آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴۴

چکیده

بیان مسئله: عباس بن علی (ع) مشهور به سقای کربلا به عنوان یکی از شخصیت های محوری حاضر در واقعه کربلا مورد توجه هنرمندان بسیاری به ویژه دیوارنگاران بوده است. یکی از نمونه های این حوزه، کاشی نگاره های امام زاده تاج الدین غریب اثر حاج باقر جهانمیری است. براساس نظریه گشتالت، ذهن انسان در فرایند ادراک بصری تمایل به دسته بندی و سازمان دهی عناصر بصری دارد. به گونه ای که کل سازمان یافته حاصل شده، با هر یک از عناصر به تنهایی متفاوت خواهد بود. آنچه در اصول ادراک بصری گشتالت اهمیت دارد، درک ارتباطاتی است که منجر به ترکیب معنادار می شود. براین أساس، این کاشی نگاره، نمایانگر تغییرات ساختاری در روایت بصری واقعه عاشورا در دوران مشروطیت است. سؤال پژوهش این است که ساختار بصری کاشی نگاره سقای کربلا با توجه به اصول ادراک بصری گشتالت چگونه سازمان دهی شده است؟ هدف پژوهش: شناسایی ویژگی های ادراک بصری در کاشی نگاره سقای کربلای بنای تاج الدین غریب، هدف این پژوهش است.روش پژوهش: روش پژوهش، تحلیل ژانر و شیوه جمع آوری اطلاعات اسنادی است.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد، پس از تطبیق اصول هفتگانه گشتالت با کاشی نگاره مذکور، در اصل مشابهت، اصل مجاورت، اصل تداوم، اصل یکپارچگی یا تکمیل و اصل سرنوشت مشترک، پراگنانس قوی با هفت تضاد ایتن شناسایی شد که با به کاربستن هرکدام از این اصول، فرایند ادراک بصری را محقق ساخته است. وجود روابط بصری مدنظر پیروان نظریه گشتالت در نگاره، نشان می دهد که نگارگر به طور ناخودآگاه از این اصول در جهت سازمان دهی بهتر اجزای تصویر بهره برده و دریافت آسان تر اثر را فراهم ساخته است.

Silent Epic: Analysis of the Visual Structure of the Tile Painting of the Water Bearer of Karbala Based on Gestalt Principles

Problem statement: Abbas ibn Ali, known as the Water Bearer of Karbala, is one of the central figures in the Karbala event, inspiring numerous artists, especially muralists. One example is the tile painting in the shrine of Taj al-Din Gharib, created by Haj Baqir Jahanmiri. According to Gestalt theory, the human mind tends to categorize and organize visual elements during visual perception, such that the organized whole differs from the individual components. In Gestalt principles, the critical aspect of visual perception is understanding the relationships that lead to meaningful combinations. Accordingly, this tile painting represents structural changes in the visual narrative of the Karbala event during the Constitutional Era. The question of this research is How is the visual structure of the tile painting of the Water Bearer of Karbala organized based on Gestalt principles of visual perception?Research objective: To identify the visual perception features in the tile painting of the Water Bearer of Karbala in the Taj al-Din Gharib shrine.Research method: The research employed genre analysis and documentary methods for data collection.Conclusion: The findings indicate that after applying the seven Gestalt principles to the mentioned tile painting, strong Prägnanz was identified in the principles of similarity, proximity, continuity, closure or completeness, and common fate, aligned with Itten’s seven contrasts. Employing each of these principles facilitated a planned visual perception process. The presence of visual relationships, as emphasized by Gestalt theorists, enhanced the organization of the painting’s elements and simplified the audience’s understanding of the artwork.

تبلیغات