خطاهای شناختی در دیوان خاقانی براساس نظریه آرون تی بک و تطبیق آن با تخیل در نگارگری دوره مغول (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین خطاهای شناختی براساس نظریه آرون تی بک در دیوان خاقانی و تشخیص پربسامد ترین خطاها و تحریفات شناختی در دیوان این شاعر است. تطبیق این ویژگی با عنصر تخیل در نگاره های دوره مغول نیز از دیگر مسائل این پژوهش است. براساس این پژوهش، جامعه آماری و قلمرو تحقیق دیوان شعر شاعر مذکور بوده و روش کار تحلیلی- توصیفی از نوع تحلیل محتوا و به صورت اسنادی- کتابخانه ای انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات منابع و مأخذ کتابخانه ای و فیش برداری بوده و تجزیه وتحلیل مطالب به صورت تحلیل کیفی صورت گرفته است. یافته ها و نتایج پژوهش نشان داد که انواع خطاهای شناختی در دیوان شاعر دیده شده، البته خطای شناختی فاجعه سازی در آن بیشتر بوده است. خطای تعمیم افراطی، فیلتر منفی و برچسب زدن نسبتاً زیاد مشاهده شده البته خطاهای پیشگویی، شخصی سازی، سرزنش گری و تفکر دوقطبی هم در اشعار شاعر قابل ملاحظه دیده شده است. خطای ذهن خوانی و قضاوت گرایی بسیار کم و خطای باید اندیشی تقریباً وجود نداشته و این مسئله شاید به تفکر احساسی شاعر ارتباط داشته باشد و اینکه احساس می کند مسائل را باید آن گونه که هست پذیرفت. در نگاره های دوره مغول نیز عنصر خیال به نوعی خروج از مسیر واقع گرایی است و ارتباط مستقیمی با احساسات نگارگر دارد.اهداف پژوهش:تعیین خطاهای شناختی براساس نظریه آرون تی بک در دیوان خاقانی.بررسی انواع خطاهای شناختی در دیوان خاقانی و تطبیق آن با تخیل در نگارگری مغول.سؤالات پژوهش:تعیین خطاهای شناختی براساس نظریه آرون تی بک در دیوان خاقانی چگونه می باشد؟خطاهای شناختی در دیوان خاقانی و عنصر تخیل در نگارگری دوره مغول چگونه می باشد؟Cognitive Errors in Khaghani's Divan Based on Aaron T. Beck's Theory and Its Comparison with Imagination in Mongol Era Miniature Painting
This study aims to identify cognitive errors in Khaghani's Divan based on Aaron T. Beck's theory, determine the most frequent cognitive distortions, and compare these features with the element of imagination in Mongol-era miniature painting. The statistical population and research scope include Khaghani's Divan, while the methodology is analytical-descriptive, employing content analysis through a documentary-library approach. Data collection tools consisted of library resources and note-taking, and the analysis was conducted qualitatively.The findings reveal various cognitive errors in Khaghani's poetry, with catastrophizing being the most prevalent distortion. Other notable errors include overgeneralization, negative filtering, and labeling. Additionally, errors such as fortune-telling, personalization, blaming, and black-and-white thinking are significantly present. Conversely, errors like mind-reading and judgmental thinking are rare, and the should-thinking error is virtually absent—possibly linked to the poet's emotional perspective that emphasizes accepting situations as they are. In Mongol-era miniatures, the element of imagination reflects a departure from realism, closely tied to the emotions of the painters.Research Objectives:To identify cognitive errors in Khaghani's Divan based on Aaron T. Beck's theory.To examine the types of cognitive errors in Khaghani's poetry and compare them with imagination in Mongol miniature painting.Research Questions:How can cognitive errors in Khaghani's Divan be identified based on Aaron T. Beck's theory?What is the relationship between cognitive errors in Khaghani's poetry and the element of imagination in Mongol-era miniature painting?