آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴۴

چکیده

بیان مسئله: صداها عاملی مهم در شناخت محیط هستند و در برقراری ارتباط با محیط و دیگر افراد نقش به سزایی ایفا می کنند. صداها به صورت مستقیم بر حواس شنوایی انسان اثر می گذارند و در نحوه درک انسان مؤثر هستند. تنوع صداها در یک محیط منجر به شکل گیری منظرهای صوتی گوناگون می شود. انواع عوامل شنیداری و غیرشنیداری در شکل گیری منظر صوتی نقش قابل قبولی ایفا می کنند. عوامل شنیداری شامل مؤلفه های آنتروفونی، بیوفونی و ژئوفونی هستند که محور اصلی بحث این پژوهش هستند.هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی عوامل شنیداری منظر صوتی فضاهای آموزشی شهر قزوین بر مبنای نقشه های شناختی است و مدرسه شاهد نرگس قزوین به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شد. ازاین رو، مؤلفه های آنتروفونی، بیوفونی و ژئوفونی در مدرسه مذکور و محدوده پیرامون آن بررسی شدند.  روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی و گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی، ثبت مشاهده، برداشت پیمایشی، فیش برداری و ترسیم کروکی از طریق نقشه های شناختی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از پیاده رو ی صوتی و تکنیک پیمایش حسی بر پایه حواس بینایی و شنیداری استفاده شد.نتیجه گیری: در نهایت با بررسی عوامل شنیداری روی نمونه مورد بررسی این نتیجه حاصل شد که هر سه مؤلفه در فضاهای سرپوشیده، حیاط و محدوده پیرامون مدرسه به صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق انعکاس صداهای غالب در محیط) وجود دارند. مؤلفه های بیوفونی و ژئوفونی در مواقعی که به شدت زیاد بروز نیابند، نسبتاً مطلوب هستند به ویژه مؤلفه ژئوفونی که بر پایه عوامل طبیعی است ولی بخشی از مؤلفه آنتروفونی به جهت انسان محوربودن آن، به صورت نامطلوب و در قالب نوفه ظاهر می شود و در موارد دیگر مطلوب است. این منظرهای صوتی، مستقیم بر حواس شنیداری، ادراک، تمرکز، یادگیری و شناخت دانش آموزان تأثیرگذار هستند.

A Reflection on the Role of Auditory Factors in the Soundscape of Educational Spaces in Qazvin City Based on Cognitive Maps (Case Study: Narges Shahed School in Qazvin)

Problem statement: Sounds play a critical role in environmental perception and significantly influence human interaction with both the environment and other individuals. They directly affect the auditory senses as well as humans’ understanding of their surroundings. The diversity of sounds within a given environment leads to the formation of various soundscapes. Both auditory and non-auditory factors play a notable role in shaping soundscapes. Auditory factors encompass anthrophony, biophony, and geophony which constitute the central focus of the present study.Research objective: The present study was an attempt to investigate the auditory factors shaping the soundscape of educational spaces in the city of Qazvin, through cognitive maps. Narges Shahed School in Qazvin was selected as the case study and anthrophonic, biophonic, and geophonic sounds within the school premises and the surrounding off-campus areas were analyzed.Research method: The research method of this study is descriptive-analytical and survey-based. Data collection was conducted through document analysis, recorded observations, field surveys, note-taking, and sketching using cognitive maps. To achieve the research objective, soundwalking and sensory survey techniques based on visual and auditory perception were employed.Conclusion: In conclusion, the analysis of auditory factors in the study area revealed that all three auditory factors—anthrophony, biophony, and geophony—are present in the indoor spaces, courtyard, and surrounding off-campus areas of the school, both as direct sounds and indirect sounds (emerging from the echoes of dominant sounds in the environment). The biophony and geophony components are relatively desirable when they are not expressed in excessive amounts. In particular, the geophonic component, which is based on natural factors, but part of the anthropophonic component, due to its human-centered nature, appears undesirable in the form of noise, and in other cases is desirable. These soundscapes directly affect the auditory senses, perception, concentration, learning and cognition of students.

تبلیغات