آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴

چکیده

نوجوانی، مهم ترین دوره رشد انسان است که به دلیل تغییرات سریع در ابعاد مختلف وجودی، فرد را درگیر مسائل مختلفی می کند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش مقابله دینی با آموزش شناختی- رفتاری بر سلامت عمومی و مشکلات رفتاری در دختران نوجوان است. روش پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با سه گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه دختران نوجوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش وپرورش ناحیه 6 شهر مشهد بودند و نمونه آماری نیز از میان این افراد انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی، در سه گروه 12 نفره جای گذاری شدند. برای گردآوری اطلاعات، از سیاهه مشکلات رفتاری آخنباخ (CBCL)، نسخه والدین و نیز پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ)استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش مقابله دینی، در ارتقای سلامت روان و کاهش مشکلات رفتاری، موثرتر از آموزش شناختی- رفتاری بوده است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش مقابله دینی را می توان به عنوان آموزش توانمندسازی در نوجوانان به کار برد.

Comparing the Effectiveness of Religious Coping Training with Cognitive-Behavioral Training on General Health and Behavioral Problems of Adolescent Girls

Adolescence is the most important period of human growth, which involves a person in various issues due to rapid changes in different aspects of existence. The purpose of this research was to compare the effectiveness of religious coping training with cognitive-behavioral training on general health and behavioral problems of adolescent girls. The study used a quasi-experimental pretest, posttest, follow-up design with three experimental and control groups. The research population included all teenage girls who referred to the counseling center of Education and Training Office in the 6th district of Mashhad city, from among whom the statistical sample was selected. The subjects were randomly subdivided into three groups of 12 each. To collect data, the Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL), parents' version, as well as the General Health Questionnaire (GHQ) were employed. The results indicated that religious coping training was more effective than cognitive-behavioral training in improving mental health and reducing behavioral problems. According to the findings of the present research, it can be concluded that religious coping training can be used as empowerment training for teenagers.

تبلیغات