندارد. همچنین، از بین سه مولفه عملکرد راهبری، تنها کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد تمایز را تقویت می کند. علاوه بر این، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر هر دو راهبرد رهبری هزینه و تمایز را تقویت می کنند. ارتقای عملکرد راهبری شرکت ها از طریق اجرای اصول راهبری شرکتی و همچنین برنامه ریزی جهت بهبود عملکرد شرکت بر اساس شاخص های ارزش آفرینی موجب تقویت تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی و به تبع، بهره مندی شرکت از مزایای این امر می شود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن اهمیت عملکرد راهبری و مشارکت مسئولیت اجتماعی در راهبردهای رقابتی، مدیران می توانند ضمن کسب مزیت رقابتی، موجب خلق ارزش و مشروعیت در جامعه برای شرکت شوند.Corporate Social Responsibility and Competitive Strategies: The Moderating Role of Governance Performance and Firm's Performance
The purpose of this research is to examine the impact of corporate social responsibility (CSR) and competitive strategies on the moderating roles of governance performance and firm performance, based on value-creation indicators. The research sample comprises 1,660 observations from 166 companies listed on the Tehran Stock Exchange over the period from 2013 to 2022. Data were analyzed using multivariate linear regression. The results indicate that corporate social responsibility has a positive and significant impact on both cost leadership and differentiation strategies. Among the three components of governance performance, audit committee independence and the efficiency of the internal audit unit enhance the effect of CSR on the cost leadership strategy; however, board independence does not play a moderating role in this relationship. Additionally, among the governance performance components, only the efficiency of the internal audit unit strengthens the impact of CSR on the differentiation strategy. Furthermore, economic value added, and market value added reinforce the influence of CSR on both cost leadership and differentiation strategies. Enhancing governance performance through the adoption of corporate governance principles, alongside strategic planning to improve firm performance based on value-creating indicators, strengthens the relationship between CSR and competitive strategies, ultimately benefiting the company. Given the significance of governance performance and the role of CSR in competitive strategies, managers can create value and legitimacy for the firm in society while achieving a competitive advantage.