آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

Projecting an Islamic-Iranian balanced family model is a way of dealing with the domestic problems in the existing Iranian families. As a strategic theoretical basis, this can be best undertaken by the national media (TV and radio), which serve as a major subcategory of the cultural system of the country and a pervasive source of informatics and awareness-raising. In this regard, the present study seeks to examine the application of the Islamic-Iranian balanced family model advertised in the national media. The study is a qualitative one conducted on the basis of the grounded theory. In the first step, the national policy statements of the Islamic Republic of Iran and those of the national media are examined in the field of family. In the second step, structured and semi-structured interviews are performed with seven senior experts and executives of the national media so as to find practical ways of creating a balanced family and identify the challenges involved in the presentation of the corresponding model. To deal with these challenges, certain solutions are also recommended. Future research in this field may focus on how applied the balanced family model is in the TV and radio programs and then compare the results with the findings on the media in other countries.

بررسی کاربرد الگوی خانواده تراز در رسانه ملی

یکی از راه های برون رفت از مشکلات و آسیب های خانواده موجود ایرانی بازنمایی الگوی خانواده تراز اسلامی- ایرانی بوده و از آنجا که رسانه ملی به عنوان یک خرده نظام یکی از اجزای اصلی نظام فرهنگی کشور و یکی از بزرگترین منابع اطلاع رسانی و آگاهی سازی می باشد، لذا در راستای کاربردی شدن الگوی خانواده تراز اسلامی- ایرانی می بایست آن را در رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) به عنوان یک مبنای نظری و راهبردی در ساخت و تولید برنامه ها مورد توجه قرارداد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد الگوی خانواده تراز اسلامی- ایرانی در رسانه ملی با بهره گیری از روش پژوهش کیفی داده بنیاد انجام شده است. در مرحله اول از پژوهش اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز سازمان صدا و سیما در حوزه خانواده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در مرحله دوم و در راستای دستیابی به راهکارهای کاربردی ساختن خانواده تراز در رسانه ملی با هفت نفر از کارشناسان و مدیران ارشد رسانه ملی مصاحبه ای هدفمند و نیمه ساختار یافته انجام شد و موانع و چالش های کاربرد این الگو در رسانه ، راهکارها و نیزپیشنهادهایی برای رفع موانع استخراج شد.بررسی میزان کاربردی ساختن الگوی خانواده تراز در برنامه های متعدد رسانه ملی و نیز مقایسه این امر با رسانه های سایر کشورهای دنیا می تواند محور و مبنای پژوهش های آتی باشد.

تبلیغات