آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

بیان مسئله: در دورانی که سازمان های اجتماعی و محلی به دلیل کاهش مشارکت در حال فروپاشی اند، مدل توسعه اجتماع دارایی مبنا با تاکید بر ظرفیت ها و توانمندی های ساکنان محلی، مفهوم جدیدی را برای توسعه مشارکت پذیری ارائه می دهد. با این حال چگونگی ایجاد انگیزه های فردی برای مشارکت پذیری در ادبیات نظری این مدل تقریبا نادیده گرفته شده است. به همین دلیل در این پژوهش نظریه خودتعیین گری که ایجاد انگیزه را مستلزم در نظرگرفتن نیازهای روانشناختی ذاتی برای شایستگی، خودمختاری و ارتباط می داند، مورد مطالعه قرار گرفته و تأثیر آن در مدل توسعه اجتماع دارایی مبنا بررسی شده است.هدف: هدف این پژوهش ارائه یک مدل مفهومی جدید برای افزایش مشارکت پذیری افراد بر پایه تأثیر نظریه خودتعیین گری در مدل توسعه اجتماع دارایی مبنا است.روش: پژوهش در زمره مطالعات کیفی است و با ترکیب دو روش تحلیل انتقادی گفتمان طبق چارچوب تحلیلی فرکلاف و تحلیل تماتیک، حوزه های مفهومی مشترک توسعه اجتماع دارایی مبنا و نظریه خودتعیین گری که قابلیت ادغام با یکدیگر را دارند، مورد مطالعه قرار گرفتند.یافته ها: با تحلیل انتقادی گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و انجام فرایند دسته بندی موضوعی (کدگذاری و شناسایی تم های اولیه و تم اصلی)، حوزه های همگرایی و مفاهیم هم پیوند نظریه خودتعیین گری و مدل توسعه اجتماع دارایی مبنا شناخته شدند و مدل مفهومی پژوهش ارائه شد.نتیجه گیری: برای ایجاد انگیزه و ارضای نیازهای روانشناختی افراد برای افزایش مشارکت، نیاز به فضاهایی است که افراد بتوانند توانایی ها و شایستگی های خود را در آن بنمایانند؛ در تصمیم گیری ها و تعیین سرنوشت در ذیل رهبری اجتماعی اختیار عمل داشته باشند؛ و در فضاهایی تجربه ی حضور داشته باشند که در آن تعامل و ارتباط اجتماعی موثر با دیگران برقرار کنند. این فضاها شامل فضاهای تعاملی، تصمیم گیری، آموزشی، هم سطح کننده و خودران یا به عبارتی کامل تر، فضاهای زبان هستند.

Analyzing the impact of self-determination theory in the asset-based community development by using the Fairclough's analytical framework

Statement of the problem: In an era when social and local organizations are collapsing due to the reduction of participation, the asset-based community development model offers a new concept for the development of participation by emphasizing the capacities and capabilities of local residents. However, how to create individual motivations for participation in the theoretical literature of this model has been almost ignored. For this reason, in this research, the theory of self-determination, which considers the creation of motivation as requiring consideration of the inherent psychological needs for competence, autonomy, and communication, has been studied and its effect on the asset-based community development model has been investigated.Purpose: The purpose of this research is to present a new conceptual model to increase people's participation based on the influence of self-determination theory in the asset-based community development model.Method: The research is among qualitative studies and by combining two methods of critical discourse analysis according to Fairclough's analytical framework and thematic analysis, the common conceptual areas of property-based community development and self-determination theory, which have the ability to integrate with each other, were studied.Findings: By critically analyzing the discourse at three levels of description, interpretation and explanation and carrying out the process of thematic classification (coding and identification of primary themes and main themes), the areas of convergence and interconnected concepts of self-determination theory and the asset-based community development model were identified and the conceptual model of the research was presented. .Conclusion: In order to motivate and satisfy people's psychological needs to increase participation, there is a need for spaces where people can show their abilities and competencies; have authority to make decisions and determine destiny under social leadership; and have the experience of being present in spaces where they can interact and establish effective social communication with others. These spaces include interactive, decision-making, educational, self-leveling, and self-driving spaces, or in more complete terms, language spaces.

تبلیغات