بازتاب اسطوره خونیرث در نگاره های گلچین اشعار مکتب شیراز دوره تیموری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جهان اساطیر شامل موضوعات و مفاهیم گسترده ای است که با مظاهر مادی و معنوی طبیعت در ارتباط اند. اساطیر جزء جدایی ناپذیر از فرهنگ باستانی هستند که به مرور زمان تمثیل های عینی آن ها در ادبیات و هنر تجسم یافته است. اسطوره سرزمین باشکوه زرتشتیان «خونیرث» با عناصر طبیعی چون کوه، آب، سرو و گیاهان... نمادی از بهشت موعود است که پس از سقوط سلسله ساسانی با شاخصه های اسلامی استمرار یافته است. با پذیرش اسلام توسط ایرانیان باورهای اساطیری با رویکرد مذهبی ادامه می یابد و در نسخه های مصور ادبی ظاهر می شود. گلچین اشعار مرقوم سال 801 ه. ق از نسخه های نفیس مکتب شیراز دوره تیموری است. این نسخه نگاره هایی را در بر دارد که به خوبی توانسته خیال انگیزی جهان اساطیری و عناصر طبیعی را به صورت نمادین به نمایش بگذارد و مناظری را عرضه کند که به جای بازنمایی عینی طبیعت جلوه های رمزگونه آن را متجلی کرده است. هدف مقاله شناسایی تاثیرات اندیشه های اسطوره ای و دینی قبل از اسلام در نگاره های گلچین اشعار مکتب شیراز دوره تیموری و دستیابی به مفاهیم آرایه های نگاره هاست. پرسش مهم در زمینه مطرح شده، بررسی ویژگی های بصری عناصر و میزان تاثیر پذیری از اساطیر زرتشتی است. این مقاله سعی دارد مفاهیم اسطوره ای که پیش از اسلام در باور ایرانیان وجود داشته و پس از ظهور اسلام در ذهن روشن-بین ایرانیان رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته است را مورد تتبع قرار دهد.The reflection of the myth of the Khunireth in the illustrations of the anthology of poems of the Shiraz school Timurid period
The world of mythology includes broad topics and concepts that are related to the material and spiritual manifestations of nature. Myths are an inseparable part of ancient culture, whose objective allegories have been embodied in literature and art over time. The legend of the glorious land of Zoroastrians "Khunireth" with natural elements such as mountains, water, cedars and plants... is a symbol of the promised paradise that continued with Islamic features after the fall of the Sassanid dynasty. With the acceptance of Islam by Iranians, mythological beliefs with a religious approach continue and appear in illustrated literary versions. An anthology of anthology's poems in 801 AH. It is one of the exquisite copies of the Shiraz school of the Timurid period. This edition contains paintings that have been able to show the fantasy of the mythological world and natural elements in a symbolic way and present landscapes that instead of objectively representing nature have manifested its mysterious effects. The important question in the mentioned field is to examine the visual characteristics of the elements and the degree of influence from Zoroastrian mythology. This article tries to investigate the mythological concepts that existed in Iranian belief before Islam and after the emergence of Islam in the enlightened minds of Iranians, it took on a religious color