بانوان و سبک زندگی ایرانی اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله العالی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
با رواج سبک زندگی غربی در جوامع مختلف، بنیان و شالوده اصلی اجتماع یعنی خانواده با خطرات جدّی مواجه شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ایمدّظلّه العالی در بیانات خود، به ویژه گام دوم انقلاب، به چالش ها و آسیب های سبک زندگی غربی اشاره و برنامه ریزی برای مقابله با آن را خواستار شده اند. با توجه به اهمّیت و تأثیر خانواده در تمدّن سازی اسلامی و نقش بی بدیل بانوان در این فرایند، پژوهش حاضر با هدف کشف الگوی مطلوب نقش آفرینی زنان در تحقّق سبک زندگی اسلامی ، با استفاده از «روش تحلیل مضمون»، به واکاوی در بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در اندیشه مقام معظّم رهبریمدظله العالی، بانوان در سه محور فردی، خانوادگی و اجتماعی، در تقویت سبک زندگی اسلامی نقش دارند که علاوه بر خودسازی، مراقبه، پایبندی به اعتقادات مذهبی و احساس وظیفه در راستای بهینه سازی تربیت فرزندان، در بعد اجتماعی نیز با هدف افزایش گنجینه اطلاعات مورد نیاز و ایجاد انگیزه به منظور ایجاد تغییرات، به آموزش و مهارت هایی نیازمند هستند.Women and Islamic Iranian Lifestyle in the Intellectual System of the Supreme Leader
With the spread of the Western lifestyle in different societies, the main foundation of society, the family, has faced serious dangers. The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Khamenei, in his statements, especially the Second Step of the Revolution, has pointed out the challenges and harms of the Western lifestyle and called for planning to deal with it. Taking into consideration the significance and influence of the family in Islamic civilization and the irreplaceable role of women in this process, the present research aims to discover the ideal role-playing model of women in the realization of the Islamic lifestyle, using the "theme analysis method" to analyze the statements of the supreme leader of the Islamic Revolution. The findings of the research indicate that in the thought of the Supreme Leader, women play a role in strengthening the Islamic lifestyle in three dimensions, namely individual, family and social, and that in addition to self-improvement, meditation, adherence to religious beliefs, and a sense of duty in order to optimize the upbringing of children, they need training and skills in the social dimension in order to increase the amount of required information and motivate them to make changes.