چکیده

با کشف قانون دوم ترمودینامیک بسیاری از اندیشمندان پی بردند که این قانون می تواند مؤیدی برای آغازمندبودن جهان باشد و با بهره گیری از برهان حدوث می تواند در مسیر اثبات وجود خداوند به کار برده شود. یکی از دانشمندانی که این مسیر را پیموده، ولیلیام کریگ است. وی در اثبات حدوث عالم دو دلیل فلسفی و دو دلیل تجربی ارائه می دهد که در بخش دلایل تجربی، به این قانون متوسل می شود. در این نوشتار امکان مطرح نمودن تمام چالش های پیشِ رو نبود؛ لکن سعی شده است با بیان چهار چالش اصلی، دنبال این پرسش باشیم که آیا احتمال نقض این قانون و به تبع زیر سؤال بردن براهینی که از این قانون در مقدمات خود بهره می گیرند، وجود دارد یا خیر؟ شواهد امر نشان می دهند، اغلب چالش های پیشِ رو، پاسخ درخور یافته اند؛ لکن یافته های جدید در عرصه فیزیک کوانتوم و نقض این قانون در سطح نظری، باعث می شود با احتیاط بیشتری نسبت به قطعیت این قانون و به تبع پیامدهای الهیاتی آن بپردازیم.

The Examination of the challenges facing the application of the second law of thermodynamics in the premises of cosmological proofs

With the discovery of the second law of thermodynamics, many thinkers realized that this law can be a confirmation for the world having a beginning and by using the proof of occurrence, it can be used in the path of proving the existence of God. One of the thinkers who has followed this path is William Craig. In proving the existence of the universe, he lays out two philosophical reasons and two empirical reasons, and in the section of empirical reasons, he resorts to this law. In this article, it was not possible to present all the challenges ahead; However, by presenting four main challenges, we have tried to look for the question whether there is a possibility of violating this law and consequently questioning the arguments that use this law in their premises or not? The evidence shows that most of the challenges ahead have received decent responses; However, new findings in the field of quantum physics and the violation of this law at the theoretical level, make us more cautious about the certainty of this law and its theological consequences.

تبلیغات